بهترین ترکیبات طبیعی برای پوست

دنیای زیبایی مملو از دستگاه‌های پیشرفته و ترکیبات پیچیده است، اما وقتی صحبت از درمان برخی از رایج‌ترین مشکلات پوست می‌شود، همیشه جدیدترین­ها بهترین نیستند. در برخی موارد گزینه ­های طبیعی ساده می­توانند به اندازه راه حل­های مهندسی شده علمی مؤثر باشند.

بهترین ترکیبات طبیعی برای پوست

امروزه بسیاری از افراد تغذیه سالم را انتخاب می‌کنند و می‌خواهند این فلسفه را به روتین مراقبت از پوست خود نیز تعمیم دهند. اگرچه پیدا کردن محصولات زیبایی طبیعی و مؤثر به سادگی یافتن محصولات ارگانیک در فروشگاه مواد غذایی نیست اما یافتن چیزی که مطابق با نیازهای شما باشد، آسان تر از گذشته شده ­است. ما از متخصصان پوست و زیبایی خواستیم تا بهترین ترکیبات طبیعی که پایه علمی نیز دارند را  با ما به اشتراک بگذارند. در ادامه با 7 تا از بهترین ترکیب­های طبیعی پیشنهادی آنان آشنا می­شویم.

1-روغن نارگیل

فواید: آبرسان، ضد التهاب.

این چربی گیاهی را می­توان به عنوان یک تسکین دهنده موضعی پوست استفاده کرد. تحقیقات اخیر نشان می­دهند که روغن نارگیل فرا بکر برخی از عوامل التهابی طبیعی بدن را سرکوب می­کند و در عین حال پوست را به یک مانع محافظتی بهتر تبدیل می­کند. بسیاری از مردم محصولات روغن نارگیل را برای درمان خارش، خشکی پوست و بیماری­های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس استفاده می­کنند. توجه داشته باشید که استفاده از روغن نارگیل در نواحی مستعد آکنه ممکن است موجب بدتر شدن شرایط شود.

2-گوتو کولا

فواید: التیام زخم.

گوتوکولا که با نام سنتلا آسیاتیکا نیز شناخته می­شود گیاهی است باستانی که اغلب در غذاهای آسیایی استفاده می­شود. خواص درمانی آن در بهبود زخم، امروزه این گیاه را به بخشی از محصولات مراقبتی پوست تبدیل کرده است. مواد شیمیایی موجود در این گیاه خون رسانی به محل آسیب را افزایش داده و پوست را تقویت می­کند. محققان دریافته‌اند که وقتی آسیب‌های پوستی در موش‌ها با گوتوکولا درمان می‌شوند، محل زخم بهبودی بیشتری نشان می‌دهد. در واقع ترکیبی از اسیدهای آمینه، بتاکاروتن، اسیدهای چرب و فیتوکمیکال‌ها این گیاه به تسریع زمان بهبودی کمک کرده و آن را به درمانی مفید برای بهبود جراحات تبدیل کرده­است.

3-چای سبز

فواید: محافظت در برابر آفتاب، ضد پیری.

سال­هاست که تأثیر چای سبز بر بهبود وضعیت سلامتی بدن اثبات شده است، اما این نوشیدنی برای مراقبت از پوست نیز کاربردهایی دارد. چای سبز خواص ضدپیری داشته و می­تواند از پوست در برابر آفتاب محافظت کند. پلی فنول‌های موجود در چای سبز دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و تسکین­ دهندگی هستند که آن را به گزینه­ ای طبیعی برای درمان پوست آسیب دیده از نور خورشید و مقابله با علائم آن تبدیل می­کند.

4-بلغور جو دوسر

فواید: ضد التهاب، تسکین اگزما.

بلغور جو دوسر حاوی مواد شیمیایی ضد التهابی و ضد تحریکی به نام آونانترامیدها است. همچنین دارای بتا گلوکان و نشاسته است که خاصیت مرطوب­ کنندگی دارد. به همین دلیل حمام بلغور جو دوسر برای بیماری­هایی مانند اگزما و بثورات پوستی مؤثر است. اما همه انواع بلغور جو دوسر خواص درمانی ندارند. بلغور جو دوسر کلوئیدی، پودری است که از آسیاب کردن و آماده‌سازی جو به اندازه‌های بسیار ریز و خاص به دست می‌آید. این اندازه و کیفیت جو دوسر همان چیزی است که این ماده را به یک ماده درمانی مؤثر تبدیل می­کند و در ترکیب با آب، خمیر تسکین‌ دهنده­ ای ایجاد می­کند.

محصولات کلوئیدی بلغور جو دوسر ملایم و ایمن هستند و مطالعات نشان می­دهد که سبب آلرژی یا تحریک پوست نمی­شوند. اگر بیماران مبتلا به اگزما بطور مرتب از مرطوب کننده غلیظ حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی استفاده کنند، کمتر به استفاده از استروئید­های موضعی نیاز خواهند داشت.

5-کره شیا

فواید: ضد التهاب، تسکین خارش.

کره شیا از دانه­ های روغنی درخت شیا به دست می‌آید و یکی از ترکیبات پایه ­ای بسیاری از مرطوب­ کننده ­ها است. از آنجایی که کره شیا سرشار از اسیدهای چرب است به طور مؤثری پوست را آب­رسانی می­کند و اثر آرامش بخشی و ضد التهابی دارد. کره شیا می­تواند برای درمان و تسکین اگزما نیز مفید باشد. نتایج مطالعات بالینی که از کره شیا به ­عنوان درمانی برای اگزما استفاده کردند نشان داد که میزان خارش در کودکان در عرض 4 هفته و در بزرگسالان در عرض 2 هفته کاهش یافت. با توجه به اینکه کره شیا اغلب حساسیت پوستی ایجاد نمی­کند، حتی برای حساس ­ترین پوست­ها نیز مناسب است.

6-سویا

فواید: مهار رنگدانه ­ها، تولید کلاژن

دانه سویا حاوی انواع مختلفی از مواد شیمیایی گیاهی است که بر روی پوست تاثیر می گذارند. از جمله آنها می توان به آنتی اکسیدان ­ها، اسیدهای چرب و ایزوفلاون ها اشاره کرد. این دانه گیاهی همچنین استروژن یا فیتواستروژن تولید می­کند که می­تواند مشکلات پوستی مرتبط به یائسگی را برطرف کند. کاهش استروژن یکی از دلایلی تیرگی و کاهش درخشندگی پوست زنان پس از یائسگی است. استروژن­های موضعی تولید رنگدانه ­های ناشی از اشعه ماوراء بنفش را کاهش می­دهند و سنتز کلاژن را نیز بهبود می­بخشند. اگرچه سویا به اندازه رتینوئیدها مؤثر نیست، اما برای رفع این شرایط می­تواند تا حدودی مفید باشد. بر اساس تحقیقات، ایزوفلاون‌های موجود در سویا نقش محافظتی در برابر نور خورشید دارند و می‌توانند به رفع رنگدانه‌ ها و حفظ یک دستی رنگ پوست کمک کنند.

7-روغن درخت چای

فواید: ضد میکروبی، ضد لک.

این داروی گیاهی مشتق شده از برگ‌های درخت چای دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که به درمان طیفی از میکروب‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. این واقعیت که روغن درخت چای به درمان آکنه‌های ناشی از باکتری کمک می‌کند به این معنی است که ممکن است در کاهش نوع التهابی لکه‌ها، جوش‌های حساس یا پاپول‌های صورتی ملتهب نیز مؤثر باشد. اما این درمان موضعی تأثیر زیادی در درمان آکنه کیستیک عمیق یا کومدون ندارد. با توجه به اینکه روغن درخت چای ممکن است سبب تحریک پوست شود حتما در نواحی مورد استفاده مراقب ظهور علائم قرمزی و بثورات باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا