رابطه غذاهای فوق فرآوری شده با خطر ابتلا به بیماری های خطرناک

غذاهای فوق فرآوری شده (UPF)گروهی از غذاها هستند که علاوه بر نمک، شکر و چربی افزوده شده، حاوی رنگ‌ها و طعم‌ دهنده های مصنوعی، مواد نگهدارنده، غلیظ‌کننده‌ها، امولسیفایرها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز هستند. اضافه کردن این ترکیبات باعث ماندگاری بیشتر، حفظ و بهبود بافت و خوشمزگی بیشتر آنها می شود. نتایج یکی از جدیدترین و بزرگترین بررسی‌‌های تحقیقاتی نشان می دهد که خوردن غذاهای فوق فرآوری شده احتمال ابتلا به 32 بیماری خطرناک از جمله بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع ۲، سلامت روان و مرگ زودرس را افزایش می دهد.

نمونه هایی از غذاهای فوق فرآوری شده مرتبط با احتمال ابتلا به 32 بیماری
نمونه هایی از غذاهای فوق فرآوری شده

غذاهای فوق فرآوری شده چیستند؟

این غذاها شامل کنسرو‌ها، تنقلات، نوشابه‌های گازدار، غلات شیرین و غذاهای آماده یا نیمه آماده که تحت فرآیندهای صنعتی متعددی قرار می‌گیرند و اغلب حاوی رنگ‌‌های خوراکی، امولسیفایرها، طعم دهنده‌ها و سایر افزودنی‌ها هستند، می باشد. این خوراکی ها معمولا قند، چربی و نمک زیاد زیادی دارند و میزان فیبر و ویتامین آنها کم است.

 نتایج پژوهش

محققان دانشکده جان هاپکینز ایالات متحده، دانشگاه سیدنی و دانشگاه سوربن فرانسه در این مطالعه، رژیم غذایی حدود ۱۰ میلیون نفر را بررسی کردند. نتایج پژوهش آن ها به وضوح نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با ۳۲ متغیر سلامت که شامل مرگ و میر، سرطان، مشکلات سلامت روان، تنفسی، قلبی عروقی، گوارشی و متابولیک وجود دارد.

نتایج پژوهش آنها تأیید کرد که افزایش آمار مبتلایان به برخی از بیماری‌ها با افزایش مصرف غذاهای فوق فرآوری شده مانند غلات، بارهای پروتئینی، نوشیدنی‌های گازدار، غذاهای آماده و فست فود رابطه مستقیم دارد و رژیم‌ غذایی سرشار از این غذاها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

اگرچه پژوهش های گذشته نیز مضر بودن محصولات فوق فرآوری شده را نشان داده بود اما تا پیش از این، بررسی جامع و ارزیابی گسترده‌ای از شواهد در این زمینه ارائه نشده بود.

نتایج پژوهش به روایت آمار

مصرف زیاد غذاهای فوق فرآوری خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی- عروقی را 50 درصد افزایش می دهد.

مصرف این خوراکی ها 48 تا 53 درصد خطر اضطراب و اختلالات روانی را افزایش می دهد.

مصرف محصولات فوق فرآوری شده خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 12 درصد افزایش می دهد.

مصرف این غذاها خطر ابتلا به آسم، مشکلات دستگاه گوارش، برخی سرطان ها، عوامل خطرساز متابولیک قلبی(مانند چربی خون بالا) را افزایش می دهد.

دکتر کریس ون تولکن، یکی از متخصصان برجسته تغذیه می‌گوید که یافته‌های این مطالعه کاملاً مطابق با نتایج تعداد زیای از پژوهش های مستقل قبلی است. در آن مطالعات نیز ارتباط رژیم غذایی سرشار از UPFها با پیامدهای مخربی از جمله مرگ زودهنگام نشان داده شده بودند.

این محصولات خوراکی معمولا به گونه‌ای تبلیغ و به بازار عرضه می‌شوند که علاقمندی به مصرفشان را افزایش می‌دهد. غذاهای فوق فرآوری شده اغلب خوراکی های ارزان قیمتی هستند که با دخالت مواد شیمیایی دستکاری می‌شوند و با استفاده از ترکیب طعم‌ها، رنگ‌ها، امولسیفایرها و سایر افزودنی‌ها، خوش طعم و جذاب می‌شوند. بیشترین بازار هدف آنها نیز جوامع محروم هستند.

به عقیده پژوهشگران اگر همه رستوران‌ها، فست‌فودها، کافه‌ها و … میزان کالری غذاها را در منوی خود قرار دهند، می‌توان از هزاران مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در دو دهه آینده جلوگیری کرد.

منبع
Ultra-processed food linked to 32 harmful effects to health, review finds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا