هفته پنجم بارداری

در هفته پنجم بارداری، کودک شما در واقع سه هفته سن دارد و در نهایت به رحم منتقل شده است. رگ های خونی و سیستم عصبی در کنار قلب، ریه ها، روده ها و اندام های جنسی در حال شکل گیری هستند. با این حال، هنوز چیز زیادی برای دیدن وجود ندارد، زیرا معجزه کوچک شما فقط از سه لایه تشکیل شده است و از نظر ظاهری شبیه یک بشقاب پرنده یا شبیه یک دیسک بیضی شکل کوچک به اندازه یک هسته نارنج یا سیب است.

هفته پنجم بارداری

سونوگرافی هنوز فقط حفره آمنیوتیک را نشان می دهد که به صورت یک نقطه سیاه کوچک در رحم قابل مشاهده است. در حال حاضر کیسه زرده جنین را تغذیه می کند. جفت بعداً این نقش را بر عهده خواهد گرفت. در این زمان، بند ناف نیز تنها به عنوان یک چسب کوچک وجود دارد.

در هفته پنجم بارداری چه احساسی دارید؟

در پنجمین هفته می توانید نتیجه مثبت بارداری را جشن بگیرید زیرا در این زمان جنین تولید روزافزون هورمون بارداری HCG (گنادوتروپین جفتی انسانی) را تضمین می کند. افزایش این هورمون قاعدگی را متوقف می کند. HCG از طریق ادرار مادر دفع می شود و اینگونه است که تست های بارداری می توانند باردار بودن فرد را تشخیص دهند. آزمایشات مدرن حتی می توانند هفته تقریبی بارداری را بر اساس غلظت HCG موجود در ادرار نشان دهند.

در هفته پنجم بارداری یک پلاگ مخاطی دهانه رحم را می‌بندد تا از جنین در برابر میکروب ‌ها محافظت کند و علائم بارداری زیر ممکن است بروز کند:

  • خستگی: 

بدن شما بسیار سخت کار می کند. سطح هورمون ها تغییر می کند و به ویژه افزایش پروژسترون نیز می تواند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود.

  • احساس کشیدگی در قسمت تحتانی شکم:

برخی از زنان باردار نگران احساس سوزش، گرفتگی و کشیدگی در قسمت شکم هستند، زیرا احساس می کنند قاعدگی در شرف آغاز است اما در واقع، “نوسازی” برای بارداری در حال انجام است: رحم بزرگتر می شود و رباط های گرد کشیده می شوند. با این حال، اگر در مورد علائم خود مطمئن نیستید، با پزشک خود مشورت کنید.

  • نوک سینه ‌های حساس، سینه ‌های دردناک:

بسیاری از خانم ‌ها متوجه می‌شوند که سینه‌ ها و نواحی اطراف سینه نسبت به لمس حساس می‌شود، یا سوتین ‌های فنردار باعث ناراحتی شان می شود.

  • یبوست:

یکی از علائم یبوست است. در هفته پنجم پروژسترون می تواند روده را سست کند. توصیه می شود که به طور منظم ورزش کنید، رژیم غذایی غنی از فیبر داشته باشید و مایعات کافی بنوشید.

  • بیماری و احساس ناخوشی:

باور رایج این است که HCG باعث بسیاری از شکایات متداول دوران بارداری است؛ از جمله انسداد بینی، درجه حرارت بالا، میل مکرر به ادرار کردن، اشتهای شدید، هوس یا بیزاری از برخی غذاها.

اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید، اکنون زمان مناسبی است تا توسط متخصص زنان مورد معاینه قرار بگیرید. ممکن است در نتیجه لانه گزینی و تغییراتی که در رحم و دهانه رحم اتفاق می ‌افتد خونریزی خفیفی داشته باشید. توصیه می‌کنیم اگر در این مورد نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

اگر به دارو نیاز دارید، بدون تأیید پزشک چیزی مصرف نکنید. این در مورد داروهای گیاهی نیز صدق می کند، زیرا دارای عوارض جانبی هستند که می تواند به شما یا کودک شما آسیب برساند.

از حالا باید عادت کنید که اکنون شما مسئول دو نفر هستید!

منبع
Pregnancy Week 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا