بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی شایع‌ترین بیماری در جهان هستند

در طول 30 سال گذشته به دلیل پیری جمعیت، خطرات محیطی، متابولیک و شیوه زندگی، آمار افرادی که با سکته های مغزی، بیماری آلزایمر، سایر اشکال زوال عقل و مننژیت زندگی می‌کنند و یا جان خود را از دست می‌دهند به طور قابل توجهی افزایش یافته است. پژوهش های جدید نشان می‌دهد که بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی شایع‌ترین بیماری در جهان هستند و درسال 2021 باعث مرگ 11.1 میلیون نفر در سراسر جهان شده اند.

بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی شایع‌ترین بیماری در جهان هستند

رتبه بندی بیماری های اعصاب

10 عامل اصلی از دست دادن سلامت عصبی در سال 2021 عبارتند از :

1- سکته مغزی

2- انسفالوپاتی نوزادی (آسیب مغزی)

3- میگرن

4- بیماری آلزایمر

5- سایر اشکال زوال عقل

6- نوروپاتی دیابتی (آسیب عصبی)

7- مننژیت

8- صرع

9- عوارض عصبی ناشی از زایمان زودرس 

10- اختلال اوتیسم

در این رده بندی سرطان های سیستم عصبی در رتبه بیستم قرار دارند.

نتایج تحقیقات

  • برآوردها نشان می دهد که میزان بیماری های مربوط به سیستم عصبی و درآمد ملی با یکدیگر مرتبط هستند. کشورهایی که سطح رفاه جامعه و درآمد ملی بالاتری دارند میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های سیستم عصبی در آنها پایین تر است. در حالیکه در کشورهای فقیر مرگ و میر ناشی از این بیماری ها 5 برابر سایر کشورهاست.

  • داده‌های این مطالعه نشان داد که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۴۳ میلیون نفر به دلیل اختلالات سیستم عصبی در سراسر جهان جانشان را از دست داده اند. این آمار ۱۸ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ افزایش داشته و در این میان سکته مغزی بیشترین سهم را داشته است.

  • به گفته محققان شایع‌ترین اختلالات عصبی در جهان، سردرد تنشی و میگرن هستند. سردرد تنشی در اثر انقباض عضلات سر و گردن ایجاد می‌شود و عامل محرک آن استرس، اضطراب و تنش است.

  • به گفته محققان آسیب عصبی به نام نوروپاتی دیابتی ناشی از موارد فزاینده دیابت در سال‌های اخیر بیشترین رشد را در میان بیماری‌های عصبی داشته است.

  • با این حال بیماری‌های قلبی عروقی همچنان عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند و در سال ۲۰۲۲ باعث مرگ ۱۹.۸ میلیون نفر در سراسر جهان شده اند

پیشگیری باید در اولویت قرار گیرد

بسیاری از بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی درمان ندارند و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی موردنیاز نیز محدود است. بیماری هایی مانند سکته مغزی، زوال عقل، مولتیپل اسکلروزیس، بیماری پارکینسون، آنسفالیت، مننژیت و ناتوانی ذهنی قابل پیشگیری هستند. شناخت عوامل خطر قابل اصلاح برای کمک به مهار این بیماری ها امکانپذیر است.

راه‌هایی از جمله کاهش میزان فشار خون بالا، کنترل دیابت و دوری از الکل می‌تواند خطر ناشی از این بیماری‌ها را کاهش دهد.

منبع
surging-nerve-system-disorders-now-top-cause-of-illness-new-study-shows

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا