زردچوبه و کورکومین برای سلامتی

زردچوبه – و به ویژه فعال‌ترین ترکیب آن، کورکومین – دارای فواید علمی اثبات شده بسیاری مانند کمک به بهبود سلامت قلب، پیشگیری از آلزایمر و سرطان است. این ادویه زردرنگ یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی است و می­ تواند به بهبود علائم افسردگی و آرتریت نیز کمک کند.

فواید زردچوبه و کورکومین برای سلامتی

ادویه زرد رنگ معروف به زردچوبه را می­توان مؤثرترین مکمل غذایی موجود نامید. زردچوبه و ماده فعال آن کورکومین دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی می­باشد. بسیاری از مطالعات نشان می­دهد که زردچوبه فواید بسیاری برای بدن و مغز دارد. بسیاری از این فواید از ماده اصلی فعال آن یعنی کورکومین ناشی می ­شود.

زردچوبه و کورکومین چیست؟

زردچوبه ادویه­ ای است که از ریشه گیاه کورکوما لونگا که گیاهی چند ساله از خانواده زنجبیل است به دست می­ آید و هزاران سال است که در هند به عنوان ادویه و گیاه دارویی استفاده می­شود. زردچوبه حاوی ترکیبات زیست فعال با خواص دارویی است .ماده اصلی فعال آن کورکومین است که اثرات ضد التهابی وآنتی اکسیدان بسیار قوی دارد. با این حال، محتوای کورکومین زردچوبه چندان زیاد نیست. از نظر وزن حدود 3٪ آن است. اکثر مطالعات روی این گیاه از عصاره زردچوبه استفاده می‌کنند که بیشتر حاوی کورکومین است و دوز آن معمولاً بیش از 1 گرم در روز است. رسیدن به این سطح تنها با استفاده از زردچوبه به عنوان ادویه در غذاها بسیار دشوار خواهد بود به همین دلیل است که برخی افراد استفاده از مکمل­های آن را انتخاب می­کنند.

با این حال، کورکومین در جریان خون جذب ضعیفی دارد. برای اینکه بتوانید اثرات کامل کورکومین را تجربه کنید، دسترسی زیستی آن (سرعتی که بدن یک ماده را جذب می­کند) باید بهبود یابد. مصرف آن با فلفل سیاه که حاوی پیپرین است کمک می­کند که جذب کورکومین تا 2000 درصد افزایش یابد. در واقع، بهترین مکمل‌های کورکومین حاوی پیپرین هستند که سبب می‌شود بسیار مؤثرتر شوند.

همچنین کورکومین محلول در چربی است، به این معنی که تجزیه شده و در چربی یا روغن حل می­شود. به همین دلیل ممکن است که مصرف مکمل­های کورکومین همراه با یک وعده غذایی سرشار از چربی ایده خوبی باشد.

در ادامه با خواص شگفت ­انگیز زردچوبه و کورکومین برای سلامتی بیشتر آشنا خواهیم شد.

1. کورکومین یک ترکیب طبیعی ضد التهابی است

التهاب عامل مهمی است که به مبارزه با مهاجمان خارجی کمک می­کند و در ترمیم آسیب در بدن نقش مؤثری دارد. اگرچه التهاب کوتاه مدت و حاد مفید است، اما اگر مزمن شود و به بافت­های بدن حمله کند، می­تواند نگران­ کننده باشد.

دانشمندان بر این باورند که التهاب مزمن می­تواند در بروز برخی از بیماری­ها نقش داشته باشد از جمله:

    • بیماری قلبی

    • سرطان

    • سندرم متابولیک

    • بیماری آلزایمر

    • شرایط مختلف دژنراتیو

به همین دلیل هر چیزی که بتواند به مبارزه با التهاب مزمن کمک کند در پیشگیری و کمک به درمان این بیماری ها اهمیت دارد. موضوع التهاب یک مبحث چند لایه است و احتمالاً هیچ پاسخ ساده­ ای برای آن وجود ندارد، نکته کلیدی در مورد کورکومین این است که یک ماده فعال زیستی است که می­ تواند با التهاب مبارزه کند. با این حال، دوزهای بسیار بالایی برای نتایج درمانی لازم است.

2. زردچوبه ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش می­دهد

اعتقاد بر این است که آسیب اکسیداتیو یکی از مکانیسم ­هایی است که باعث پیری و بسیاری از بیماری­ها است. این شامل رادیکال­های آزاد (مولکول های بسیار واکنش پذیر با الکترون های جفت نشده) است. رادیکال­های آزاد تمایل به واکنش با مواد آلی مهمی مانند اسیدهای چرب، پروتئین­ها یا DNA دارند.

دلیل اصلی مفید بودن آنتی اکسیدان­ها این است که از بدن در برابر رادیکال­های آزاد محافظت می­کنند. کورکومین یک آنتی اکسیدان قوی است که به دلیل ساختار شیمیایی خود می­تواند رادیکال­های آزاد را خنثی کند. مطالعات حیوانی و سلولی نشان می­دهد که کورکومین می­تواند عملکرد رادیکال­های آزاد را مسدود کرده و عملکرد آنتی­ اکسیدان ­های دیگر را نیز تحریک کند.

3. کورکومین می­تواند فاکتور نورون­زایی مشتق شده از مغز را تقویت کند

در گذشته اعتقاد بر این بود که نورون‌ها پس از اوایل کودکی دیگر قادر به تقسیم و تکثیر نیستند. اما امروزه دانشمندان می­دانند که اینطور نیست.

نورون­ها قادر به ایجاد اتصالات جدید هستند و در نواحی خاصی از مغز می­توانند تکثیر شوند و تعدادشان افزایش یابد. یکی از محرک­های اصلی این فرآیند فاکتور نورون­زایی مشتق از مغز (BDNF) است. این فاکتور ژنی است که در ساخت پروتئینی که مسئول ارتقاء حیات نورون‌ها است نقش دارد. پروتئین BDNF در حافظه و یادگیری نقش دارد و می­توان آن را در مناطقی از مغز که مسئول خوردن، نوشیدن و وزن بدن هستند، یافت.

بسیاری از اختلالات رایج مغزی از جمله افسردگی و بیماری آلزایمر با کاهش سطح پروتئین BDNF، مرتبط است. جالب است که مطالعات حیوانی نشان داده است که کورکومین می­تواند سطح BDNF مغز را افزایش دهد. افزایش این پروتئین می­تواند در به تأخیر انداختن یا حتی معکوس کردن بسیاری از بیماری­های مغزی و کاهش عملکرد مغزی مرتبط با افزایش سن مؤثر باشد. با این حال، از آنجایی که این مطالعات بر روی حیوانات انجام شده است، نمی توان گفت که نتایج برای انسان­ها نیز مشابه خواهد بود.

4. کورکومین می­تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

بیماری قلبی اولین علت مرگ و میر در جهان است. کورکومین می­تواند به معکوس کردن بسیاری از مراحل روند بیماری قلبی کمک کند. شاید فایده اصلی کورکومین در مورد بیماری قلبی، بهبود عملکرد اندوتلیوم، پوشش رگ­های خونی باشد. اختلال عملکرد اندوتلیال عامل اصلی بیماری قلبی است. این اختلال زمانی رخ می­دهد که اندوتلیوم قادر به تنظیم فشار خون، لخته شدن خون و عوامل مختلف دیگر نباشد. مطالعات نشان می­دهند که کورکومین می­تواند منجر به بهبود سلامت قلب شود. مطالعه­ ای دیگر نشان داد که می­تواند به اندازه ورزش در کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی در زنان یائسه مؤثر باشد. علاوه بر این، کورکومین می­تواند به کاهش التهاب و اکسیداسیون که از عوامل مؤثر در بروز بیماری قلبی است، کمک کند.

5. زردچوبه می­تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند

سرطان بیماری است که با رشد کنترل نشده سلول مرتبط است. به نظر می­رسد انواع مختلفی از سرطان توسط مکمل­ های کورکومین تحت تأثیر قرار می­گیرند. کورکومین به عنوان یک گیاه مفید در درمان سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است و مشخص شده است که بر رشد و گسترش سرطان تأثیر می­گذارد.

مطالعات نشان داده اند که کورکومین می­تواند:

    • به مرگ سلول­های سرطانی کمک کند

    • سبب کاهش آنژیوژنز (رشد عروق خونی جدید در تومورها) شود

    • سبب کاهش متاستاز (گسترش سرطان) شود

اینکه آیا کورکومین با دوز بالا – ترجیحا با تقویت کننده جذب مانند پیپرین – می­تواند به درمان سرطان در انسان کمک کند، هنوز به درستی مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال، شواهدی وجود دارد که ممکن است از بروز سرطان جلوگیری کند، به ویژه سرطان­های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ.

6. کورکومین می­تواند در درمان بیماری آلزایمر مفید باشد

بیماری آلزایمر شایع­ترین شکل زوال عقل است و هنوز هیچ درمان مؤثری برای آن وجود ندارد. به همین دلیل جلوگیری از وقوع آن در وهله اول بسیار مهم است. مشخص است که التهاب و آسیب اکسیداتیو در بیماری آلزایمر نقش دارند و کورکومین اثرات مفیدی روی هر دو آنها دارد. علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های اصلی بیماری آلزایمر، تجمع پروتئین‌هایی به نام پلاک‌های آمیلوئیدی است. مطالعات نشان می­دهد که کورکومین می­تواند به پاکسازی این پلاک­ها کمک کند. اینکه آیا کورکومین می­تواند پیشرفت بیماری آلزایمر را کند یا معکوس کند، در حال حاضر ناشناخته است و نیاز به مطالعه دارد.

7. بیماران آرتریت به خوبی به مکمل­ های کورکومین پاسخ می­­دهند

آرتروز یک مشکل رایج است. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد که بیشتر آنها با التهاب مفاصل همراه هستند. با توجه به اینکه کورکومین یک ترکیب ضد التهابی قوی است، منطقی است که بتواند به بهبود آرتریت کمک کند. مطالعه­ ای بر روی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید نشان داد که کورکومین حتی مؤثرتر از داروهای ضد التهابی است.

8. کورکومین ممکن است به درمان افسردگی کمک کند

کورکومین در درمان افسردگی مؤثر است. در یک کارآزمایی کنترل شده، 60 فرد مبتلا به افسردگی به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند یک گروه پروزاک، گروه دیگر 1 گرم کورکومین و گروه سوم همزمان پروزاک و کورکومین مصرف کردند. پس از 6 هفته، کورکومین به بهبودهایی مشابه با پروزاک منجر شد. گروهی که همزمان پروزاک و کورکومین مصرف کردند نیز بهترین بهبودی را داشتند. بر طبق این مطالعه کوچک، کورکومین ممکن است به اندازه داروی ضد افسردگی مؤثر باشد.

علاوه براین افسردگی با کاهش سطح BDNF  و کوچک شدن هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که در یادگیری و حافظه نقش دارد، مرتبط است. کورکومین می­تواند به افزایش سطح BDNF کمک کند و برخی از این تغییرات را معکوس کند. همچنین شواهدی وجود دارد که کورکومین می­تواند انتقال دهنده ­های عصبی مغز – سروتونین و دوپامین – را تقویت کند.

9. کورکومین ممکن است پیری و بیماری­ های مرتبط با افزایش سن را به تأخیر بیاندازد

اگر کورکومین واقعا می­تواند به پیشگیری از بیماری قلبی، سرطان و آلزایمر کمک کند، ممکن است برای طول عمر نیز فوایدی داشته باشد. با توجه به اینکه اکسیداسیون و التهاب در پیری نقش دارند، ممکن است کورکومین اثراتی فراتر از پیشگیری از بیماری­ها داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا