سلبریتی ها و بیماری های مزمن

سلبریتی ها زیبا، ثروتمند و مشهورند اما آنها نیز انسان هستند و مانند بقیه ما مستعد ابتلا به بیماری. برخی از آنها با بیماری های مزمنی زندگی می کنند که زندگی روزمره آنها را تحت تأثیر قرار داده است. برای برخی سلبریتی ها، معاینات پزشکی بخشی از زندگی روتین آنها در کنار سایر برنامه هایشان است.

اگرچه ابتلا هر انسانی به بیماری مایه تأسف و ناراحتی است اما گاهی اوقات بیماری سلبریتی ها می‌تواند به افزایش آگاهی در مورد آن بیماری کمک کند. آنجلینا جولی ستاره هالیود در سال 2013 اعلام کرد که پس از اطلاع از اینکه حامل جهش در ژن BRCA1 (که خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش می دهد)، تحت ماستکتومی مضاعف قرار گرفته است. پس از آن بود که محققان افزایش آگاهی از نقش ژنتیک در سرطان سینه را «اثر آنجلینا» نامیدند.

سلنا گومز: بیماری لوپوس

سلنا گومز، سلبریتی موسیقی پاپ، در سال 2013 از ابتلایش به بیماری لوپوس خبر داد. برای دوره ای تحت درمان قرار گرفت و از حضور در انظار عمومی فاصله گرفت.

تصویر سلنا گومز سلبریتی مبتلا به لوپوس

لوپوس یک بیماری خودایمنی مزمن است که در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است. معمولاً در سنین باروری تشخیص داده می‌شود. در بیماری لوپوس سیستم ایمنی بدن به سلول های خود حمله می کند و آنها را به اشتباه مهاجم و خطرناک شناسایی می کند. این بیماری علائمی را در سراسر بدن ایجاد می کند، از بثورات پوستی و زخم های دهان گرفته تا مشکلات کلیوی و التهاب اندام های مختلف.

هیچ درمانی برای لوپوس وجود ندارد. درمان هایی مانند کورتیکواستروئیدها و آنتی بادی های مونوکلونال تنها به مبتلایان کمک می کند تا علائم خود را مدیریت کنند. برای افراد مبتلا به نوع حادتر، ممکن است از داروهای درمان سرطان استفاده شود.

سلبریتی های دیگری مانند نیک کانن، لیدی گاگا، تونی براکستون و سیا نیز مبتلا به لوپوس هستند.

لنا دانهام:  بیماری اندومتریوز

لنا دانهام، نویسنده و بازیگر در سال 2015 اعلام کرد که یک دهه است که در حال مبارزه با بیماری اندومتریوز است. دانهام گفت که از زمان بلوغ، از پریودهای نامنظم، درد شکم و خستگی مزمن رنج می برده است. او می گوید لحظه ای که سرانجام مشخص شد که به آندومتریوز مبتلا است، زندگی اش تغییر کرد.

عکس لنا دانهام نویسنده و بازیگر مبتلا به اندومتریوز

در بیماری آندومتریوز سلول‌های پوشش داخلی رحم در نواحی دیگر شکم یا بدن رشد می‌کنند که منجر به درد و خونریزی نامنظم می‌شود. این عارضه می تواند مشکلات باروری برای زنان ایجاد کند. با کمک دارو می توان درد را کاهش داد و پیشرفت بیماری را کند کرد. در موارد حاد نیز از جراحی برای حذف سلول های آندومتر از بدن استفاده می شود.

سوزان ساراندون، پادما لاکشمی و جیلیان مایکلز نیز از دیگر سلبریتی های مبتلا به اندومتریوز هستند.

چارلی شین: بیماری HIV

چارلی شین (بازیگر) در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نتیجه تست HIV او مثبت است.

تصویر چارلی شین، هنرپیشه آمریکایی مبتلا به ایدز

ویروس نقص سیستم ایمنی بدن یا HIV، نوعی از سلول های سیستم ایمنی به نام سلول های T را از بین می برد. از بین رفتن سلول ها T، مبارزه با عفونت ها را برای افراد مبتلا به ویروس دشوار می کند. هنگامی که HIV درصد زیادی از سلول های T فرد را از بین ببرد، فرد مبتلا به سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز تشخیص داده می شود. امروزه به کمک درمان دارویی می توان پیشرفت بیماری را کند کرد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد. گروه دیگری از داروهای جدید به نام پیشگیری پیش از مواجهه نیز، در پیشگیری از عفونت HIV در افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا  هستند، مؤثر است.

تام هنکس: بیماری دیابت

تام هنکس ستاره هالیوود در یک مصاحبه اعلام کرد که مبتلا به دیابت نوع 2 است.

تصویر تام هنکس سلبریتی مبتلا به دیابت

بدن فرد مبتلا به دیابت نمی تواند سطح قند خون خود را کنترل کند. دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. اگر دیابت کنترل نشود، می تواند باعث آسیب عصبی، کوری و نارسایی کلیه شود. دیابت نوع 2 را می توان با ورزش منظم و رژیم غذایی سالم کنترل کرد.

از دیگر سلبریتی های مبتلا به دیابت می توان از هالی بری بازیگر و پائولا دین سرآشپز نام برد.

کیم کارداشیان: بیماری پسوریازیس

کیم کارداشیان، پس از ظاهر شدن لکهای قرمز روی بدنش و پوسته پوسته شدن پوست پاهایش متوجه شد که بیماری پسوریازیس مبتلا است. مادر او کریس جنر نیز به این بیماری مزمن مبتلا است.

تصویر کیم کارداشیان سلبرتی مبتلا پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است. در این بیماری سیستم ایمنی به جای مهاجمان خارجی، به سلول های خود بدن حمله می کند. این اختلال پوستی به صورت لکه های قرمز برجسته با پوسته های ضخیم و نقره ای ظاهر می شود. شدت این بیماری می تواند از یک بثورات پوستی خفیف تا یک وضعیت ناتوان‌کننده متغیر باشد. می‌تواند برای چند هفته یا چند ماه عود کند و برای دوره‌هایی نیز از بین برود.

اگرچه پسوریازیس یک بیماری پوستی است، تحقیقات اخیر نشان داده است که التهاب مرتبط با پسوریازیس ممکن است در سایر قسمت‌های بدن وجود داشته باشد و بر سلامت قلب تأثیر بگذارد. پزشکان بر این باورند که  استرس بالا، مصرف برخی داروها، نوشیدن الکل و سیگار می تواند باعث تشدید بیماری شود. علائم پسوریازیس قابل درمان است، اما هیچ درمانی برای خود این بیماری مزمن وجود ندارد.

مایکل جی فاکس: بیماری پارکینسون

مایکل جی فاکس که به خاطر بازی در فیلم های شاخصی مانند «بازگشت به آینده» شهرت دارد، در 30 سالگی به بیماری پارکینسون مبتلا شد. 

تصویر مایکل جی فاکس، سلبریتی مبتلا به پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی است که بر توانایی راه رفتن و حرکتی فرد تأثیر می گذارد. در  این بیماری نورون‌های مغز که مسئول تولید ماده شیمیایی به نام دوپامین هستند می میرند. دوپامین ماده شیمیایی است که به کنترل حرکات بدن کمک می‌کند. لرزش، مشکلات تعادلی، مشکل در بلع، مشکل در ایجاد حالات چهره (صورتی شبیه ماسک) و درد عضلانی از علائم پارکینسون هستد. این عارضه در افراد بالای 50 سال شایع تر است.

الیزابت هاسلبک: بیماری سلیاک

الیزابت هاسلبک، مجری و ستاره سابق شبکه ABC، به بیماری سلیاک مبتلا است. این بیماری ناشی از واکنش بیش از حد بدن به پروتئینی به نام گلوتن است که در گندم، جو و چاودار وجود دارد. 

تصویر الیزابت هاسلبک، سلبریتی مبتلا به سلیاک

در این بیماری سلول های ایمنی بدن فرد مبتلا در مواجهه با گلوتن  به بافت روده کوچک حمله می کند. با آسیب دیدن پرزهای روده، جذب مواد مغذی کاهش می باید. او در یک مصاحبه گفت که در حال حاضر از یک رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می کند که تنها درمان برای افراد مبتلا به این بیماری مزمن است.

مونتل ویلیامز: بیماری مولتیپل اسکلروزیس

مونتل ویلیامز، ستاره تلویزیونی در گفتگو با اپرا وینفری اعلام کرد که به مولتیپل اسکلروزیس (MS)  مبتلا است.

تصویر مونتل ویلیامز مجری تلویزیون، سلبریتی مبتلا به ام اس

مولتیپل اسکلروزیس (MS)، یک بیماری ناتوان کننده مغز و نخاع است. در این بیماری سیستم ایمنی به اشتباه به بافت سالم فرد حمله می کند. هنوز دقیقاً مشخص نیست که علت این بیماری چیست.

در حال حاضر هیچ راه شناخته شده ای برای پیشگیری از ام اس وجود ندارد. یک متاآنالیز در سال 2016 نشان داد که بین مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به ام اس ارتباط وجود دارد. البته این یک رابطه علت و معلولی نیست. به نظر می رسد که کافئین قهوه نقش محافظتی از قشای مغز را دارد.

برت مایکلز: بیماری قلبی

برت مایکلز، ستاره و خواننده پیشین گروه پویسون، به دلیل سوراخ کوچکی که در قلبش  داشت دچار عارضه سکته مغزی خفیف شد.

تصویر برت مایکلز، ستاره تلویزیون و خواننده پیشین گروه پویسون مبتلا به بیماری قلبی

پزشکان برای ترمیم سوراخ قلب او از طریق کشاله رانش دستگاهی را به سمت قلب هدایت کردند تا سوراخ را بپوشاند و مانع جریان غیرطبیعی خون بین دو حفره قلب شود. بدون درمان، مایکلز در معرض خطر ابتلا به لخته شدن خون و سکته مغزی دیگری قرار داشت.

جیلیان مایکلز: سندرم تخمدان پلی کیستیک

جیلیان مایکلز، مربی ورزش و ستاره تلویزیونی، به اندومتریوز و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مبتلا است.

تصویر جیلیان مایکلز، مربی ورزش و شخصیت تلویزیونی مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

در سندرم تخمدان پلی کیستیک هورمون‌های جنسی زنانه از تعادل خارج می‌شود که سبب تغییراتی در چرخه قاعدگی، پوست، کیست‌های کوچک در تخمدان‌ها و مشکل باروری می شود. جیلیان می گوید علائم بیماری اش را با خوردن غذاهای ارگانیک و ورزش منظم کنترل می کند.

منبع
10 Celebrities with Chronic Illnesses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا