نگاهی کوتاه به ریسک جراحی های زیبایی

جراحی های زیبایی، زیرمجموعه جراحی پلاستیک هستند که معمولاً با هدف بهبود ظاهر و افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس انجام می شوند. با این حال مانند هر روش جراحی دیگر، جراحی زیبایی هم بدون ریسک نیست.

شاخص توده بدنی بیشتر از 30 (چاق بودن)، دیابت و مصرف سیگار، ریسک جراحی را افزایش می دهند. هر کدام از این شرایط احتمال بروز عوارضی مانند لخته شدن خون در پاها و ریه ها را بیشتر می کند و در روند بهبودی نیز اختلال ایجاد می کند.

ریسک های رایج جراحی های زیبایی

انواع ریسک های رایج عبارتند از:

نتایج ضعیف

یکی از بزرگترین و شایع ترین ریسک های جراحی های زیبایی عدم رضایت بیمار از نتیجه جراحی است. معمولا بزرگترین ترس بیماری که جراحی پلاستیک انجام می دهد این است که نتیجه جراحی نه تنها ظاهرش را بهتر نکند بلکه ظاهرش بدتر از قبل از جراحی شود.

جای زخم (اسکار)

یکی از بزرگترین خطرات برای رسیدن به یک نتیجه جذاب، باقی ماندن جای زخم است. اگرچه احتمال آن قابل پیش بینی نیست اما در اکثر مواقع  قابل کنترل است. عدم مصرف دخانیات، تغذیه درست و پیروی از دستورات پزشک در دوران نقاهت پس از جراحی، ریسک ایجاد اسکار (زخم) را کاهش می دهد.

آسیب یا بی حسی اعصاب

در برخی موارد ممکن است اعصاب در حین عمل جراحی آسیب ببینند و یا قطع شوند. اگر عصب آسیب دیده در ناحیه صورت باشد، تغییرات ناخوشایند آشکارتر است. آسیب عصب های صورت باعث ناتوانی در ایجاد حالات چهره، افتادگی پلک (پتوز) و دهان شود.

عفونت

در تمام جراحی ها خطر عفونت وجود دارد. مراقبت صحیح از زخم و شستن مکرر دست ها می تواند از عفونت جلوگیری کند و یا آن را را به حداقل برساند.

هماتوم

هماتوم در اثر نشت خون از عروق بزرگ خونی مانند سیاهرگ ها و سرخرگ ها ایجاد می شود. ممکن است پس از جراحی هماتوم ایجاد شود و منجر به تورم و کبودی ناحیه ای شود که در زیر آن خون نشت کرده است.

نکروز

نکروز یعنی مرگ بافت بدن. مرگ بافت می تواند در اثر جراحی یا مسائلی که پس از عمل پیش می آید ایجاد شود. در بیشتر موارد، ریسک ایجاد نکروز جزئی است یا اصلا بوجود نمی آید. با بهبود طبیعی زخم، بافت مرده از ناحیه آسیب دیده محو می شود.

خون ریزی

مانند سایر جراحی ها در جراحی زیبایی هم ریسک خونریزی بعد از عمل وجود دارد. زمانی که خونریزی بیش از حد باشد یا پس از بهبود زخم همچنان خونریزی ادامه یابد، مشکل ساز است.

همیشه قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی زیبایی با یک پزشک متخصص قابل اعتماد مشورت کنید. به یاد داشته باشید، هر عمل جراحی خطراتی را به همراه دارد و جراحی زیبایی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

منبع
risks-rewards-of-plastic-surgerycosmetic-surgerywhat-are-the-risks-of-plastic-surgery

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا