هیالورونیک اسید و فواید آن برای سلامتی

هیالورونیک اسید ماده ­ای است که به طور طبیعی در اندام­های بدن از جمله چشم، پوست و مفاصل یافت می­شود و باعث حفظ رطوبت و روانی بافت­ها و مفاصل می­شود. اسید هیالورونیک را در آزمایشگاه از طریق باکتری­ها نیز می­ توان ساخت.

فواید هیالورونیک اسید برای سلامتی

فواید هیالورونیک اسید برای پوست

امروزه هیالورونیک اسید به یک درمان محبوب برای مراقبت از پوست تبدیل شده است. اگرچه شواهد کمی وجود دارد که نشان ­دهد این محصول به عنوان یک محصول آرایشی ضد پیری مؤثر است با این حال به طور گسترده ­ای بعنوان فیلر یا پرکننده آرایشی برای کاهش چین و چروک و حجم ­دهندگی صورت مورد استفاده قرار می­گیرد.

برخی محصولات از جمله ژل‌ها، کرم‌ها و سرم‌های هیالورونیک اسید می­توانند به کاهش چین و چروک، علائم پیری و به طور کلی بهتر شدن ظاهر شما کمک کنند. شواهد نشان می­دهد که هیالورونیک اسید به رشد بافت نرم کمک می­کند، بدن را وادار می­کند تا کلاژن و الاستین بیشتری بسازد، پوست را مرطوب نگه می­دارد، از ضخیم شدن پوست جلوگیری کرده و خاصیت ارتجاعی ایجاد می­کند. علاوه براین در درمان جای زخم­ نیز مؤثر است.

فواید هیالورونیک اسید برای چشم

هیالورونیک اسید برای استفاده در برخی از عمل­ های چشم تأیید شده است. این ترکیب می­تواند التهاب را کاهش و بهبودی ناشی از جراحی را تسریع کند. همچنین می­تواند به افرادی که دچار خشکی چشم هستند کمک کند. وجود آن در قطره­ های چشمی یا لنزها برای مرطوب نگه داشتن چشم و سلامت آن مفید است.

فواید هیالورونیک اسید برای استخوان­ها و مفاصل

تزریق هیالورونیک اسید می­تواند به بهبود  استئوآرتریت زانو که در نتیجه از بین رفتن غضروف ایجاد می­شود کمک کند. ممکن است پزشک شما برای کاهش درد، از تزریق اسید هیالورونیک یا تزریق ژل استفاده کند. البته مشاهده نتایج در این روش زمانبر است اما تأثیرات آن می­تواند از 6 ماه تا یک سال ادامه داشته باشد. این درمان در صورت ابتلا به پوکی استخوان خفیف تا متوسط بهترین نتیجه را خواهد داشت.

فواید هیالورونیک اسید برای رفلاکس

رفلاکس به معنی بازگشت اسید معده به مری است که یکی از علائم بیماری GERD  است. تحقیقات نشان می‌دهد که اسید هیالورونیک می‌تواند آسیب‌های به جا مانده از بازگشت اسید معده را در مری تسکین داده و روند بهبودی را تقویت کند.

مطالعه­ ای نشان داد افرادی که مکمل‌های اسید هیالورونیک و کندرویتین سولفات را همراه با داروهای کاهش‌دهنده اسید مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که فقط داروهای کاهش‌دهنده اسید مصرف می‌کردند علائم رفلاکس کمتری داشتند. اگرچه نتایج این پژوهش امیدوارکننده به نظر می­رسد، اما پژوهش­ها در این  خصوص ادامه دارد.

فواید هیالورونیک اسید برای مثانه

سیستیت بینابینی یا سندرم مثانه دردناک زمانی اتفاق می­افتد که دیواره مثانه ملتهب و تحریک شود که ­می تواند باعث حساسیت و درد شدید شود. در این روش درمانی، اسید هیالورونیک مستقیماً وارد مثانه می­شود و درد و میل به ادرار را کاهش می­دهد. در یک مطالعه، افراد مبتلا به سندرم مثانه دردناک با این روش به مدت 3 ماه تحت درمان قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میل آنها به ادرار کردن در طول شب تا 40 درصد و درد آنها تا30 درصد کاهش یافت. علاوه براین نیاز آنها به داروهای مسکن نیز کاهش یافت.

نحوه استفاده ایمن 

  •  می ­تواند در برخی افراد باعث واکنش آلرژیک شود. پزشک قبل از تجویز از شما در مورد آلرژی خواهد پرسید.

  •  اگر بدون نسخه استفاده می­کنید، ابتدا دستورالعمل ­ها و ترکیبات را به دقت مطالعه کنید.

  • اگر عفونت پوستی، عفونت مفصل زانو یا هر مشکل دیگری در اطراف محل تزریق مشاهده کردید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. انجام این درمان ممکن است برای همه ایمن نباشد.

  • بهتر است قبل از استفاده، افیوژن مفصل (جمع شدن مایع بیش حد در زانو یا همان آب آوردن زانو) را درمان کنید.

  • لازم است در مورد داروهایی که مصرف می­کنید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا برخی از داروهای بدون نسخه و تجویزی ممکن است با اسید هیالورونیک تداخل داشته باشند. پزشک شما می­تواند دوز داروهای شما را تغییر دهد یا سایر اقدامات لازم را قبل از تجویز انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا