بدترین چیزهایی که می توانید روی پوست صورت تان بمالید

آب اکسیژنه (هیدروژن پروکساید)

اگرچه آب اکسیژنه می تواند باکتری های روی پوست صورت را از بین ببرد، اما می تواند به سلول های پوست از جمله فیبروبلاست ها که به ساخت بافت جدید و بهبود زخم ها کمک می کنند، آسیب برساند. برای تمیز کردن بریدگی ها و خراش ها از آب اکسیژنه استفاده نکنید و به جای آن از آب و صابون استفاده کنید. استفاده از هیدروژن پراکساید می تواند سبب تحریک پوست صورت نیز شود.

بدترین چیزهایی که می توانید روی پوست صورت تان بمالید

شیر انسان

برخی از مراکز خدمات زیبایی برای از بین بردن جوش ها و تسکین پوست، از شیر انسان (شیر مادر) استفاده می کنند. شیر انسان حاوی لوریک اسید که یک چربی اشباع است و 6 درصد چربی کل شیر انسان را تشکیل می دهد. این اسید چرب خواص ضدپیری، ضد خشکی و ضد آکنه دارد. به جای استفاده از شیر انسان از کرم ها یا سایر محصولات حاوی لوریک اسید (ترکیب چربی موجود در شیر مادر) استفاده کنید.

ویچ هازل یا فندق جادوگر

این گیاه یک درمان طبیعی رایج برای درمان آکنه، بستن منافذ باز پوست و مبارزه با چربی پوست است. فندق جادوگر به عنوان یک قابض عمل می کند، نوعی ماده شیمیایی که باعث انقباض بافت پوست می شود. اما تونرهایی که حاوی فندق جادوگر هستند می توانند تمام روغن های طبیعی پوست را پاک کنند که منجر به تحریک، خشکی و حتی واکنش های آلرژیک می  شود.

کرم هیدروکورتیزون

این دارو درمانی برای قرمزی، خارش و تورم پوست است. بنابراین اگر روزاسه یا بیماری های مشابه دارید، ممکن است وسوسه شوید که آن را روی پوست صورت تان بمالید. اما این نوع کرم استروئیدی پوست را نازک می کند و احتمال ترکیدن رگ های خونی روی صورت بیشتر می شود. همچنین می‌تواند غدد چربی شما را وادار به فعالیت بیش از حد کند، که منجر به آنچه «آکنه استروئیدی» می‌گویند، شود. استفاده از مقدار کمی برای گزش حشرات و بثورات خارش دار برای یک یا دو روز اشکالی ندارد.

دئودورانت

اگر دانه‌های عرق همیشه روی صورتتان می‌غلطند، کشیدن یک ضد تعریق روی ابروها، گونه‌ها و جاهای دیگر ممکن است راه حلی هوشمندانه به نظر برسد، اما اینطور نیست. رول ها و غلتک ‌های دئودورانت می‌توانند منافذ را مسدود کرده و از بین ببرند. پوست صورت نیز حساس است و ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشید. به جای آن به متخصص پوست مراجعه کنید تا  غدد عرق شما را با داروهای تجویزی یا بوتاکس مهار کنند.

عسل

این ماده شیرین از زمان های قدیم برای درمان زخم ها استفاده می شده است. امروزه، برخی از مردم از آن برای از بین بردن آکنه استفاده می کنند. عسل به دور نگه داشتن میکروب ها و کاهش التهاب کمک می کند. اما احتمالاً آنچنان که تصور می کنید مؤثر نیست. مطالعات نشان می دهند که عسل بهتر از صابون ضد باکتری عمل نمی کند. اگر همچنان می خواهید آن را امتحان کنید، به دنبال عسل مانوکا باشید که دارای حداقل امتیاز 10 UMF (نشان دهنده قدرت ضدباکتریایی است) باشد تا مطمئن شوید که قدرت کافی برای مبارزه با میکروب دارد.

رنگ مو

اگر موهایتان را رنگ می کنید و از همان رنگ مو برای ابروهایتان نیز استفاده می کنید، دست نگه دارید. رنگ های خانگی پراکسید زیادی دارند که نمی توان با خیال راحت از آنها در نزدیکی ابروها استفاده کرد. این کار ممکن است سبب آسیب به چشمها و سوختن پوست اطراف ابروها شود. به جای آن از ژل رنگی ابرو، ریمل سبک ابرو یا سایه ابرو استفاده کنید.

ادرار

گروهی باور دارند که مالیدن ادرار بر روی پوست سبب صافی و درخشندگی آن می شود!. ادرار بیشتر از آب و ترکیبی به نام اوره تشکیل شده است. بسیاری از کرم ها حاوی فرم آزمایشگاهی اوره هستند، زیرا به رطوبت موجود در هوا متصل شده و آن را به سمت پوست جذب می کند. بنابراین به جای ادرار که نه تنها اوره کافی ندارد بلکه استفاده آن بسیار ناخوشایند است، از کرم های حاوی اوره استفاده کنید.

اسپری مو

از اسپری مو برای تثبیت آرایش خود استفاده نکنید. همان موادی که باعث چسبندگی موها می شود می تواند پوست شما را خشک کرده یا واکنش آلرژیک ایجاد کند.

آب لیمو

اگرچه آب لیمو سرشار از ویتامین C است که می تواند پوست را روشن و خطوط ریز را صاف کند اما آب لیمو اسیدی است و می تواند پوست صورت شما را تحریک کند. همچنین ممکن است منجر به راش پوستی فیتوفوتودرماتیت شود (یک واکنش پوستی که اگر مواد شیمیایی موجود در گیاهان و میوه های خاص را در معرض نور خورشید یا سایر اشعه ماوراء بنفش قرار دهید، اتفاق می افتد). بثورات به خودی خود از بین می رود، اما می تواند ناراحت کننده باشند.

روغن نارگیل

اگر تبلیغات را باور دارید، روغن نارگیل اکسیر جادویی برای زیبایی پوست است. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است، که قدرت مبارزه با زگیل آن اثبات شده است اما حدود 90 درصد چربی اشباع شده روغن نارگیل می تواند منافذ پوست شما را مسدود کند.

توصیه می شود روغن نارگیل را برای رفع خشکی پوست بدن یا اگزما استفاده کنید اما آن را از پوست صورت خود دور نگه دارید.

آب داغ

صورت خود را مطابق با این قانون طلایی بشویید: نه با آب خیلی گرم و نه خیلی سرد. آب با دمای بالا رطوبت پوست را از بین می برد در نتیجه، غدد چربی پوست سعی می‌کنند با تولید چربی بیشتر، آن را جایگزین کنند و نتیجه میشود آکنه.

لوسیون بدن

اگر کرم مرطوب کننده صورت تان تمام شده است، ممکن است وسوسه شوید که از لوسیون بدن برای صورت استفاده کنید. بیشتر لوسیون‌ها بافت ضخیم‌تری دارند و در نتیجه احتمال مسدود شدن منافذ پوست صورت بیشتر است. همچنین ممکن است لوسیون های بدن حاوی عطرها یا مواد دیگری داشته باشند که باعث واکنش آلرژیک در پوست نازک تر و ظریف تر صورت شوند.

لوسیون های بدنی که روی برچسب آنها بدون عطر و غیر کومدوژن (منفاذ روی پوست را مسدود نمی کنند) قید شده است، منعی برای استفاده روی پوست صورت ندارند.

چسب

در رسانه های اجتماعی چسب های مدرسه بعنوان ماسک صورت برای ریشه کنی جوش های سر سیاه تبلیغ می شوند. مردم یک لایه از مواد چسبنده سفید را در نواحی مستعد جوش ها پخش می کنند و پس از خشک شدن از پوست جدا می کنند. متأسفانه، این ترفند خانگی منافذ پوست شما را تمیز نمی کند. بلکه سبب تحریک پوست، شکسته شدن رگ های خونی صورت و یا از بین رفتن لایه سطحی پوست صورت شود.

لاک ناخن

برخی از افراد ممکن است از لاک به عنوان جایگزینی برای رنگ صورت استفاده کنند.تنها جایی که لاک به آن تعلق دارد، روی ناخن های شماست. اکثر لاک ها حاوی موادی مانند استات و فرمالدئید هستند که می توانند پوست شما را تحریک کنند. برای تمیز کردن، به پاک کننده های لاک ناخن نیاز دارید که دارای مواد شیمیایی قوی تری مانند استون هستند که ممکن است به پوست صورت شما آسیب برساند.

منبع
The Worst Things You Can Put on Your Face

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا