آفتاب – عملیات نجات پوست

نیاز به مراقبت از خود در برابر نور خورشید در طی 30 سال گذشته بیش از قبل مشخص شده است. مطالعات نشان می­ دهد قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می­ تواند باعث سرطان پوست و پیری زودرس پوست شود.

پوست خود را در برابر آفتاب نجات دهید
  •  با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به فیبرهای پوست به نام الاستین آسیب می­رساند. هنگامی که این الیاف شکسته می­شوند، پوست افتاده و شل می­شود. کبودی و پارگی راحت‌تر اتفاق افتاده و بهبودی طولانی ­تر می­شود.

  • علاوه براین گذراندن زمان بیش از حد در زیر نور خورشید می­تواند باعث ایجاد کک و مک، بافت خشن، لکه ­های سفید پوستی، زردی پوست، گشادی رگ­ های خونی کوچک زیر پوست و لکه ­های تغییر رنگ که پزشکان آن را “رنگدانه های خالدار” می نامند، شود.

  • اشعه‌های مضر خورشید، لامپ‌های آفتابی و تخت‌های برنزه ممکن است باعث مشکلات چشمی نیز شوند، سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف و باعث ایجاد لکه‌ها و چین و چروک‌های پوستی ناخوشایند یا پوست “چرمی” شوند.

  • آسیب خورشید به بدن توسط اشعه ماوراء بنفش نامرئی (UV) ایجاد می­ شود که از طریق طول موج­های بلند معروف به UVA و طول موج­های کوتاه­تر به نام UVB به ما می­رسد. اشعه UVB می­تواند باعث آفتاب سوختگی شود. اما UVA با طول موج بیشتر نیز خطرناک است، زیرا می­تواند به پوست نفوذ کرده و در سطوح عمیق­تر به بافت آسیب برساند.

  • برنزه شدن نشانه­ ای از واکنش پوست به اشعه ماوراء بنفش مضر است که طی آن پوست با تولید رنگدانه­ های اضافی محافظت در برابر آفتاب سوختگی را تاحدودی فراهم می­کند. در واقع پوست برنزه پوست آسیب دیده است.

صرف نظر از رنگ پوست، همه ما قربانیان بالقوه آفتاب سوختگی و سایر اثرات مضر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش هستیم. اگرچه انجام اقدامات احتیاطی برای محافظت در برابر خورشید برای همگان ضروری است اما افرادی با شرایط زیر لازم است بیش از سایرین احتیاط کنند.

    • افراد با پوست رنگ پریده

    • افراد با موهای بلوند، قرمز یا قهوه­ ای روشن

    • افراد با سابقه سرطان پوست

    • افرادی که یکی از اعضای خانواده­ شان سرطان پوست داشته است

    • افرادی که داروهای خاص که حساسیت به نور را افزایش می­دهند، مصرف می­کنند

    • افرادی که از لوازم آرایشی حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHAS) استفاده می­کنند

آلفا هیدروکسی اسید ممکن است حساسیت به آفتاب و آفتاب سوختگی را افزایش دهد. سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) در مورد استفاده از محصولات حاوی AHA  هشدار خطر آفتاب سوختگی داده است.

کاهش زمان قرار گرفتن در معرض خورشید

توصیه می­شود در ساعاتی که پرتوهای خورشیدی از شدت بیشتری برخوردارند یعنی بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید . حتی در یک روز ابری نیز تا 80 درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید می­تواند از ابرها عبور کند. به طورکلی برای محافظت از خود سعی کنید در طول روز تا حد امکان در سایه بمانید.

پوشش مناسب

حتی­ المقدور لباس­ هایی بپوشید که از بدن شما در برابر آفتاب محافظت می­کنند. اگر قصد بیرون رفتن از خانه را دارید تا حد امکان بدن خود را بپوشانید. کلاه لبه پهن(آفتاب­گیر)، آستین بلند، دستکش و شلوار بلند بپوشید. امروزه برخی از فروشگاه­ ها لباس ­هایی را تحت عنوان لباس­ های ضدآفتا عرضه می­ کنند که مورد تأیید FDA نیست.

استفاده از ضد آفتاب

هر روز، در هر آب و هوا و هر فصلی از ضد آفتاب استفاده کنید. برچسب ضد آفتاب را برای اطمینان از میزان محافظت آن(SPF) و میزان مقاومت آن در برابر آب بررسی کنید. SPF نشان­ دهنده درجه ­ای است که یک کرم ضد آفتاب می­تواند از پوست در برابر اشعه UVB که عامل آفتاب سوختگی محافظت کند. هرچه این عدد بیشتر باشد، محافظت بهتری خواهد داشت. یک کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 در نظر بگیرید و هر ساعت یک بار آن را تجدید کنید. برای محافظت از پوست در برابر اشعه UVA، اکسید روی بهترین گزینه است، برای محافظت از پوست خود حداقل غلظت 7٪ آن را تهیه کنید.

کرم­های ضد آفتاب با مقاومت در برابر آب حتی با وجود خیس شدن مدت زمان بیشتری روی پوست شما باقی می­ مانند. “مقاوم در برابر آب” به معنای “ضد آب” نیست. ضد آفتاب­های مقاوم در برابر آب باید طبق دستورالعمل روی برچسب تجدید شوند.

نکاتی برای استفاده از کرم ضد آفتاب

    • مقدار توصیه شده ضد آفتاب را به طور یکنواخت روی تمام پوست نواحی بدون پوشش، به خصوص لب­ ها، بینی، گوش­ها، گردن، دست­ها و پاهای خود بمالید. بسیاری از ما یک لایه ضد آفتاب سنگین به اندازه کافی برای محافظت مناسب استفاده نمی کنیم.

    • برچسب محصول را بررسی کنید تا ببینید چه زمانی باید قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اگر این اطلاعات بر روی آن درج نشده است، 15 تا 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید آن را استفاده کنید.

    • حداقل هر 1 ساعت تا 80 دقیقه یک بار روی پوستی که در معرض نور آفتاب قرار دارد مجددا کرم بمالید. معمولا بر روی برچسب محصول زمان دقیق نیاز به تجدید آن نوشته شده است.

    • در مقابل نور خورشید از نوزادان و کودکان مراقبت بیشتری انجام دهید. قبل از استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان زیر 6 ماه با پزشک مشورت کنید.

    • برای کودکان بالای 6 ماه هر بار که بیرون می روند از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. عادت به محافظت در برابر نور خورشید را از کودکی در آنها ایجاد و با هم تمرین کنید.

چشم­ها را فراموش نکنید

انعکاس نور خورشید از برف، ماسه، یا آب چشم­ها را بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می­دهند و خطر ابتلا به مشکلات چشمی مانند آب مروارید و سرطان چشم را افزایش می­دهد. عینک آفتابی مناسب مانند مسدود کننده­ های پلاریزه یا آبی می­تواند از چشمان شما محافظت کند.

ساعات طولانی حضور در ساحل یا برف بدون محافظت کافی از چشم نیز می­تواند منجر به یک بیماری کوتاه مدت به نام فوتوکراتیت یا آفتاب سوختگی برگشت پذیر قرنیه شود. این وضعیت دردناک  همچنین به عنوان “برف کوری” نیز شناخته می­شود که می­تواند باعث از دست دادن موقت بینایی شود.

هنگام خرید عینک آفتابی، به دنبال برچسبی باشید که به طور خاص 99٪ تا 100٪ محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را نشان می­دهد. این تضمین می­کند که عینک هر دو شکل اشعه ماوراء بنفش را مسدود می­کند.

روی عینک باید برچسب “عینک آفتابی” زده شود. مراقب عینک ­های تیره یا رنگی باشید که به عنوان مد فروخته می­شوند و ممکن است محافظت اندکی در برابر اشعه ماوراء بنفش یا نور مرئی داشته باشند.

تصور نکنید که با عینک‌های آفتابی گران‌تر یا عینک‌هایی با رنگ تیره‌تر، محافظت بیشتری در برابر اشعه ماوراء بنفش دریافت می‌کنید.

اطمینان حاصل کنید که عینک آفتابی شما رنگ­ها را مخدوش نمی­کند و بر تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی تأثیر نمی­گذارد.

اگر از میزان محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش مطمئن نیستید، از یک متخصص چشم بخواهید که عینک آفتابی شما را آزمایش کند.

افرادی که از لنزهایی استفاده می­کنند که محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند باید همچنان از عینک آفتابی نیز استفاده کنند.

برای کودکان از عینک آفتابی واقعی استفاده کنید نه عینک آفتابی اسباب بازی .

لامپ ­های خورشیدی

استفاده از لامپ­های خورشیدی توسط متخصصان پوست توصیه نمی­شوند. لامپ­های خورشیدی UV ساطع می­کنند که مشابه یا قوی تر از اشعه­ای است که از خورشید ساطع می­شود. بنابراین قرار گرفتن در معرض لامپ­های خورشیدی نیز می­تواند منجر به سرطان پوست شود اگرچه شواهد محدودی برای حمایت از این ادعا وجود دارد. از سوی دیگر، لامپ‌های خورشیدی ممکن است خطرناک‌تر از خورشید باشند، زیرا می‌توان از آن‌ها هر روز سال با شدت یکسانی استفاده کرد، چیزی که به دلیل هوای زمستان و پوشش ابری برای خورشید بعید است.

FDA از سازندگان لامپ‌های خورشیدی خواسته است تا برنامه‌ای برای قرار گرفتن در معرض این محصولات ارائه دهند و حداکثر زمان توصیه‌شده قرار گرفتن در معرض آنها را بر اساس ویژگی‌های انتشار UV محصولات خود تعیین کنند. اشعه ماوراء بنفش و نور مرئی شدید ساطع شده از محصولات لامپ­ های خورشیدی نیز می­تواند به چشم آسیب برساند.

نکاتی برای برنزه کردن در داخل خانه

برخی از کارشناسان معتقدند برنزه شدن مصنوعی خطر کمتری دارد، زیرا شدت نور و زمان صرف شده برای برنزه شدن را می­توان کنترل کرد. اگر از تجهیزات برنزه کردن داخل خانه استفاده می­کنید، این مراحل را برای کاهش خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش انجام دهید:

    • از عینک محافظ استفاده کنید. مطمئن شوید که به خوبی بر روی چشمانتان قرار بگیرد و ترک نداشته باشد.

    • به آرامی شروع کنید و از زمان­های نوردهی کوتاه استفاده کنید تا به مرور زمان برنزه شوید.

    • در اولین برنزه شدن از حداکثر زمان قرار گرفتن در معرض نور استفاده نکنید، زیرا ممکن است دچار سوختگی شوید که می­تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به ملانوم شود.

    • از آنجایی که ایجاد آفتاب سوختگی حداقل 6 ساعت طول می­کشد، ممکن است تا زمانی که خیلی دیر نشده است متوجه سوختگی پوست خود نشوید.

    • زمان­های قرار گرفتن در معرض نور توصیه شده توسط سازنده را از روی برچسب برای نوع پوست خود پیدا کنید.

    • به محدودیت زمانی خود پایبند باشید.

    • بیش از یک بار در هفته برنزه نکنید.

    • بدانید که حتی یک جلسه برنزه کردن قبل از 35 سالگی خطر ابتلا به ملانوم،سرطان پوستی که می­تواند کشنده باشد را دو برابر می­کند.

قرص برنزه ­کننده

هیچ نوع قرص برنزه­ کننده­ا ی توسط FDA تأیید نشده است. با این حال، شرکت­هایی هستند که محصولاتی را به بازار عرضه می­کنند که به آنها “قرص برنزه کننده” می­گویند. برخی از این قرص­ ها حاوی ماده افزودنی رنگی به نام کانتاگزانتین هستند که در صورت مصرف می­تواند طیف رنگی پوست را از نارنجی تا قهوه­ ای تبدیل کند.

کانتاگزانتین فقط برای استفاده به عنوان یک افزودنی رنگ در غذاها و داروهای خوراکی و فقط در مقادیر کم تأیید شده است.

دی هیدروکسی استون (DHA)

برخی از اسپری­ های برنزه ­کننده حاوی DHA هستند، یک ماده افزودنی رنگ که با سلول­های سطح مرده در خارجی ترین لایه پوست تعامل می­کند و رنگ پوست را تیره می­کند. معمولاً در لوسیون­ها، کرم­ها و اسپری­ های برنزه­ کننده «بدون آفتاب» استفاده می­شود.

دی­ هیدروکسی استون توسط FDA برای استفاده در رنگ آمیزی پوست تأیید شده است، اما به استفاده در کاربرد خارجی محدود می­شود. با توجه به اینکه اطلاعات کافی در این زمینه به FDA ارائه نشده است این سازمان نتوانسته استفاده از این ماده را برای مصارف دیگر مانند استفاده آن روی لب­ها، ناحیه چشم­ها و استنشاق آن را تأیید کند. بنابراین خطرات ناشناخته ­ای ممکن است وجود داشته باشد. FDA توصیه می­کند که اگر به یک سالن برنزه ­کننده اسپری مراجعه می­ کنید، برای محافظت از چشم­ها و لب­های خود اقدامات احتیاطی انجام دهید و از استنشاق اسپری خودداری کنید.

سرطان پوست را بررسی کنید

پوست خود را به طور منظم برای علائم سرطان پوست بررسی کنید. به دنبال تغییرات در اندازه، شکل، رنگ خال‌های مادرزادی، خال‌ها و لکه‌ها باشید. در صورت مشاهده هرگونه تغییر یا یافتن زخم­هایی که بهبود نمی یابند، به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا