زگیل تناسلی و HPV

منشا پیدایش زگیل ها در هر نقطه ای از بدن، ویروس ها هستند. زگیل هایی که در ناحیه تناسلی ظاهر می شوند توسط ویروس پاپیلومای انسانی که به اختصار HPV نامیده می شود، ایجاد می شوند. ویروس HPV به راحتی از طریق تماس جنسی منتقل می شود. پس از اینکه فردی به ویروس HPV آلوده شد، ممکن است یک تا سه ماه (یا در برخی موارد بیشتر) طول بکشد تا زگیل تناسلی در بدنش ظاهر شود. البته در برخی از مبتلایان هرگز زگیل ظاهر نمی شود.

زگیل تناسلی و HPV

در بسیاری از کشورها، عفونت HPV شایع ترین بیماری مقاربتی است. سویه های خاصی از این ویروس می تواند باعث سرطان دهانه رحم، رکتوم، فرج، واژن و آلت تناسلی شود. بر اساس آمارها، حداقل 50 درصد از مردان و زنان فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود به عفونت HPV تناسلی مبتلا می شوند.

شکل ظاهری زگیل تناسلی

زگیل تناسلی (تبخال تناسلی) شبیه زائده های کوچک گوشتی، صورتی یا قرمز است که در داخل یا اطراف اندام های جنسی ایجاد می شود. زگیل ها ممکن است شبیه به قسمت های کوچک گل کلم به نظر برسند، یا ممکن است بسیار ریز باشند و به سختی دیده شوند. آنها اغلب در دسته های سه یا چهار تایی ظاهر می شوند و ممکن است به سرعت رشد کرده و گسترش یابند. زگیل ها معمولاً دردناک نیستند، اگرچه به ندرت ممکن است باعث درد خفیف، خونریزی و خارش شوند.

علائم زگیل تناسلی

HPV نیز همانند بسیاری از بیماری های مقاربتی، همیشه علامت قابل مشاهده ای ندارد. یکی از علائم که ممکن است پس از ابتلا ظاهر شود، زگیل در اطراف ناحیه تناسلی است. زگیل تناسلی در زنان معمولا در داخل و خارج واژن، دهانه رحم یا اطراف مقعد ظاهر می شوند. در مردان نیز معمولا در نوک آلت تناسلی، ساقه آلت تناسلی، روی کیسه بیضه یا اطراف مقعد ایجاد می شوند. افرادی که رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده داشته باشند، زگیل تناسلی می تواند در دهان یا گلو آنان ایجاد شود.

از آنجایی که هیچ راهی برای پیش‌بینی رشد یا ناپدید شدن زگیل‌ها وجود ندارد، افرادی که مبتلا شده‌اند باید حتما توسط پزشک معاینه و در صورت نیاز درمان شوند.

آزمایشات تشخیصی

  • معاینه تومورهای قابل مشاهده برای دیدن اینکه آیا شبیه زگیل تناسلی هستند یا خیر
  • استفاده از محلول ملایم اسید استیک (سرکه) برای مشاهده و تشخیص بهتر
  • معاینه کامل لگن و پاپ اسمیر (برای خانم ها)
  • بیوپسی از بافت دهانه رحم (در صورت غیر طبیعی بودن جواب تست پاپ اسمیر، بیوپسی دهانه رحم انجام می شود که شامل برداشتن نمونه کوچکی از بافت دهانه رحم و بررسی آن در زیر میکروسکوپ است.
  • معاینه رکتوم

درمان زگیل تناسلی

هیچ درمانی نمی تواند ویروس HPV را که باعث زگیل تناسلی می شود از بین ببرد. پزشک می تواند زگیل ها را با لیزر درمانی، انجماد یا استفاده از مواد شیمیایی از بین ببرد. برخی از درمان های دارویی نیز وجود دارند. برای زگیل های تناسلی بزرگ یا آنان که به سایر درمان ها پاسخ نمی دهند، ممکن است جراحی لازم باشد. با این حال، بازگشت مجدد زگیل ها همچنان یک مشکل است.

خودمراقبتی 

اگر تبخال تناسلی دارید:

  • محل آن ها را تا حد امکان خشک نگه دارید.
  • لباس زیر تمام نخی بپوشید. بعضی پارچه ها باعث تحریک می شوند و یا رطوبت را در بافت خود نگه می دارند.

اگر تحت درمان قرار نگیرید چه اتفاقی می افتد؟

متأسفانه، با وجود درمان، داشتن سویه پرخط HPV می تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، رکتوم و آلت تناسلی را افزایش دهد. اما همه انواع ویروس منجر به سرطان نمی شوند. اگر تبخال تناسلی دارید، لازم است هرسال معاینات غربالگری سرطان را انجام دهید.

HPV و پیشگیری از تبخال تناسلی

هر کسی که از نظر جنسی فعال است می تواند به HPV مبتلا شود و یا ناقل آن باشد. برخی از موارد می تواند احتمال ابتلا به تبخال تناسلی را افزایش دهد، از جمله:

  • داشتن بیش از یک شریک جنسی
  • بارداری
  • سیستم ایمنی ضعیف یا آسیب دیده
  • سیگار کشیدن

بهترین گزینه برای پیشگیری از عفونت HPV و تبخال تناسلی این است که از رابطه جنسی خودداری کنید یا تماس جنسی را به یک فرد غیر آلوده محدود کنید. گزینه دیگر، استفاده از کاندوم است که تا حدودی می تواند محافظت ایجاد کند. از آنجا که کاندوم تمام آلت تناسلی و نواحی اطراف آن را پوشش نمی دهد، محافظت 100 درصدی ندارد.

سه واکسن تایید شده برای محافظت در برابر HPV وجود دارد.

گارداسیل از عفونت ناشی از چهار سویه ویروس HPV محافظت می کند و ایمنی متوسطی در برابر زگیل تناسلی ایجاد می کند.

گارداسیل 9 تا 90% در برابر سرطان دهانه رحم، واژن و فرج در زنان و سرطان مقعد در زنان و مردان و همچنین زگیل تناسلی ایمنی ایجاد می کند.

سرواریکس فقط برای زنان تجویز می شود و برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم تایید شده است.

منبع
Genital Warts and HPV

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا