با این خوراکی های خوشمزه طولانی تر و سالم تر زندگی کنید

با این خوراکی­ ها طولانی ­تر و سالم­ تر زندگی کنید

آنتی اکسیدان ­ها و پیری

رادیکال­های آزاد مولکول­هایی هستند که به سلول­های سالم آسیب می­رسانند و احتمال ابتلا به برخی بیماری­ها مانند سرطان را افزایش داده و پیری را تسریع می­کنند. مصرف خوراکی­ های حاوی آنتی اکسیدان می­تواند به مبارزه با این مولکول­ها کمک کرده و روند اکسید شدن سلول­ها را کند نماید. سبزیجات و میوه ­های رنگی منبع غنی آنتی اکسیدان ­ها هستند، توصیه می­شود که روزانه 5 تا 9 وعده از آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

توت­ها

این خوراکی­ های خوشمزه منبع عالی آنتی اکسیدان ­ها هستند و می­توانند به پیشگیری از سرطان و برخی بیماری­های مغزی کمک کنند. توت­های فریز شده نیز همین خواص را دارند. سعی کنید از مصرف آن­ها در تمام طول سال غافل نشوید.

روغن زیتون

این چربی خوب خوش طعم خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. برخی از مطالعات نشان می­دهند که حتی می­ تواند سطح کلسترول خون را بهبود بخشد.

ماهی

به ماهی “غذای مغز” می­گویند زیرا اسیدهای چرب آن، DHA و EPA، می­توانند به مغز و سیستم عصبی کمک کرده تا عملکرد طبیعی خود را حفظ کنند. خوردن یک یا دو بار ماهی در هفته می­تواند احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. چربی­های امگا 3 موجود در ماهی­های چرب مانند سالمون و قزل آلا می­توانند کلسترول و تری گلیسیرید “بد” را کاهش دهند. همچنین می­توانند به کاهش التهابی که منجر به تصلب شریان­ ها می­شود، کمک کنند.

حبوبات

این خوراکی های مغذی را سه یا چهار بار در هفته به رژیم غذایی خود اضافه کنید. فیبر می­تواند به هضم غذا و کاهش خطر ابتلا به چاقی، بیماری قلبی و دیابت کمک کند. از آنجایی که مصرف حبوبات احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می­کند رژیم غذایی سرشار از فیبر می­تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. از امروز می­توانید سالادتان را با نخود پر کنید یا از لوبیا به جای گوشت در سوپ استفاده کنید و به همین راحتی با تغییری ساده از فواید فوق­ العاده این خوراکی­های خوشمزه لذت ببرید.

سبزیجات

سبزیجات دارای فیبر، آنتی اکسیدان ها و مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند که می­توانند از شما در برابر بیماری­های مزمن محافظت کنند. سبزی­ های تیره و برگ­دار دارای ویتامین K هستند که برای تقویت استخوان­ها مفیدند. سیب زمینی شیرین و هویج دارای ویتامین A هستند که به سلامت چشم و پوست کمک کرده و از  آن­ها در برابر عفونت محافظت می­کند.

نتایج پژوهشی نشان داد، خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که 10 وعده یا بیشتر در هفته گوجه­ فرنگی مصرف­ می­کنند، تا 35 درصد کاهش می­یابد.

آجیل

آجیل سرشار از پروتئین گیاهی بدون کلسترول است. بادام سرشار از ویتامین E است که می­تواند به کاهش خطر سکته در زنان کمک کند. چربی­های غیراشباع موجود در گردو می­تواند به کاهش LDL و افزایش کلسترول HDL کمک کند. اما آجیل­ها بدون کالری نیستند. 24  عدد بادام حدودا 160 کالری دارد؛ پس در حد اعتدال از آنها مصرف کنید.

لبنیات

لبنیات غنی شده با ویتامین D مانند شیر به بدن کمک می­کند تا کلسیم را جذب و از آن استفاده کند. مصرف لبنیات برای افرادی که در معرض ابتلا به پوکی استخوان یا نازک شدن استخوان‌ها قرار دارند از اهمیت ویژه­ ای برخوردار است. برای کمک به هضم ماست می­توانید آن­را به شکل پروبیوتیک مصرف کنید.

غلات کامل

افزودن غلات کامل به رژیم غذایی می­تواند شانس ابتلا به انواع خاصی از سرطان، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش دهد. فیبر موجود در غلات به جلوگیری از مشکلات گوارشی مانند یبوست و بیماری دیورتیکول کمک می­کند. نان­ها و پاستاهای سبوس­دار، برنج قهوه­ای، جو و بلغور جو دو سر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

رژیم غذایی مدیترانه ­ای

افرادی که در نزدیکی دریای مدیترانه زندگی می­کنند به طور منظم روغن زیتون، ماهی، سبزیجات و غلات کامل را در وعده های غذایی خود قرار می­دهند. آنها به جای نمک از ادویه­ جات و گیاهان دارویی برای طعم دادن به غذاها استفاده می­کنند. این “رژیم غذایی مدیترانه­ ای” برای سلامت قلب مفید است و احتمال ابتلا به اختلالات خفیف حافظه و برخی از انواع سرطان را کاهش می­دهد.

وزن مناسب

حفظ وزن مناسب با افزایش سن و به خصوص پس از بیماری یا آسیب­ های جدی بدنی کاری دشوار است. کوچک­تر کردن وعده‌های غذایی، افزایش میان وعده ­های سالم، مصرف شیر کامل، کاهش مصرف غذاهای حاوی قند و چربی زیاد از جمله روش­هایی است که به شما در رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن کمک می­کند.

کاهش وزن

کاهش وزن اضافی فواید بسیاری دارد. با کاهش وزن فشار کمتری به مفاصل و قلب شما وارد می­شود و شانس ابتلا به دیابت کاهش می­یابد. با این حال، با افزایش سن به دلیل کاهش فعالیت بدنی و از دست دادن عضلات، حفظ وزن مناسب دشوارتر است. رژیم غذایی صحیح می­تواند راهکار مناسبی برای کاهش وزن و رسیدن به وزن مناسب باشد. مصرف پروتئین­هایی مانند گوشت بدون چربی، ماهی تن و لوبیا  و مصرف بیشتر سبزیجات، غلات کامل و میوه ­ها به شما در رسیدن وزن مناسب کمک خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا