عفونت HPV در مردان

اطلاعات زیادی در مورد عفونت HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) و تأثیر آن بر سلامت زنان وجود دارد زیرا ابتلا به این ویروس، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. اما نباید از خطر عفونت HPV و عوارض آن در مردان نیز غافل شد. لازم است که مردان نیز بدانند چگونه خطرات عفونت HPV را کاهش دهند.

عفونت HPV می تواند خطر ابتلا به سرطان های دستگاه تناسلی را در مردان افزایش دهد، اگرچه این سرطان ها شایع نیستند. همچنین عفونت HPV می تواند مانند زنان باعث ایجاد زگیل تناسلی در مردان نیز شود.

بیش از نیمی از مردانی که در ایالات متحده از نظر جنسی فعال هستند، در دوره ای از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند. اگرچه اغلب ویروس به صورت خود به خود و بدون هیچ مشکلی در مردان از بین می رود.

عفونت HPV در مردان

خطرات عفونت HPV در مردان

برخی از انواع HPV مرتبط با سرطان های تناسلی می توانند منجر به سرطان مقعد یا آلت تناسلی در مردان شوند. هر دو نوع این سرطان ها، به ویژه در مردانی که سیستم ایمنی سالمی دارند، نادر هستند. انجمن سرطان آمریکا (ACS) اعلام کرده است که در سال 2022، حدود 2070 مرد در ایالات متحده به سرطان آلت تناسلی و 3150 مرد مبتلا به سرطان مقعد شده اند.

خطر ابتلا به سرطان مقعد در مردان همجنس گرا و دوجنس گرا، 17 برابر بیشتر از مردانی است که فقط با زنان رابطه جنسی دارند. مردانی که HIV (ایدز) دارند نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

بیشتر سرطان هایی که در ناحیه گلو، از جمله زبان و در لوزه ها ظاهر می شوند، بدلیل ابتلا به عفونت HPV هستند. اینها شایع ترین سرطان های مرتبط با HPV هستند که در مردان دیده می شود و سالانه بیش از 13000 مورد جدید نیز تشخیص داده می شود.

سایر انواع ویروس HPV به ندرت باعث سرطان در مردان می شوند، اما باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. پیش بینی می شود که هرساله، حدود 1 درصد از مردان فعال جنسی در ایالات متحده به زگیل تناسلی مبتلا خواهند شد.

علائم HPV در مردان

انواع HPV پرخطر که می توانند باعث سرطان شوند به ندرت در مردان یا زنان علائمی دارند. زگیل تناسلی اولین علامتی است که ممکن است با ابتلا به سویه های کم خطر HPV مشاهده کنید که باعث زگیل می شوند اما عامل ایجاد سرطان نیستند.

آزمایشات تشخیصی عفونت HPV در مردان

برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان، پزشک ناحیه تناسلی مرد را به صورت چشمی بررسی می کند تا ببیند آیا زگیل وجود دارد یا خیر. برخی از پزشکان از محلول سرکه برای کمک به شناسایی زگیل هایی که برجسته و قابل مشاهده نیستند استفاده می کنند. اما آزمون بی‌خطایی نیست. گاهی اوقات پوست طبیعی به اشتباه به عنوان زگیل شناسایی می شود.

هیچ آزمایش معمولی برای مردان وجود ندارد که سویه های پرخطر HPV را که می توانند باعث سرطان شوند بررسی کند. با این حال، برخی از پزشکان به انجام تست پاپ مقعدی برای مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا که در معرض خطر بالاتر سرطان مقعد ناشی از  عفونت HPV هستند، توصیه می‌کنند. در تست پاپ مقعدی، پزشک سلول‌های مقعد را جمع‌آوری می‌کند و سپس آن‌ها را از نظر وجود ناهنجاری سلولی، در آزمایشگاه بررسی می‌کند.

درمان عفونت HPV در مردان

زمانی که هیچ علامتی وجود نداشته باشد، هیچ درمانی برای عفونت HPV در مردان وجود ندارد.

هنگامی که زگیل تناسلی ظاهر می شود، می توان از انواع درمان ها استفاده کرد. بیمار می تواند کرم های تجویزی را در خانه استفاده کند. یا پزشک می تواند زگیل ها را با جراحی بردارد یا منجمد کند.

درمان زودهنگام زگیل ها توسط برخی از پزشکان منع می شود زیرا زگیل تناسلی می تواند خود به خود از بین برود. علاوه براین، فردی که به محض مشاهده زگیل ها، درمان را شروع می کند ممکن است بعد از مدتی دوباره به درمان نیاز داشته باشد زیرا ممکن است ظاهر شدن همه زگیل ها همزمان نباشد.

سرطان مقعد را می توان با پرتودرمانی، شیمی درمانی و جراحی درمان کرد. درمان‌های خاص به مرحله سرطان، بزرگی تومور و میزان گسترش سرطان، بستگی دارد.

واکسن HPV برای مردان؟

Gardasil 9 برای جلوگیری از عفونت HPV، سرطان دهانه رحم و مقعد مؤثر است. این دارو را می توان برای مردان و زنان بین سنین 9 تا 45 سال تجویز کرد.

نحوه مدیریت HPV در رابطه

اگر شریک جنسی طولانی مدت مردی مبتلا به HPV باشد، به احتمال زیاد انتقال HPV اتفاق افتاده است و او نیز به آن مبتلا است. عفونت HPV در مردان ممکن است راحت تر از زنان از بدن پاک شود. معمولاً پاک شدن عفونت HPV از بدن زنان یک تا دو سال زمان میبرد.

انواع HPV مرتبط با سرطان دهانه رحم معمولاً برای مردی که با زن آلوده به HPV رابطه جنسی دارد، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

اگر شریکی به عفونت HPV مبتلا باشد، لزوماً به این معنا نیست که اخیراً با شخص دیگری رابطه جنسی داشته است. این ویروس می تواند سال ها بدون ایجاد علائم قابل توجهی در بدن خفته بماند.

چگونه از انتشار HPV جلوگیری کنیم

خودداری تنها راه مطمئن برای جلوگیری از انتقال HPV است. اگر فردی فقط با یک فرد غیر آلوده و تک همسری رابطه جنسی داشته باشد، خطر انتقال بسیار کاهش می یابد.

برای کاهش خطر انتقال HPV، مردان می‌توانند تعداد شرکای جنسی را محدود کنند و شریک‌هایی را انتخاب کنند که در گذشته شریک جنسی کمی داشته‌اند یا هیچ شریکی نداشته‌اند.

اگرچه کاندوم می تواند از انتقال HPV جلوگیری کند، اما 100 درصد مؤثر نیست. زیرا عفونت HPV عمدتاً از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود و این ویروس می تواند نواحی پوستی که با کاندوم پوشانده نشده است را آلوده کند.

اخیرا در مطالعه ای، زنان جوانی که به تازگی از نظر جنسی فعال شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های مطالعه نشان داد که زنانی که شریکشان در رابطه جنسی همیشه از کاندوم استفاده می کنند، 70 درصد کمتر از زنانی که شرکایشان از کاندوم استفاده نمی کنند( کمتر از 5 درصد مواقع ) در معرض ابتلا به عفونت HPV بودند.

منبع
HPV Infection in Men

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا