چای کیسه ای و کاربردهای شگفت انگیز آن

چای کیسه ای بجز طعم دلپذیر آن برای رفع خستگی کاربردهای دیگری نیز دارد. در ادامه بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از کاربردهای دیگر این نوشیدنی خوش طعم.

کاربردهای شگفت انگیز چای کیسه ای
کاربردهای شگفت انگیز چای کیسه ای

از بین بردن پف چشم

چند چای کیسه ای کافئین دار میتواند برای رفع پف چشمها بعد از خواب بد شبانه به شما کمک کند. فقط کافیست آنها را در آب گرم خیس کنید، مانند زمانی که می­خواهید یک فنجان چای درست کنید، سپس آنها را برای چند دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شوند. روی هر چشم یکی از آنها را قرار دهید و اجازه دهید 5 دقیقه بماند. این کار به کاهش پف­ کردگی کمک کرده و رگ­های خونی نزدیک چشم شما را کوچکتر می­کند.

کمک به شرایط پوستی

اگر به طور تصادفی تاک سمی را لمس کرده ­اید و حالا با جوش ­های خارش­دار و دردناک مواجه هستید، حمام آغشته به چای سیاه می­تواند به کاهش التهاب و تسکین پوست شما کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که پانسمان‌های مرطوب تهیه شده با چای سیاه می‌توانند در درمان بیماری‌های پوستی که باعث خارش پوست می­شوند مانند درماتیت صورت، مؤثر باشند.

 درمان آسیب ­های جزئی

پانسمان چای سیاه می­­تواند به کاهش درد و کاهش تورم ناشی از خراش های کوچک یا کبودی کمک کند. چای کیسه ای را باز کنید، چای داخل آن را دم کنید و بگذارید خنک شود، سپس آن را برای چند دقیقه روی ناحیه آسیب دیده فشار دهید.

درمان نیش حشرات

یک چای کیسه ای می­تواند بر کاهش درد و خارشی که پس از نیش زدن یک حشره ایجاد می­شود، مؤثر باشد. فقط کافیست آن را خیس کنید و سپس فشار داده و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بماند.

تسکین درد دندان

اگر دندان درد دارید، یک چای کیسه ای گرم با طعم نعناع را روی دندان و لثه خود نگه دارید. این کار می­تواند درد شما را تسکین دهد. اسید موجود در چای می­تواند به لخته شدن خون کمک کند بنابراین گاز گرفتن چای کیسه­ ای بعد از کشیدن دندان به کنترل خونریزی کمک خواهد کرد.

تسکین درد ناشی از شیردهی

چای کیسه ای می­تواند به عنوان کمپرس برای مادران شیرده در کاهش درد نوک سینه­ ها مفید باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که خیس کردن یک چای کیسه‌ای با آب گرم، فشار دادن مقدار آب اضافی آن و سپس استفاده از آن به مدت ۱۵ دقیقه و چهار بار در روز، می­تواند جریان خون را افزایش داده و به بهبود سریع‌تر شما کمک کند.

تمیز کردن منافذ پوست

اسکراب تهیه شده از برگ­های چای سبز می­تواند پوست چرب را به صورت عمقی تمیز کرده و به خلاص شدن از شر جوش­های سرسیاه کمک کند. یک چای کیسه ای را باز کنید و 1 قاشق چایخوری برگ چای را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. خمیر را به آرامی به مدت 2 تا 3 دقیقه روی ناحیه مورد نظر بمالید و سپس با آب ولرم بشویید. سپس صورت خود را خشک کرده و از مرطوب کننده استفاده کنید.

رنگ کردن پارچه ­ها

قرن­ هاست که از گیاهان برای رنگ دادن به پارچه ­ها و منسوجات استفاده می­شود و برگ­های چای نیز از این قاعده مستثنی نیستند. چای کیسه ای را می­توان به عنوان یک رنگ­  دهنده طبیعی برای ایجاد ظاهر جدید، به ویژه برای الیاف پنبه­ ای استفاده کرد. چای را از کیسه خارج کرده و با آب گرم به اندازه ­ای که روی برگ­ها را بپوشاند خیس کنید. بعد از حدود یک ساعت، زمانی که برگها پژمرده به نظر رسیدند، برگ ها را صاف کنید. چیزی که باقی می­ماند رنگ است.

تقویت گیاهان

گیاهان برای رشد سالم به نیتروژن که یک بخش سازنده اصلی DNA آنهاست نیاز دارند. برگ­های چای مقدار زیادی نیتروژن دارند. مطالعات نشان می‌دهند که مخلوط برگ‌های چای با خاک می‌تواند به رشد سریع‌تر شاخه‌ها و ریشه‌ها کمک کرده و تولید مواد شیمیایی را در گیاهان افزایش دهند.

کمپوست

برگ­های چای برای رشد گیاهان مفید هستند و می­توان از آنها به­ عنوان کمپوست استفاده کرد. دفعه بعد که چای نوشیدید آن را دور نیندازید و برای گلدان­ها یا باغچه ­تان استفاده کنید.

اما باید توجه داشته باشید که بسیاری از کیسه­ های چای دارای مقدار کمی پلاستیک به نام پلی پروپیلن هستند که تجزیه ­پذیر نیستند. بنابراین قبل از استفاده از چای کیسه ­ای به ­عنوان کمپوست مطمئن شوید که در ترکیب آن پلاستیک نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا