داکسفای : جایگزین جدید بوتاکس

داکسفای (daxibotulinumtoxinA-lanm) اولین جایگزین بوتاکس است که فاقد آلبومین انسانی یا اجزای حیوانی است. این محصول در سپتامبر 2022 مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار گرفت و در بین تمام درمان های تزریقی برای رفع چین و چروک، بیشترین ماندگاری را دارد. نتایج تزریق در برخی تا 9 ماه نیز باقی می ماند. داکسفای توسط شرکت Revance Therapeutics ساخته شده است و از فن آوری نوآورانه و نفوذپذیر در سلول (به نام فناوری تبادل پپتید) استفاده می کند.

داکسفای جایگزین جدید بوتاکس

اگرچه نتایج درمانی داکسفای ماندگاری بیشتری نسبت به بوتاکس دارد، اما در حال حاضر تنها برای درمان خطوط گلابلا (خطوط اخم) و دیستونی گردن (اختلال عضلانی نادری که باعث اسپاسم و پیچ خوردگی گردن می شود) در بزرگسالان تایید شده است.

هر چند وقت یکبار باید تزریق انجام شود؟

داکسفای تنها به دو درمان در سال نیاز دارد تا نتایج یک ساله را به دست آورد، زیرا میانگین مدت اثر شش ماه است. در برخی افراد، 9 ماه دوام می آورد در حالیکه نتایج بوتاکس فقط 3 تا 4 ماه ماندگاری دارد.

کارآزمایی‌های بالینی گزارش کردند که 80 درصد از افرادی که از آن استفاده کرده اند پس از چهار ماه هیچ چین و چروکی در صورت خود نداشتند.

آیا داکسفای مورد تأیید FDA است؟

در حال حاضر داکسفای، فقط برای درمان خطوط گلابلا – خطوط عمودی کوتاه پوستی که بین ابروها و بالای بینی ظاهر می شوند – مورد تایید FDA قرار گرفته است. این خطوط معمولا اولین چین و چروک هایی هستند که روی پیشانی ظاهر می شوند.

دوز توصیه شده برای تزریق

معمولاً به صورت 5 تزریق مساوی عضلانی 8 واحدی (دو تزریق در هر عضله موجدار و یک تزریق در عضله پروسروس) انجام می شود.

شایع ترین عوارض جانبی 

شایع ترین عوارض جانبی مشاهده شده عبارتند از:

    • سردرد
    • افتادگی پلک
    • و عدم تقارن صورت

هزینه تزریق

از آنجایی که در مقایسه با بوتاکس نتایج طولانی مدت تری دارد، تقریبا حدود 50٪ بیشتر از هزینه ای که برای بوتاکس پرداخت می کنید، هزینه خواهد داشت.

تفاوت داکسفای با بوتاکس

داکسفای مشابه بوتاکس عمل می کند و این کار با جلوگیری از انتشار استیل کولین با مسدود کردن انتقال کولینرژیک در اتصال عصبی عضلانی است. تفاوت اساسی بین داکسفای و بوتاکس در این است که داکسفای با یک پپتید کمکی تثبیت کننده اختصاصی به نام RTP004 به جای آلبومین فرموله شده است. این امر باعث افزایش اتصال داکسفای به سطح عصب می شود که میزان جذب عصب را افزایش می دهد و مدت زمان کارکرد آن را افزایش می دهد.

منبع
What is the new FDA-approved alternative to Botox

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا