فیلرها در مقابل چین و چروک­ها

بی ­دلیل نیست که در سال­های اخیر فیلرها یا همان پرکننده­ های آرایشی محبوبیت بسیاری پیدا کرده ­اند­ و استفاده از آن­ها به سرعت رو به افزایش است. پیشرفت­های چشمگیری که امروزه به لطف استفاده از فیلر­ها در جوان­سازی و زیبایی ایجاد می­شود در گذشته تنها با جراحی قابل دستیابی بود. و اما فیلر یا پرکننده چیست؟

فیلرها در مقابل چین و چروک­ها
جوانسازی پوست

خلاصه مطلب

  • پرکننده ­های کلاژن گاوی
  • پرکننده ­های کلاژن انسانی
  • پرکننده­ های هیالورونیک اسید
  • پرکننده ­های تزریق چربی 
  • پرکننده­ های پلی ال اسید لاکتیک
  • پرکننده ­های هیدروکسی آپاتیت کلسیم
  • پرکننده ­های پلی متیل متاکریلات

فیلرها یا همان پرکننده­ های آرایشی موادی هستند که برای بازگرداندن حجم، صاف کردن خطوط و رفع چین و چروک­ها به زیر پوست تزریق می­شوند. پس از تزریق، پوست حجیم چروک­های کمتری نشان می­دهد و جوان تر به نظر می­رسد. دهه ­هاست که پرکننده­ های آرایشی تزریقی وجود دارند اما در سال­های اخیر، پیشرفت­های پزشکی نسخه­ های جدیدی از آنها را به بازار عرضه کرده است که نسبت به نمونه­ های قدیمی ­تر ماندگاری بیشتری داشته و حتی نیمه دائمی هستند.

تولد یک چروک

پوست توسط سه جزء مهم بنام­های کلاژن، اسید هیالورونیک و الاستین سفت و صاف نگه داشته می­شود. این مواد شیمیایی با هم ترکیب می­شوند و شبکه ه­ای محکم و اسفنجی در زیر سطح پوست ایجاد می­کنند. این ساختار الاستیک سطح پوست را صاف و محکم نگه می دارد. با افزایش سن، این شبکه به آرامی یکپارچگی خود را از دست می­دهد. با ضعیف شدن ساختار پشتیبان زیرین، سطح پوست صافی کامل دروان کودکی را از دست داده و به تدریج خطوطی بر روی آن ظاهر می­شوند که به مرور بیشتر و عمیق­تر شده که در اصطلاح چین و چروک نامیده می­شوند.

تزریق فیلرها به پر کردن شبکه نازک شده کمک می­کند. پرکننده­ ها بافت زیر پوست را حجیم و چین و چروک­ها را کوچک می­کنند. در نتیجه پوست سفت­ تر، صاف­تر و جوان­تر به نظر می­آید­.

کلاژن قدیمی­ترین و شناخته شده­ ترین پرکننده آرایشی است. اما محصولات طبیعی و مصنوعی جدیدتری نیز در دسترس هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

پرکننده ­های کلاژن گاوی

کلاژن گاوی از پوست و استخوان گاو فرآوری می­شود. اولین بار استفاده از کلاژن گاوی در درمان چین و چروک، در دهه 1980 تایید شد و همچنان نیز به طور گسترده­ ای به عنوان فیلر مورد استفاده قرار می­گیرد.

استفاده از کلاژن گاوی مؤثر و کم هزینه­ تر از درمان­ های دیگر است. با توجه به اینکه ممکن است باعث واکنش­ های آلرژیک شود، معمولا قبل از تزریق آزمایش آلرژی پوستی انجام می ­شود.

بدن به طور طبیعی کلاژن تزریق شده را تجزیه می­کند، بنابراین برای حفظ نتایج باید دو تا چهار بار در سال تزریق کلاژن انجام شود.

پرکننده ­های کلاژن انسانی

کلاژن انسانی از کشت سلول­های انسانی ساخته می­شود و اولین بار در سال 2002 در دسترس قرار گرفت. کلاژن انسانی واکنش­ های آلرژیک بسیار کمتری نسبت به کلاژن گاوی ایجاد می­کند، بنابراین نیازی به آزمایش پوست نیست. این کلاژن­ها گرانتر از کلاژن گاوی است و برای حفظ نتایج  باید هر سه تا شش ماه یکبار تزریق کلاژن انجام شود.

پرکننده­ های هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید بخشی طبیعی از پوست است که با افزایش سن، مقدار آن در پوست کمتر می­شود.

امروزه محصولات طبیعی و مصنوعی هیالورونیک اسید (HA) در دسترس هستند. در جدیدترین محصولات، مولکول HA اصلاح شده است تا کندتر تجزیه شود. نتایج حاصل از تزریق فیلرهای هیالورونیک اسید می­تواند نه ماه یا بیشتر دوام داشته باشند و واکنش­ های آلرژیک نیز بسیار نادر است.

پرکننده ­های تزریق چربی

آیا تا به حال آرزو کرده ­اید که چربی­ های اضافی ران­­هایتان را به جایی دیگر منتقل کنید تا بهتر به نظر برسد؟ تزریق چربی شامل برداشتن مقدار کمی چربی از ران، شکم یا باسن و تزریق آن به زیر پوست صورت است. چربی، پوست را منبسط کرده و چین و چروک­ها را کوچک می­کند. از آنجا که این بافت خود شماست، هیچ واکنش آلرژیکی وجود نخواهد داشت و نتایج گاهی اوقات برای مدت طولانی دوام می آورد.

پرکننده­ های پلی ال اسید لاکتیک

تزریق پرکننده ­های پلی ال اسید لاکتیک سلول های پوست را برای ساخت کلاژن تحریک می­کند. این ماده غیر سمی بوده و سال ها است که به طور گسترده در مواد بخیه استفاده می­شود.

اگرچه استفاده از پلی ال اسید لاکتیک برای درمان زیبایی برخی بیماری­های پوستی در افراد مبتلا به ایدز  مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)  قرار گرفته است اما استفاده از آن برای درمان چین وچروک در افراد سالم به عنوان کاربردهای “خارج از برچسب” در نظر گرفته شده است. نتایج حاصل از این روش نیمه دائمی است به این معنی که نتایج می­تواند برای ماه­ها تا سال­ها باقی بماند.

پرکننده ­های هیدروکسی آپاتیت کلسیم

در سال 2006، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از هیدروکسی آپاتیت کلسیم را بعنوان فیلر تأیید کرد. این فیلر آرایشی از مواد معدنی ساخته شده است که به استخوان و بافت آن استحکام میبخشد. این مواد معدنی به صورت ذرات ریز آسیاب شده و در محلول مایعی که به زیر پوست تزریق می­شود معلق می­شوند.

هیدروکسی آپاتیت کلسیم به طور قابل توجهی در مقایسه با کلاژن، در کاهش چین و چروک­ها  بهتر عمل می­ کند و ماندگاری بیشتری دارد.

پرکننده ­های پلی متیل متاکریلات

پلی متیل متاکریلات یک فیلر نیمه دائمی است. قبل از اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از آن را بعنوان یک پرکننده آرایشی مورد تأیید قرار دهد، به عنوان سیمان برای جراحی استخوان استفاده می­شد. درست است، گفتیم “سیمان”. پلی متیل متاکریلات به راحتی تجزیه نمی­شود. بنابراین، بر خلاف محصولات بیولوژیکی، تزریق آن نتایج نیمه دائمی ایجاد می­کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا