درم ابریژن و میکرودرم ابریژن چیستند؟

درم ابریژن چیست؟

درم ابریژن برای بهبود اسکارهای آکنه، علائم آبله و اسکارهای ناشی از تصادفات یا بیماری­ها مناسب است و در درمان نقایص مادرزادی پوست، انواع خال‌، خال‌های رنگدانه‌دار یا اسکارهای ناشی از سوختگی مؤثر نیست. به طور کلی این روش فقط برای افرادی که پوست روشن دارند بی خطر است. برای افرادی که پوست تیره‌تری دارند، درم ابریژن می‌تواند منجر به زخم یا تغییر رنگ پوست شود.در این روش، یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک، پوست شما را با یک ابزار مخصوص، سنباده می­کند. این روش راه را برای لایه ای جدید و صاف تر از پوست ایجاد می­کند تا جایگزین پوست تحت درمان شود.

درم ابریژن و میکرودرم ابریژن چیستند؟
میکرودرم ابریژن

قبل از انجام درم ابریژن لازم است با متخصصی که این روش را انجام می دهد مشورت کنید و اهداف خود، خطرات و مزایای این روش و نوع بیهوشی مورد استفاده را مورد بحث قرار دهید. همچنین دستورالعمل‌هایی به شما داده خواهد شد که باید قبل و بعد از درم ابریژن دنبال کنید. در صورت تمایل می­توانید عکس‌های «قبل از درمان» بگیرید تا بعداً با نتایج درمان مقایسه کنید.

میکرودرم ابریژن چیست؟

در این روش از کریستال­های لایه بردار ریز استفاده می­شود که بر روی پوست اسپری می­شوند. این روش در درمان مشکلاتی مانند تیرگی پوست، لک­های قهوه‌ای و لک­‌های پیری بهتر عمل می‌کند.

میکرودرم ابریژن بر روی انواع پوست و رنگ ها انجام می­شود. تغییرات ظریفی ایجاد می­کند و هیچ تغییر رنگ پوست یا جای زخم برجا نمی­گذارد. این روش در درمان مشکلات عمیق­تر مانند اسکار، ترک­های پوستی، چین و چروک یا اسکارهای عمیق آکنه مؤثر نیست.

زمان بهبودی میکرودرم ابریژن نسبت به درم ابریژن کمتر است. در میکرودرم ابریژن پوست به طور موقت صورتی می­شود اما در عرض 24 ساعت به طور کامل بهبود می­یابد. نیازی به جراحی یا بیهوشی ندارد و برای افرادی که نمی­توانند زمان زیادی منتظر بهبودی باشند، مناسب­تر است.

در میکرودرم ابریژن، مشاوره پیش از درمان، مشابه درم ابریژن است با این تفاوت که در مورد داروهای بیهوشی و خطرات کمتر صحبت می­شود، زیرا روش ساده ­تری است.

نحوه درمان

درم ابریژن

در مطب پزشک انجام می­شود. قبل از شروع ممکن است به شما آرامبخش داده شود. پوست شما را کاملاً تمیز می­کنند و برای بی­حس کردن ناحیه مورد درمان، داروی بی حس کننده تزریق می­شود. سپس پزشک از ابزاری با سرعت بالا دارای چرخ یا برس ساینده برای برداشتن لایه‌های بیرونی پوست و بهبود هر گونه بی‌نظمی در سطح پوست استفاده می‌کند.

میکرودرم ابریژن

در این روش کریستال­های ریز روی پوست اسپری می­شوند تا لایه بیرونی پوست شما به آرامی از بین برود. این تکنیک نسبت به درم ابریژن کمتر تهاجمی است، بنابراین نیازی به داروهای بی­حس کننده ندارید. میکرودرم ابریژن در واقع یک روش لایه برداری و جوانسازی پوست است که باعث نرم­تر شدن و روشن­تر شدن پوست می­شود.

روند بهبودی بعد از درمان

درم ابریژن

پس از انجام، ممکن است برای چند روز احساس سوزش شدیدی در پوست خود داشته باشید. پزشک با توجه به شرایط شما داروهای مسکن یا آرامشبخش برای کاهش ناراحتی تجویز خواهد کرد. بهبودی معمولاً طی هفت تا 10 روز اتفاق می­افتد. پوست جدید در ابتدا صورتی است و به تدریج رنگ طبیعی پیدا می­کند. در بیشتر موارد، رنگ صورتی پوست بین شش تا هشت هفته از بین می­رود. پس از بهبودی پوست می­توانید از لوازم آرایشی استفاده کنید.

به طور کلی، اکثر افراد می­توانند فعالیت­های عادی خود را طی 7 تا 14 روز پس از درم ابریژن از سر بگیرند. شما باید تا چند هفته پس از از بین رفتن رنگ صورتی پوست از نور خورشید دوری کنید. در هنگام خروج از منزل و فعالیت در محیط­های باز لازم است از کرم­های ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر و کلاه آفتاب­گیر استفاده کنید.

میکرودرم ابریژن

پس از انجام، پوست شما به مدت 24 ساعت صورتی است و احساس خشکی و سفت شدن (مانند آفتاب سوختگی یا بادسوختگی) خواهید داشت. حتما لازم است از مرطوب کننده و ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید. برخی از انواع لوازم آرایش را نباید حداقل تا 24 ساعت پس از عمل استفاده کنید.

عوارض جانبی

عوارض جانبی درم ابریژن عبارتند از:

    • تغییرات ناهموار در رنگ پوست به صورت موقت یا دائمی

    • تشکیل اسکار

    • تورم

    • عفونت

    • تیره شدن پوست (معمولاً موقتی اما ممکن است دائمی باشد)؛ ممکن است به به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید در روزها و ماه­های بعد از عمل اتفاق بیفتد.

عوارض جانبی میکرودرم ابریژن عبارتند از:

    • تحریک ناشی از ورود کریستال­ها به چشم­ در صورت عدم استفاده از محافظ چشم

مراقبت های بعد از درمان

درم ابریژن:

تا 48 ساعت بعد از عمل الکل مصرف نکنید. تا یک هفته بعد از مصرف آسپرین یا هر محصولی که حاوی آسپرین یا ایبوپروفن است خودداری کنید. سیگار نکشید. سه تا شش ماه بعد از درمان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کرده و از کرم­های ضدآفتاب با طیف بالا استفاده نمایید.

میکرودرم ابریژن:

از کرم­های مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده کنید. بلافاصله پس از عمل تا چند روز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا