انواع رایج ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک عفونت مقاربتی  است که به عنوان بیماری مقاربتی نیز شناخته می شود. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد. از آنجایی که برخی از آنها عوارض بیشتری نسبت به سایرین ایجاد می کنند، انواع آن به عنوان HPV کم خطر و پرخطر طبقه بندی می شوند.

انواع رایج ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

انواع رایج HPV

اگر فردی به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مبتلا شود، شناسایی نوع آن به پزشک کمک می کند تا مراحل بعدی درمان را تعیین کند. برخی از انواع HPV بدون مداخله از بین می روند. انواع دیگر ممکن است منجر به سرطان شوند. پزشک وضعیت فرد را بررسی می کند تا در صورت ایجاد سلول های سرطانی، بتوان آنها را به موقع تشخیص داد.

  • HPV 6 و HPV 11

HPV 6 و HPV 11 انواع کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی هستند. این دو نوع منشا 90 درصد زگیل های تناسلی هستند. HPV 11 می تواند باعث تغییراتی در دهانه رحم نیز شود.

زگیل تناسلی شبیه برجستگی های گل کلمی شکلی روی اندام تناسلی به نظر می رسند. آنها معمولاً چند هفته یا چند ماه پس از تماس با شریک جنسی مبتلا به HPV ظاهر می شوند.

واکسن HPV Gardasil 9، می تواند تا 99 درصد از ابتلا به HPV انواع 6 و 11 جلوگیری کند. بیشترین میزان اثربخشی آن در بین افراد 9 تا 26 ساله  است. توصیه می شودکه واکسن‌ها را قبل از شروع فعالیت جنسی دریافت کنید، زیرا واکسن نمی‌تواند در برابر گونه‌ای از ویروس پاپیلومای انسانی که فرد قبلاً در معرض آن قرار گرفته است مؤثر باشد.

اگر به HPV 6 یا HPV 11 مبتلا شده اید، پزشک می تواند داروهایی مانند ایمیکویمود (آلدارا، زایکلرا) یا پودوفیلوکس (کوندیلوکس) را تجویز کند. اینها داروهای موضعی هستند که بافت زگیل تناسلی را از بین می برند.

این تخریب موضعی بافت زگیل به تقویت توانایی سیستم ایمنی شما برای مبارزه با ویروس کمک می کند.

  • HPV 16 و HPV 18

HPV 16 شایع ترین نوع پرخطر HPV است و معمولاً علائم قابل توجهی ندارد، حتی با اینکه می تواند باعث تغییرات دهانه رحم شود. ابتلا به HPV 16 عامل 50 درصد سرطان های دهانه رحم در سراسر جهان است.

HPV 18 یکی دیگر از انواع پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی است. مانند HPV 16، معمولاً علائمی ایجاد نمی کند و می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود.

HPV 16 و HPV 18 عامل 50 درصد سرطان های دهانه رحم در سراسر جهان هستند.

واکسن HPV Gardasil 9 می تواند در برابر تعدادی از انواع HPV از جمله HPV 16 و HPV 18 ایمنی ایجاد کند.

تشخیص

تست HPV به عنوان غربالگری روتین برای زنان زیر 30 سال توصیه نمی شود. به این دلیل که بسیاری از زنان در این سنین به نوعی از ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا خواهند شد و بسیاری از آنها خود به خود و بدون مداخله از بین می روند.

با این حال، اگر آزمایش پاپ اسمیر فرد سلول‌های غیرطبیعی را نشان دهد، آزمایش HPV برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری‌های جدی‌تر از جمله سرطان دهانه رحم انجام می‌شود.

اگر آزمایش نشان دهد که فرد HPV دارد، به این معنی نیست که حتما به سرطان دهانه رحم مبتلا خواهد شد. بلکه احتمال اینکه در آینده به سرطان دهانه رحم مبتلا شود نسبت به سایرین بیشتر است، به خصوص اگر نوع پرخطر HPV باشد.

آمارها

در آمریکا سالانه 14 میلیون ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی تشخیص داده می شود. این بدان معناست که تقریباً هر کسی که از نظر جنسی فعال است حداقل ناقل یک نوع HPV در طول زندگی خود خواهد بود.

تخمین زده می شود که حدود 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به HPV بدون نیاز به درمان، بهبود می یابند. اگرچه احتمال ابتلا به عفونت HPV در زنان بالای 30 سال کمتر شایع است اما احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم پس از 30 سالگی افزایش می یابد. بنابراین لازم است که به صورت دوره ای و منظم توسط متخصص زنان معاینه شوند.

پیشگیری

واکسن HPV تزریق کنید.

  • برای سنین بین 9 تا 14 سال، لازم است که با فاصله زمانی 6 تا 12 ماه، دو دوز واکسن تزریق شود.
  • برای افراد بالای 15 سال، 3 دوز واکسن در طول دوره 6 ماهه باید تزریق شود.
  • افراد بین 27 تا 45 سال که قبلاً برای HPV واکسینه نشده اند، باید واکسن گارداسیل 9 تزریق کنند.
  • انتخاب نوع واکسن حتما باید با نظر پزشک انجام شود.

انواع واکسن ها

  • واکسن دو ظرفیتی HPV (سرواریکس) فقط در برابر HPV 16 و 18 ایمنی ایجاد می کند.
  • واکسن چهار ظرفیتی HPV (گارداسیل) در برابر انواع 6، 11، 16 و 18 ایمنی ایجاد می کند.
  • واکسن نه ظرفیتی HPV ، نوترکیب (گارداسیل 9) می تواند از انواع HPV 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 جلوگیری کند. از آنجایی که گارداسیل 9 در برابر طیف وسیع تری از سویه های HPV بدون افزایش قابل توجه عوارض جانبی یا واکنش های نامطلوب ایمنی ایجاد می کند، انتخاب بهتری به شمار می رود.

عوارض جانبی رایج واکسن گارداسیل 9، تحریک، درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق است. برخی از افراد ممکن است پس از تزریق دچار سردرد شوند.

نکات پایانی

در صورت وجود زگیل تناسلی از تماس جنسی با شریک جنسی خود، خودداری کنید.

هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم لاتکس استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که ویروس پاپیلومای انسانی از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود – نه از طریق تبادل مایعات بدن. یعنی اگرچه کاندوم همیشه از انتقال HPV جلوگیری نمی کند ولی خطر ابتلا را کاهش می دهد.

اگر زن هستید، حتما غربالگری سرطان دهانه رحم انجام دهید. غربالگری را باید از ۲۱ سالگی شروع کنید و تا ۶۵ سالگی ادامه دهید.

منبع
Common Types of Human Papillomavirus (HPV)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا