غربالگری های مهم برای سلامت زنان

توجه: لیست های پیشنهادی غربالگری مختلفی برای بررسی سلامت زنان وجود دارد. آنچه در این مقاله ارائه می شود لیست مورد تأیید سازمان ملی بهداشت آمریکا و متخصصان پزشکی است اما به هیچ وجه جامع و جایگزین توصیه های پزشک شما نخواهد بود.

غربالگری های مهم زنان بالای 40 سال

غربالگری سرطان سینه

از سن 40 سال به بعد لازم است زنان هر 1 تا 2 سال ماموگرافی انجام دهند. کسانی که ریسک ابتلا در آنان بالاتر است (سابقه خانوادگی یا ابتلا به بیماری خاصی دارند) بهتر است هر سال ماموگرافی انجام دهند.

زنان از سن 20 تا 40 سالگی باید حداقل هر 3 سال یکبار توسط پزشک زنان برای بررسی علائم سرطان سینه مورد معاینه قرار بگیرند.

غربالگری سرطان دهانه رحم

تست پاپ اسمیر و معاینه لگن برای بررسی سرطان دهانه رحم از سن  21 سالگی هر سه سال یکبار باید انجام شود. بعد از 65 سالگی اگر پزشک تشخیص بدهد که ریسک ابتلا در شما پایین است ممکن است دیگر نیازی به انجام تست ها نباشد.

HPV ویروسی است که به عنوان اصلی ترین عامل سرطان دهانه رحم شناخته شده است. معمولا توصیه می شود زنان از سن 30 تا 65 سالگی هر 5 سال یکبار تست HPV DNA و معاینه لگن را انجام دهند. بعد از 65 سالگی اگر پزشک تشخیص بدهد که ریسک ابتلا در شما پایین است ممکن است دیگر نیازی به انجام تست ها نباشد.

برخی از متخصصان برای بررسی دقیق تر سرطان دهانه رحم توصیه میکنند زنان تست پاپ اسمیر به همراه تست HPV DNA و معاینه لگن را در بازه سنی 30 تا 65 سال هر 5 سال یکبار انجام دهند.

غربالگری سرطان کولورکتال

تشخیص اینکه کدام روش غربالگری برای سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ) لازم است با پزشک شما است و بستگی به سابقه شخصی و خانوادگی شما دارد.

غربالگری بیماری قلبی

بهتر است زنان از سن 20 سالگی هر 5 سال یکبار آزمایش کلسترول بدهند تا میزان کلسترول تام، LDL کلسترول”بد” و کلسترول “خوب” HDL  بدنشان اندازه گیری شود. معمولا سطح تری گلیسیرید که یکی دیگر از چربی های خون است نیز بررسی می شود.

 فشار خون بالا یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. افراد عادی از 18 سالگی هر ساله لازم است فشار خونشان را چک کنند. اما افرادی که سابقه خانوادگی و یا بیماری خاصی که منجر به نوسانات فشار میشود دارند حتما با فاصله زمانی های کوتاه باید فشارشان را اندازه گیری کنند.   

بعد از سن 45 سالگی لازم است زنان هر 3 سال یکبار آزمایش قند خون انجام دهند. افرادی که BMI آنها بیشتر از 25 است  یا عوامل خطر دیگری مانند فشار خون بالا یا کلسترول بالا دارند، لازم است هر 3 سال یکبار آزمایش قند خون انجام دهند( بدون توجه به سن).

بررسی سلامت استخوان

آزمایش تراکم استخوان میزان مواد معدنی استخوان را که شاخصی برای سنجش استحکام استخوان است بررسی می کند. زنان بعد از سن 65 سالگی با توجه به نظر پزشک باید این آزمایش را انجام دهند. افرادی که سابقه شکنندگی استخوان، سابقه خانوادگی پوکی استخوان و مصرف داروهایی که در جذب کلسیم اختلال ایجاد می کند، دارند با صلاحدید پزشک معمولا قبل از 65 سالگی آزمایش تراکم استخوان انجام میدهند.

سلامت جنسی

اگر از نظر جنسی فعال هستید پس در معرض خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی نیز هستید. لازم است سالانه آزمایشات کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس را انجام دهید. حداقل یک بار آزمایش اچ آی وی انجام دهید اما اگر در معرض خطر ایدز (HIV) هستید، حتما باید تعداد دفعات بیشتری آزمایش بدهید.

واکسن ها / ایمن سازی

از آنجا که ایمنی ایجاد شده توسط واکسن در طول زمان از بین می رود زنان باردار لازم است در سه ماهه دوم بارداری واکسن تقویت کننده کزاز، دیفتری، سیاه سرفه (Tdap یا Td) برای ایجاد ایمنی در برابرکزاز، دیفتری و سیاه سرفه تزریق کنند. بزرگسالان بین 19 تا 64  نیز بهتر است این واکسن را تزریق کنند. تزریق یک دوز واکسن تقویت کننده Tdap  کافیست اما واکسن Td هر 10 سال یکبار باید تزریق شود.

واکسن ذات الریه برای ایجاد ایمنی در برابر بیماری ذات الریه برای زنان 65 سال به بالا و همچنین زنانی که عوامل خطر مانند نارسایی قلبی، بیماری ریوی، اعتیاد به الکل دارند بهتر است قبل از 65 سالگی تزریق شود.

واکسن آنفولانزا برای ایجاد ایمنی در برابر سویه های رایج آنفولانزا برای همه افراد 6 ماهه به بالا توصیه می شود.

توصیه می شود زنان 50 سال به بالا دو دوز واکسن شینگریکس (Shingrix) دو برای  ایجاد ایمنی در برابر زونا تزریق کنند.

غربالگری های مهم دیگر

اکثر سرطان های پوست قابل درمان هستند. اگر متوجه خال یا تغییر پوستی شدید حتما معاینات دقیق پزشکی را انجام دهید.

حتماً چشمان خود را به طور مرتب معاینه کنید . از سن 60 سالگی هر 1 تا 2 سال یکبار برای بررسی مشکلات رایج مانند پیرچشمی، گلوکوم و دژنراسیون ماکولا به چشم پزشک مراجعه کنید.

هر فرد بالای 18 سال حداقل یک بار در طول زندگی باید آزمایش هپاتیت C بدهد. زنان باردار هم لازم است حتما تست هپاتیت بدهند.

منبع
health-checklist-for-women-over-40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا