سرطان اوروفارنکس و HPV

HPV شایع ترین عفونت مقاربتی است. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد که حدود 40 نوع آن می تواند از طریق تماس مستقیم جنسی به نواحی تناسلی و همچنین دهان و گلو منتقل شود. HPV دهانی از طریق رابطه جنسی دهانی یا احتمالاً از راه های دیگر به دهان منتقل می شود.HPV می تواند دهان و گلو را آلوده کرده و باعث سرطان اوروفارنکس (پشت گلو، از جمله پایه زبان و لوزه ها) شود. سرطان اوروفارنکس بعنوان سرطان دهان و حلق شناخته می شود. احتمال داده می شود که HPV عامل 70 درصد سرطان های دهان و حلق در بسیاری از کشورها است.

سرطان اوروفارنکس و HPV

 بسیاری از افراد در طول زندگی خود در معرض HPV دهانی قرار دارند. حدود 10 درصد از مردان و 3.6 درصد از زنان مبتلا به HPV دهانی می شوند. عفونت دهانی HPV در سنین بالاتر شایع تر است. در اکثر مردم عفونت HPV در عرض یک تا دوسال در بدن از بین می رود اما عفونت HPV در برخی افراد ممکن است ادامه دار شود. معمولاً پس از آلوده شدن به HPV سالها طول می کشد تا سرطان ایجاد شود.

  • مشخص نیست که آیا داشتن HPV به تنهایی برای ایجاد سرطان های دهان و حلق کافی است یا اینکه عوامل دیگر (مانند سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو) در کنار HPV در ایجاد سرطان اوروفارنکس دخیل هستند.
  • اینکه HPV می تواند عامل ایجاد سرطان های دهان، حنجره، لب، بینی و غدد بزاقی نیز باشد، هنوز مشخص نیست.

علائم سرطان اوروفارنکس چیست؟

علائم سرطان اوروفارنکس در بیشتر افراد شامل گلودرد طولانی مدت، گوش درد، گرفتگی صدا، تورم غدد لنفاوی، درد هنگام بلع و کاهش وزن غیرقابل توجیه است. البته برخی افراد نیز ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. اگر علائمی دارید که شما را نگران می کند، حتماً فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا واکسن HPV می تواند از سرطان دهان و حلق پیشگیری کند؟

واکسن HPV برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم و سایر سرطان های دستگاه تناسلی ساخته شده است. اما از آنجا که این واکسن در برابر انواع پرخطر HPV ایمنی ایجاد می کند، احتمالا می تواند از ابتلا به سرطان دهان و حلق(گلو) نیز جلوگیری کند.

واکسیناسیون HPV از عفونت های جدید HPV جلوگیری می کند، اما عفونت ها یا بیماری های موجود را درمان نمی کند. به همین دلیل واکسن HPV زمانی بهترین عملکرد را دارد که قبل از هر گونه قرار گرفتن در معرض HPV تزریق شود.

راه های دیگری برای کاهش خطر ابتلا به HPV یا سرطان اوروفارنکس چیست؟

  • کاندوم و سد دندانی (کاندوم دهانی)

در صورت استفاده مداوم و صحیح ازکاندوم و سد دندانی (کاندوم دهانی) هنگام رابطه جنسی، احتمال انتقال HPV به فرد دیگر کاهش می یابد.

  • الکل و تنباکو

الکل و تنباکو ممکن است در ایجاد سرطان دهان و حلق نقش داشته باشند. سیگار نکشید یا از محصولات تنباکوی بدون دود استفاده نکنید. از دود سیگار دیگران اجتناب کنید و مقدار الکلی که می نوشید را محدود کنید.

منبع
HPV and Oropharyngeal Cancer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا