لاک های ژلی و خطر ابتلا به سرطان

مطالعه جدیدی که به تازگی در ژورنال علمی نیچر منتشر شده است، ارتباط میان آسیب DNA و جهش های ایجاد کننده سرطان را با دستگاه های UV مورد تأیید قرار داده است. در دستگاه UV از اشعه ماورابنفش برای خشک کردن مواد کاشت ناخن و لاک های ژلی استفاده می شود.

دستگاه UV خشک کننده لاک های ژلی

دستگاه UV خشک کننده ناخن

UVA چیست؟

UVA یا اشعه فرابنفش A نوعی از اشعه فرابنفش است که حدود 90 درصد از تابش اشعه فرابنفشی را که به سطح زمین می رسد، تشکیل می دهد. اگرچه اشعه فرابنفش A  (UVA)  می­تواند به پوست نفوذ کرده و در سطوح عمیق­تر به بافت آسیب برساند اما به صورت مستقیم آسیب کمتری به لایه بیرونی پوست وارد می کند زیرا توسط DNA به خوبی جذب می شود.

در واقع آنچه در دستگاه های خشک کننده ناخن مورد استفاده قرار می گیرد اشعه فرابنفش A  یا همان UVA است. در فرآیند خشک کردن لاک های ژلی دست ها به مدت 10 دقیقه تحت تابش اشعه UVA قرار می گیرد.

براساس مطالعات گذشته مضر بودن اشعه UVA مشخص شده است اما پژوهش جدید بیشتر بر خطرات اشعه UVA در ایجاد آسیب DNA و جهش های ایجاد کننده سرطان تأکید دارد. نتایج این پژوهش قویاً نشان می دهد که استفاده از اشعه فرابنفش UVA برای خشک کردن ناخن ها می تواند همانند تخت های برنزه کننده، در ایجاد سرطان دست و شروع زودرس سرطان پوست نقش داشته باشد.

توصیه در خصوص مانیکور ژلی

بهتر است کلاً از خشک کننده های ناخن UV استفاده نکنید و لاک های معمولی را جایگزین استفاده از لاک های ژلی کنید. لاک های معمولی در معرض هوا خشک می شوند و نیازی به اشعه UV ندارند.

از لاک های ناخن که ماندگاری طولانی تری دارند استفاده کنید. برخی انواع این لاک ها می توانند تا 10 روز دوام بیاورند که از نظر ماندگاری شبیه لاک های ژلی هستند.

امروزه جایگزین‌های جدیدی برای لاک های ژلی وجود دارد، مانند  نوارهای چسبنده طراحی ناخن و مانیکور پودری. اگرچه در مانیکور پودری نیازی به استفاده از اشعه فرابنفش نیست اما خطرات دیگری از جمله استفاده از سیانواکریلات وجود دارد. سیانواکریلات چسب‌های سریع و بسیار قوی هستند که کاربردهای زیادی در مصارف خانگی، پزشکی و صنعتی دارند . این چسب ها ممکن است به ناخن ها آسیب برسانند و در برخی افراد نیز باعث درماتیت تماسی تحریک کننده شوند.

آنچه شما می توانید برای کاهش خطر مانیکور ژلی انجام دهید

اگر شما هم جز افرادی هستید که نمی خواهید استفاده از لاک های ژلی را کنار بگذارید، لازم است که این موارد را رعایت کنید:

  • هنگام انجام مانیکور از ضد آفتاب حاوی دی اکسید تیتانیوم و روی استفاده کنید. تمام سطح پوست نواحی که در معرض تابش اشعه فرابنفش قرار می گیرد را به خوبی با ضدآفتاب پوشش دهید.
  • از دستکش های محافظ UV استفاده کنید.
  • حتی الامکان کمتر از لاک های ژلی استفاده کنید و استفاده از آنها را به موقعیت های خاص محدود کنید و بیشتر از لاک های معمولی استفاده کنید.
منبع
New Study Links Gel Manicures to Increased Cancer Risk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا