چگونه لکهای پیری را محو کنیم

لکهای پیری نواحی کوچک و تیره روی پوست هستند که به شما آسیبی نمی­ رسانند و نیازی به درمان آنها نیست. اما اگر از ظاهر آنها خوشتان نمی­ آید، می­توانید­ کاری کنید که کمتر به چشم بیایند، کم­رنگ یا حتی محو شوند و از تشکیل لکه ­های جدید جلوگیری کنید.

چگونه لکه­های پیری را محو کنیم

کرم ­ها و لوسیون­های روشن­ کننده پوست برای محو لکهای پیری

برای از بین بردن لکهای پیری محصولات روشن­ کننده پوست را می­ توانید در داروخانه پیدا کنید. اما قبل از خرید، مواد تشکیل ­دهنده آن­ها را به طور کامل  بررسی کنید و به دنبال کرم ­هایی باشید که حاوی ترانکسامیک اسید، نیاسینامید یا کوجیک اسید هستند. به خاطر داشته باشید برای اثربخشی کرم ­ها، باید آنها را به طور منظم برای هفته­ ها ­یا ماه­ ها استفاده کنید و ممکن است باعث تحریک پوست شما شوند.

مراقب جیوه باشید

مطمئن شوید که روشن­ کننده پوست شما حاوی جیوه نباشد. محصولات حاوی جیوه می­ توانند به کبد و اعصاب آسیب رسانده و باعث مشکلات جدی سلامتی شوند. ممکن است کلمه “جیوه” را روی بسته ­بندی مشاهده کنید.

در برخی محصولات نیز از کلمات جایگزین استفاده می­کنند از قبیل کالومل، سیناباریس، هیدرارگری اکسیدوم روبروم یا نقره‌ای زنده. اگر هریک از این کلمات را در ترکیبات روشن­ کننده پوست مشاهده کردید مطمئن شوید که محصول مورد نظر حاوی جیوه است.

نسخه دریافت کنید

خرید بدون نسخه محصولات از داروخانه اشکالی ندارد اما یقینا عمل به توصیه یک متخصص پوست می­تواند در زمان و هزینه ­ای که می کنید صرفه جویی کند. ممکن است برخی محصولات برای پوست شما کم اثر یا بی اثر باشند و این متخصص شماست که می ­تواند با توجه به پوست شما بهترین فرمول و ترکیب را برای درمان انتخاب ­کند. کرم­ ها و لوسیون­ های تجویزی قوی­تر از محصولاتی هستند که بدون نسخه می­خرید. محصولات بدون نسخه معمولاً هیدروکینون یا رتینوئید یا یک استروئید خفیف نیز دارند و باید برای مشاهده نتایج ماه ­ها به طور منظم از آنها استفاده کنید.

روش­ های پزشکی برای درمان لکهای پیری

اگر می­خواهید به سرعت از شر لکهای تیره خلاص شوید، روش­های درمانی که لایه­ های پوست تغییر رنگ داده را از بین می­برند ممکن است بهتر از کرم های روشن­ کننده عمل کنند. این تکنیک­ ها شامل لیزر درمانی، انجماد (کرایوتراپی)، درم ابریژن، میکرودرم ابریژن، میکرونیدلینگ و لایه­ برداری شیمیایی است. به خاطر داشته باشید که هزینه این روش­ها بیشتر از کرم ­ها است و با خطرات بیشتری همراه هستند. انتخاب هر کدام از این روش­ها با نظر پزشک و پس از بررسی شرایط شما خواهد بود.

·   درمان با لیزر

در این روش از پرتوهای باریک نور برای از بین بردن سلول‌هایی که باعث ایجاد لک‌های پیری می‌شوند، بدون آسیب رساندن به بقیه پوست‌ استفاده می ­شود. شما احتمالا به بیش از یک درمان برای اثربخشی نیاز خواهید داشت. لیزر ممکن است در ابتدا باعث پوسته پوسته شدن پوست و یا تیرگی لکه ها شود اما این عوارض معمولا به سرعت از بین می­روند.

·   انجماد (کرایوتراپی)

در این روش پزشک نیتروژن مایع را برای چند ثانیه روی پوست شما قرار می­ دهد. این عمل باعث یخ زدن مناطقی که لکهای پیری در آن قرار دارند می­ شود. همانطور که پوست شما بهبود می ­یابد این نواحی روشن تر می­شوند. ممکن است این درمان دردناک بوده و باعث تحریک، تورم، تاول یا قرمزی پوست شود. علاوه براین احتمال دارد که باعث زخم یا لکهای تیره ­تر نیز شود.

·   درم ابریژن

در این روش پزشک از یک برس با چرخش سریع برای سمباده زدن نواحی لک دار پوست استفاده می­کند تا پوست جدید جایگزین آن شود. ممکن است مجبور شوید بیش از یک بار این کار را انجام دهید. این فرآیند می­تواند باعث قرمزی، دلمه و تورم پوست شود. همچنین ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا پوست شما بهبود یافته و دوباره طبیعی به نظر برسد.

·  میکرودرم ابریژن

در این روش به جای استفاده از برس چرخان از کریستال­ های ریز برای سمباده زدن پوست استفاده می­شود. پوست کمتر آسیب می­بیند اما باید چندین بار در طول ماه­ ها این درمان را انجام دهید تا لکهای پیری از بین بروند. این روش ممکن است باعث قرمزی پوست یا پوسته پوسته شدن آن شود.

·   میکرونیدلینگ

در این روش، پزشک از سوزن‌های ظریف برای ایجاد سوراخ‌های ریز با فاصله یکسان در پوست استفاده می‌کند. بدن با رشد کلاژن و الاستین تازه که نشانه‌های جوانی هستند به زخم‌های کوچک پاسخ می‌دهد تا آنها را التیام بخشد. این واکنش می­تواند ظاهر لکهای پیری ناشی از افزایش سن و سایر آسیب­ های پوستی را بهبود بخشد.

·    لایه­ برداری شیمیایی

در این روش پزشک از محلول‌های اسیدی استفاده می‌کند تا لایه‌هایی از پوست را که در آن لکهای پیری وجود دارد از بین ببرد. پوست جدید جای آن را خواهد گرفت. ممکن است مجبور شوید بیش از یک بار این کار را انجام دهید تا به نتایج دلخواه برسید. این روش ممکن است باعث ایجاد زخم، عفونت یا تغییر در رنگ طبیعی پوست شما شود.

مواد خوراکی و لکهای پیری

ممکن است شنیده باشید که بعضی­ ها مواد موجود در آشپزخانه مانند آب­لیمو، بلغور جو دوسر یا عسل  را برای رفع لکهای پیری توصیه می­کنند. واقعیت این است که این مواد خوراکی به پوست شما آسیب نمی‌رسانند ولی برای محو لکهای شما نیزکار زیادی انجام نخواهند داد. اگر واقعاً می‌خواهید این لکها محو شوند، بهتر است از محصولات یا روش‌هایی استفاده کنید که پزشک توصیه می‌کند.

آرایش را امتحان کنید

مهم نیست که کدام درمان را انتخاب می­کنید، خلاص شدن از شر لکهای پیری زمان می­برد. شما با استفاده از کمی آرایش می­ توانید آنها را بپوشانید و دید آنها را سخت­ تر کنید.

پیشگیری

اگرچه احتمال ظاهر شدن لکه­ های پیری در پوست­های روشن بیشتر است اما افراد با هر رنگ یا نوع پوستی می­ توانند آنها را داشته باشند. شاید بتوان گفت پیشگیری بهترین و اولین گام در محو کردن این لکها است. برای کم­رنگ کردن لکهای­ قدیمی و جلوگیری از ایجاد لکهای جدید، این نکات را امتحان کنید.

    • از نور آفتاب بخصوص در مواقعی که شدیدتر است دوری کنید.
    • قبل از بیرون رفتن از یک کرم ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید و آنرا در فاصله­ های زمانی ذکر شده بر روی بسته ­بندی تجدید نمایید.
    • برای محافظت از نواحی که لکهای بیشتری دارید از دستکش، کلاه یا پوشش مناسب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا