رتینوئیدها و اثر آنها در درمان پیری پوست

رتینوئیدها یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای کمک به جوان‌تر شدن پوست هستند. از اوایل دهه 1970 وارد صنعت سلامت و زیبایی شدند و از ویتامین A مشتق شده اند. اوایل برای برای درمان آکنه تجویز می شدند اما امروزه برای از بین بردن اثرات پیری پوست، پسوریازیس و سایر بیماری های پوستی در اشکال مختلف استفاده می شوند.

محصولات حاوی رتینوئیدها برای درمان پیری پوست

چگونه عمل می کنند

رتینوئیدها فقط لایه بالایی سلول های پوست را پاکسازی نمی کنند بلکه بدن را تحریک می کنند تا کلاژن (پروتئینی در پوست، ماهیچه ها و استخوان ها) بیشتری بسازد. کلاژن بیشتر پوست را الاستیک تر  و مستحکم تر نگه می دارد و این یعنی چین و چروک کمتر.

طبیعی در مقابل مصنوعی

رتینوئیدها در 2 نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارند. نوع طبیعی آنها مستقیماً از ویتامین A ساخته می شوند اما نوع مصنوعی آنها ساخته دست بشر هستند. هر دو نوع آن باعث تحریک گیرنده های پوست می شوند. اما تحریک کنندگی نوع مصنوعی کمتر است و به اندازه شکل طبیعی آن مؤثر نیستند.

محصولات

محصولات حاوی رتینوئیدها به شکل کرم، ژل و مایع هستند. ژل ها معمولا قوی تر از کرم ها، فوم ها و مایعات هستند و معمولاً برای آکنه تجویز می شوند. کرم ها معمولا انتخاب خوبی برای جلوگیری از پیری پوست هستند. محصولات با دردصدهای مختلف ( 0.025 درصد، 0.05 درصد و 0.1 ) موجود هستند اما درصدهای بالاتر عملکرد بهتری دارند ولی ممکن است عوارض جانبی بیشتری ایجاد کنند.

مقابله با چین و چروک ها

از آنجایی که رتینوئیدها به پوست کمک می کنند کلاژن بیشتری بسازد، باعث از بین برفتن چین و چروک ها و خطوط ریز پوست می شوند. علاوه براین رگ های خونی جدید را تحریک می کنند که باعث شادابی و گلگونی پوست می شود و به محو شدن لکهای پیری کمک می کند. ترتینوئین (Retin-A) یک داروی محبوب برای درمان پیری پوست است.

نسخه یا بدون نسخه

برخی از رتینوئیدها مانند آداپالن (Differin) را می توان از داروخانه بدون نسخه خرید، اما برای داروهای قوی تر مانند ترتینوئین (Retin-A) به نسخه نیاز دارید. رتینول‌ها را هم می توانید بدون نسخه بخرید که خود بدن آن را به رتینوئید تغییر می‌دهد، اما آنها آنقدر قوی نیستند، بنابراین احتمال اینکه باعث خارش و قرمزی پوست شوند بسیار کم است و تأثیر کمتری نیز دارند.

روش استفاده

هر شب مقدار کمی (به اندازه یک نخود) را روی تمام پوست صورت بمالید. مصرف بیشتر آن می تواند باعث خارش، قرمزی یا خشکی پوست شود.

هرگز در طول روز استفاده نکنید

رتینوئیدها در نور خورشید تجزیه می شوند. به همین دلیل باید شب ها قبل از خوابیدن روی پوست بمالید. استفاده از آنها خطر آفتاب سوختگی را افزایش نمی دهند. اما انتخاب درست آن است که همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید – چه از رتینوئیدها استفاده کنید یا نه.

عوارض جانبی

طبیعی است که رتینوئیدها باعث خشکی پوست، قرمزی، خارش یا پوسته پوسته شدن پوست شوند. اما معمولاً بعد از مدتی این عوارض از بین می روند. ممکن است پزشک در ابتدا استفاده یک شب در میان یا فقط یک بار در هفته از آنها را تجویز کند تا اینکه به مرور  بتوانید هر شب از آنها استفاده کنید. هر زمان که با مصرف آنها دچار عوارض شدید، استفاده از آن را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید.

آیا بی خطر هستند؟

به غیر از عوارض جانبی کوتاه مدت احتمالی، رتینوئیدها برای اکثر افراد بی خطر هستند، اما عوارض آنها بر روی زنان باردار آزمایش نشده است. بنابراین نباید در دوران بارداری یا در دوران شیردهی از آنها استفاده کنید.

دیدن نتایج زمانبر است

هنگام شروع استفاده از رتینوئیدها انتظار نتایج سریع نداشته باشید. ممکن است 3 ماه طول بکشد تا تغییراتی در چین و چروک یا خطوط ریز خود مشاهده کنید. دیدن بهترین نتایج ممکن است 6 ماه تا یک سال زمان ببرد پس صبور باشید.

منبع
Retinoids Anti-Aging Benefits

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا