خوراکی های تقویت کننده باروری

باروری یا همان توانایی فرزند آوری، تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. افزایش کیفیت تخمک و اسپرم مستلزم حفظ یک سبک زندگی سالم، مصرف مکمل ها و رژیم غذایی سرشار از محصولات لبنی، آجیل، گوشت، مرغ، غذاهای دریایی و همچنین سبزیجات برگ سبز است. در ادامه برخی از مواد غذائی مؤثر بر افزایش قدرت باروری را به شما معرفی خواهیم کرد.

نمایی از برخی خوراکی های تقویت کننده باروری

تخم مرغ

آهن، ویتامین B6، کلسیم، فولات، روی و ویتامین B12 و ویتامین A موجود در تخم مرغ بیشتر در زرده آن وجود دارد. تخم مرغ سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، EPA و DHA و ویتامین های محلول در چربی A، D، E و ویتامین K است. این مواد مغذی برای افزایش باروری ضروری هستند.

آووکادو

آووکادو منبع غنی از چربی های خوب است. هورمون تستوسترون که تولید اسپرم را تحریک می کند، برای عملکرد صحیح به این چربی ها نیاز دارد.

روی، سلنیوم و ویتامین ‌های E و C از دیگر مواد مغذی موجود در آووکادو هستند که برای باروری مردان حیاتی است. علاوه براین آووکادو حاوی لوتئین است که نقش آن در افزایش کیفیت اسپرم تأیید شده است.

چربی‌های مفید آووکادو سیستم تولید مثل را تغذیه می‌کنند و ویتامین E آن به عملکرد طبیعی رحم در طول دوران بارداری و قاعدگی کمک می کند.

این میوه سبز سرشار از پتاسیم است که با استروژن اضافی که می توانند باعث ایجاد مشکلات رحمی از جمله اندومتریوز شود، مقابله می کند.

ماهی سالمون

ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که توان باروری را در مردان و زنان تقویت می کند. همچنین حاوی سلنیوم است که به تولید اسپرم سالم کمک می کند. علاوه براین ویتامین D  موجود در آن به درمان مشکلات ناباروری ناشی از کمبود ویتامین دی در هر دو جنس کمک می کند.

مرکبات

مرکبات از بهترین منابع ویتامین C هستند. علاوه بر این، آنها سرشار از فولات نیز می باشند. فولات یا همان B9 یک ویتامین محلول در آب است که می تواند با تنظیم تخمک گذاری و ایجاد محیطی سالم برای تخمک به بارداری کمک کند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی دیگر از منابع غنی ویتامین C است که به تخمک گذاری و بلوغ تخمک کمک می کند و توان باروری را تقویت می کند. همچنین، کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی آهن، اسید فولیک و آنتی اکسیدان هایی است که پروتئین های گیاهی مورد نیاز بدن برای تقویت باروری را تأمین می کند.

شیر کامل و لبنیات

محصولات لبنی و شیر کامل می توانند به تخمک گذاری و لقاح کمک کنند. چربی آنها با تعدیل سطح استروژن در بدن بر باروری تأثیر می گذارد. با این حال تحقیقات بیشتری برای درک مکانسیم هایی که لبنیات پرچرب بواسطه آنها بر باوری تأثیر می گذارند، مورد نیاز است.

غلات کامل

مطالعات نشان می دهد که مصرف غلات کامل مقاومت به انسولین و چاقی را کاهش می دهد. عدم تعادل انسولین و چاقی اثر منفی بر توان باروری دارند.

اسفناج و کلم پیچ

ویتامین های A، C، E و K و همچنین آنتی اکسیدان ها در سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم، شاهی و اسفناج به وفور یافت می شوند. این مواد مغذی به همراه فولات برای عمل لقاح ضروری هستند زیرا به تکثیر DNA در تخمک و اسپرم کمک می کنند.

بادام ها

بادام یک میان وعده فوق العاده است. بادام سرشار از چربی های تک غیراشباع مفید است که برای سیستم تولید مثل مفید هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا