فواید اثبات شده زنجبیل برای سلامتی

زنجبیل یکی از سالم­ترین و خوشمزه ­ترین ادویه ­ها است. این گیاه متعلق به خانواده زنجبیلیان است و با زردچوبه، هل و گالنگال ارتباط نزدیکی دارد. از گیاهی گلدار تهیه می­شود که منشأ آن در جنوب شرقی آسیا است. گنجاندن آن در رژیم غذایی می­تواند فواید زیادی برای سلامت جسمی و روانی داشته باشد.

فواید اثبات شده زنجبیل برای سلامتی

ریزوم قسمت زیرزمینی ساقه است که معمولاً به عنوان ادویه استفاده می­ شود. به ریشه آن اصطلاحاً زنجبیل می­ گویند. این خوراکی طبیعی را می­توان به صورت تازه، خشک، پودر شده یا به عنوان روغن استفاده کرد. این یک ماده بسیار رایج در دستور العمل­ ها است و گاهی به غذاهای فرآوری شده و لوازم آرایشی نیز اضافه می­شود.

در ادامه با فواید زنجبیل که توسط تحقیقات علمی تأیید شده است، بیشتر آشنا می­شویم.

1. حاوی جینجرول است که خواص دارویی قدرتمندی دارد

این خوراکی طبیعی پیشینه بسیار طولانی در اشکال مختلف طب سنتی و جایگزین دارد. معمولا برای کمک به هضم غذا، کاهش حالت تهوع و کمک به مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده می­ شود.

عطر و طعم منحصر به فرد آن از روغن­ های طبیعی آن می ­آید که مهمترین آن جینجرول است. جینجرول اصلی ­ترین ترکیب فعال زیستی زنجبیل است که مسئول بسیاری از خواص دارویی این خوراکی طبیعی است.

شواهد تحقیقاتی نشان می­دهد که جینجرول دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است. به عنوان مثال استرس اکسیداتیو که در  نتیجه وجود مقدار بیش از حد رادیکال های آزاد در بدن است را کاهش می­دهد.

2. به درمان بسیاری از اشکال حالت تهوع، به ویژه حالت تهوع صبحگاهی کمک می­ کند

زنجبیل در درمان حالت تهوع بسیار مؤثر است. به تسکین حالت تهوع و استفراغ در افرادی که جراحی یا شیمی درمانی کرده اند، کمک می­کند. با این حال، در درمان حالت تهوع بارداری، مانند حالت تهوع صبحگاهی، مؤثرتر است اما هیچ تأثیری بر اپیزودهای استفراغ ندارد.

اگر چه مصرف این خوراکی طبیعی بی خطر در نظر گرفته می­شود اما اگر باردار هستید، قبل از مصرف مقادیر زیاد آن حتما با پزشک مشورت کنید. توصیه می­شود:

    • زنان بارداری که نزدیک به زایمان هستند یا سابقه سقط جنین داشته ­اند از مصرف زنجبیل اجتناب کنند.
    • زنانی که سابقه خونریزی واژینال و اختلالات لخته شدن خون نیز دارند نباید زنجبیل مصرف کنند.

3. به کاهش وزن کمک می­کند

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی انسان و حیوان، زنجبیل می­تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد.

بررسی مطالعات انجام شده در سال 2019 نشان میدهند که مکمل زنجبیل به طور قابل توجهی وزن بدن، نسبت دور کمر به باسن و نسبت باسن را در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی کاهش می­دهد. مطالعه دیگری در سال 2016 روی 80 زن چاق نشان داد که زنجبیل می­تواند به کاهش شاخص توده بدن (BMI) و سطح انسولین خون کمک کند. سطح بالای انسولین خون با چاقی مرتبط است.

تأثیر زنجبیل در کاهش وزن احتمالا به دلیل نقش آن در افزایش سوزاندن کالری یا کاهش التهاب است.

4. به درمان آرتروز کمک می­کند

استئوآرتریت (OA) یک مشکل شایع سلامتی است که به معنای تخریب مفاصل بدن است و منجر به علائمی مانند درد مفاصل و سفتی می­شود.

بررسی مطالعات نشان می­دهد، افرادی که از زنجبیل برای درمان استئوآرتریت استفاده می­کردند، کاهش قابل توجهی در درد و ناتوانی مشاهده کردند. 

مطالعه دیگری در سال 2011 نشان داد که ترکیبی از زنجبیل، بنه، دارچین و روغن کنجد موضعی می­تواند به کاهش درد و سفتی در افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو کمک کند.

5. قند خون را به شدت کاهش و عوامل خطر بیماری قلبی را بهبود می­ بخشد

 این حوزه تحقیقاتی نسبتا جدید است. در مطالعه ای در سال 2015 روی 41 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 2، مصرف 2 گرم پودر زنجبیل در روز قند خون ناشتا را تا 12 درصد کاهش داد. همچنین به طور چشمگیری هموگلوبین A1c  را که یک نشانگر برای سطوح طولانی مدت قند خون است، بهبود بخشید. هموگلوبین A1c  طی یک دوره 12 هفته ­ای 10 درصد کاهش یافت.

همچنین کاهش 28 درصدی در نسبت آپولیپوپروتئین B/A و کاهش 23 درصدی در مالون دی آلدئید (MDA)، که محصول جانبی استرس اکسیداتیو است، دیده شد. نسبت بالای آپولیپوپروتئین B/A و سطوح بالای MDA هر دو از فاکتورهای خطر اصلی بیماری قلبی هستند.

6. به درمان سوء هاضمه مزمن کمک می­کند

سوء هاضمه مزمن با درد و ناراحتی مکرر در قسمت فوقانی معده برزو می­ کند. تأخیر در تخلیه معده عامل اصلی سوء هاضمه است. جالب است که زنجبیل تخلیه معده را تسریع می­ کند.

7. درد قاعدگی را به میزان قابل توجهی کاهش می­دهد

دیسمنوره دردی است که در طول چرخه قاعدگی احساس می­شود. یکی از کاربردهای سنتی زنجبیل برای تسکین درد از جمله درد قاعدگی است. در مطالعه ­ای در سال 2009، برای 150 زن تجویز شد که زنجبیل یا یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) را در 3 روز اول دوره قاعدگی خود مصرف کنند.­

سه گروه چهار دوز روزانه پودر زنجبیل (250 میلی­گرم)، مفنامیک اسید (250 میلی­گرم) یا ایبوپروفن (400 میلی­گرم) دریافت کردند. نتایج نشان داد که زنجبیل دو برابر داروهای غیراستروئیدی درد را کاهش می­ دهد.

8. به کاهش سطح کلسترول کمک می­کند

سطوح بالای کلسترول LDL  با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است. غذاهایی که می­خورید می­توانند تأثیر زیادی بر سطح LDL داشته باشند.

در یک مطالعه در سال 2018 روی 60 فرد مبتلا به هیپرلیپیدمی، 30 نفری که روزانه 5 گرم پودر زنجبیل دریافت کردند، شاهد کاهش 4/17 درصدی کلسترول LDL (کلسترول بد) در طی یک دوره 3 ماهه بودند.

نتایج تحقیقات نشان داده است که عصاره زنجبیل کلسترول LDL را به اندازه داروی کاهش دهنده کلسترول آتورواستاتین کاهش می­دهد.

9. می­ تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند

زنجبیل به عنوان یک درمان جایگزین برای انواع مختلفی از سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. خواص ضد سرطانی آن به جینجرول نسبت داده می­ شود که به مقدار زیادی در زنجبیل خام یافت می­شود.

10. می­تواند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند

استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن از عوامل کلیدی بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با سن به شمار می­روند و می­تواند روند پیری را تسریع کنند.

برخی از مطالعات حیوانی نشان می­دهد که آنتی­ اکسیدان ها و ترکیبات زیست فعال موجود در زنجبیل می ­توانند پاسخ های التهابی را که در مغز رخ می­دهد، مهار کنند. علاوه براین شواهدی وجود دارد که نشان می­دهد زنجبیل می­تواند به طور مستقیم به تقویت عملکرد مغز کمک کند. 

11. می­تواند به مبارزه با عفونت ­ها کمک کند

جینجرول می­تواند به کاهش خطر عفونت کمک کند. در واقع، عصاره زنجبیل می­تواند رشد بسیاری از انواع مختلف باکتری را مهار کند. طبق یک مطالعه در سال 2008، این عصاره زنجبیل در درمان باکتری­های دهان مرتبط با التهاب لثه و پریودنتیت که هر دو از بیماری­های التهابی لثه هستند، بسیار مؤثر است. همچنین زنجبیل تازه می­تواند در برابر ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) که یکی از علل شایع عفونت‌های تنفسی است نیز مؤثر باشد.

عوارض جانبی زنجبیل

مهم است که قبل از شروع مصرف هر مکمل غذایی با یک پزشک مشورت کنید. لازم است به خاطر داشته باشید که علی­رغم فواید بسیار زنجبیل برای سلامتی، هیچ مقدار جادویی وجود ندارد که التهاب را به کلی درمان یا درد را کاملا تسکین دهد. مکمل­ های با دوز بالا می­توانند خود باعث تهوع و رفلاکس معده شوند و با داروهای رقیق ­کننده خون تداخل داشته باشد.

به گفته مرکز ملی طب مکمل و جایگزین ایالات متحده، سایر عوارض جانبی احتمالی زنجبیل عبارتند از:

    • ناراحتی شکم

    • سوزش سردل

    • اسهال

    • تحریک در دهان و گلو

چگونه زنجبیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم

شما می­توانید این خوراکی طبیعی را به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. امروزه زنجبیل را می­توان در اشکال مختلف در فروشگاه مواد غذایی یافت. می­توانید زنجبیل را به صورت تازه، خشک یا پودرشده بخرید – یا ریشه زنجبیل را بگیرید، رنده کنید یا خودتان در خانه آن را آسیاب کنید تا به غلظت دلخواهتان برسد. حتی می­ توانید آن را به صورت ترشی زنجبیل، چای زنجبیل و حتی به صورت مکمل مصرف کنید.

اگر به دنبال تسکین  التهاب یا حالت تهوع هستید چای زنجبیل می­ تواند انتخاب مؤثری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا