سرطان دهانه رحم چیست

دهانه رحم قسمت پایینی رحم است که به واژن متصل می شود. سرطان دهانه رحم رشد سلول های سرطانی است که از دهانه رحم شروع می شود. گونه های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی که HPV نیز نامیده می شود، در ایجاد اکثر این نوع سرطان ها نقش دارند. HPV یک عفونت شایع است که از طریق تماس جنسی منتقل می شود. هنگامی که در معرض HPV قرار می گیرید، سیستم ایمنی معمولاً از آسیب ویروس به بدن جلوگیری می کند. با این حال، در درصد کمی از افراد، این ویروس سال ها زنده میماند. زنده ماندن ویروس به فرآیندی کمک میکند که باعث

تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم

 می شود برخی از سلول های دهانه رحم به سلول های سرطانی تبدیل شوند. شما می توانید با انجام تست های غربالگری و واکسن زدن ابتلا به ویروس HPV و خطر ابتلا را کاهش دهید.

اگر فرد تازه درگیر سرطان دهانه رحم شده باشد معمولا از جراحی کمک گرفته می شود. سایر درمان ها عبارتند از شیمی درمانی، دارو درمانی، پرتو درمانی و گاهی ترکیب شیمی درمانی و پرتو درمانی همزمان با دوز پایینتر.

علائم 

در شروع، ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد. به مرور و با رشد سرطان علائم زیر بروز می کنند.

  • خونریزی واژینال بعد از مقاربت، بین قاعدگی یا بعد از یائسگی
  • خونریزی قاعدگی که شدیدتر شده و بیشتر از حد معمول طول می کشد
  • ترشحات آبکی و خونی واژن که ممکن است سنگین و بد بو باشد
  • احساس درد در ناحیه لگن یا درد هنگام مقاربت

علل 

DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. بیماری زمانی شروع می شود که در DNA سلول های سالم دهانه رحم تغییراتی ایجاد شود. این تغییرات به سلول ها می گوید که به سرعت تکثیر شوند. سلول های سالم در چرخه زندگی طبیعی خود می میرند و همیشه تعادلی بین سلول های جدید و مرگ سلول ها وجود دارد. هنگامی که به دلیل تغییر در ساختار DNA سلول ها با سرعت بیشتری تکثیر شوند، تعادل سلولی به هم میخورد. افزایش تعداد بیش از حد سلول ها ممکن است توده ای به نام تومور تشکیل دهد. این سلول ها می توانند به بافت های سالم بدن حمله کرده و آن ها را از بین ببرند. با گذشت زمان، می توانند جدا شوند و به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یابند(متاستاز).

بیشتر سرطان های دهانه رحم توسط  ویروس HPV ایجاد می شوند که از طریق تماس جنسی منتقل می شود. در اکثر مردم، ویروس هرگز مشکلی ایجاد نمی کند و معمولاً خود به خود از بین می رود. با این حال، برای برخی، این ویروس می تواند باعث تغییراتی در سلول ها شود که منجر به سرطان شود.

انواع سرطان دهانه رحم

نوع بیماری بر اساس نوع سلولی که سرطان از آن شروع می شود متفاوت است. انواع اصلی عبارتند از:

  • سرطان سلول سنگفرشی. این نوع سرطان از سلول های نازک و مسطح به نام سلول های سنگفرشی شروع می شود. سلول های سنگفرشی قسمت بیرونی دهانه رحم را می پوشانند. اکثر سرطان های دهانه رحم دلیل کارسینوم (رشد بدخیم) سلول ها سنگفرشی هستند.
  • آدنوکارسینوم. این نوع سرطان از سلول های غده ستونی شکلی که کانال دهانه رحم را پوشانده اند شروع می شود.
  • گاهی اوقات، هر دو نوع سلول در ایجاد این نوع سرطان نقش دارند. به ندرت، سرطان در سایر سلول های دهانه رحم رخ می دهد.

عوامل خطر

  • سیگار کشیدن. سیگار خطر ابتلا را افزایش می دهد. هنگامی که افراد سیگاری به عفونت HPV  مبتلا می شوند،  عفونت بیشتر طول می‌کشند و کمتر از بین می‌رود. 
  • افزایش تعداد شرکای جنسی. هرچه تعداد شرکای جنسی بیشتر باشد احتمال ابتلا به HPV بیشتر می شود.
  • فعالیت جنسی اولیه. داشتن رابطه جنسی در سنین پایین خطر ابتلا به HPV را افزایش می دهد.
  • سایر عفونت های مقاربتی. ابتلا به سایر عفونت‌های مقاربتی که به آن STI نیز می‌گویند، خطر ابتلا به HPV را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. سایر بیماری های مقاربتی که خطر را افزایش می دهند عبارتند از تبخال، کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس و ایدز (HIV مثبت).
  • ضعف سیستم ایمنی. اگر سیستم ایمنی بدن به دلیل بیماری دیگری ضعیف شده باشد و فرد به HPV مبتلا شود احتمال ابتلا افزایش می یابد.
  • قرار گرفتن در معرض داروی پیشگیری از سقط جنین. اگر مادر در دوران بارداری دارویی به نام دی اتیل استیل‌بسترول، که به نام DES نیز شناخته می‌شود، مصرف کند، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در فرزندش افزایش می یابد. این دارو در دهه 1950 برای جلوگیری از سقط جنین و زایمان زودرس استفاده می شد. این دارو با نوعی سرطان به نام آدنوکارسینوم سلول شفاف مرتبط است.

پیشگیری 

برای کاهش خطر ابتلا  نکات زیر را انجام دهید:

  • با نظر پزشک خود واکسن بزنید. واکسن برای جلوگیری از عفونت HPV می تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سایر سرطان های مرتبط با HPV را کاهش دهد.
  • تست پاپ اسمیر روتین انجام دهید. تست پاپ اسمیر می تواند شرایط پیش سرطانی دهانه رحم را تشخیص دهد. این شرایط را می توان به منظور پیشگیری از سرطان دهانه رحم درمان کرد. اکثر سازمان‌های پزشکی توصیه می‌کنند که پاپ اسمیر را به صورت دوره ای از سن ۲۱ سالگی شروع کنید و هر چند سال یک بار آن را تکرار کنید.
  • رابطه جنسی ایمن داشته باشید. با انجام اقدامات محافظتی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهید. از کاندوم استفاده کنید و یک شریک جنسی داشته باشید.
  • سیگار نکشید.
منبع
Cervical cancer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا