الکل با بدن ما چه می کند !

الکل اثرات نامطلوب کوتاه ­مدت و بلندمدتی بر سلامت و تندرستی ما دارد. اگرچه اکثر افرادی که عادت به نوشیدن دارند با اثرات کوتاه مدت مسمومیت با الکل آشنا هستند اما احساس سرخوشی خفیف و آرامش حاصل از نوشیدن دلیل اصلی است که چرا انسان­ها هزاران سال است که آن را می­نوشند.

اکثر مردم می­دانند که نوشیدن بیش از حد و مداوم می­تواند به شدت بر سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر بگذارد. اما اثرات دقیق آن به میزان مصرف و دفعات مصرف آن بستگی دارد.

الکل با بدن ما چه می کند

اثرات کوتاه ­مدت مصرف الکل

اثرات کوتاه مدت نوشیدن اغلب شامل احساس سرخوشی خفیف و آرامش است. به گفته سارا باس، روانپزشک متخصص در زمینه اعتیاد، این حالت به دلیل تغییرات موقت در سیگنال­های مغزی ایجاد می­شود. الکل با انتقال‌دهنده‌های عصبی، که به انتقال پیام‌ها بین نورون‌های مغز کمک می‌کنند، تداخل ایجاد می­کند و منجر به تغییر در خلق و خو، رفتار و تفکر می­شود.

از دیگر اثرات کوتاه­ مدت آن می­توان به گرگرفتگی پوست، مشکل در تمرکز، استفراغ، غش­، از دست دادن هماهنگی، نوسانات خلقی، افزایش فشار خون، تاری دید و کاهش بازداری(خودکنترلی) اشاره کرد.

اثرات ترک الکل، به عنوان خماری شناخته می­شوند، علائم خماری معمولاً چند ساعت پس از آخرین نوشیدنی شروع می­شود و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این علائم شامل سردرد، خستگی، حالت تهوع و کم آبی بدن است. الکل از تولید وازوپرسین در بدن جلوگیری می­کند، این هورمون مسئول حفظ آب در کلیه ­ها است. بدون ترشح این هورمون آب مستقیماً به مثانه می­رود و باعث کم آبی بدن می­شود. سردرد واکنش مغز به این از دست دادن مایعات است، در حالی که حالت تهوع و کمبود انرژی پاسخ بدن به پایین آمدن سطح قند خون و از دست دادن مواد معدنی و الکترولیت­ هایی است که به بدن در حفظ عملکرد درست کمک می­کنند. هرچه بیشتر فرد مشروب بنوشد، احتمال بیشتری وجود دارد که این علائم را تجربه کند و بهبودی طولانی­ تر خواهد شد.

علائم خماری در عرض 24 ساعت پس از آخرین نوشیدنی از بین می­رود و مشکلات سلامتی پایدار ایجاد نمی­کند. 

اثرات دراز مدت مصرف الکل

مصرف طولانی مدت الکل بر بسیاری از جنبه­ های سلامت جسمی و روانی تأثیر می­گذارد. مصرف طولانی ­مدت می­تواند بر مغز، دستگاه گوارش، سیستم قلبی عروقی و سیستم ایمنی اثرات نامطلوبی داشته باشد.

مغز

شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد الکل با اثرگذاری بر سطوح انتقال­ دهنده ­های عصبی و پیام­­رسان­های شیمیایی بر عملکرد صحیح مغز تأثیر می‌گذارد. شما ممکن است متوجه شده باشیدکه الکل باعث نوسانات خلقی می­شود. این به این دلیل است که الکل با گاما آمینوبرتیریک اسید(GABA) که یک انتقال دهنده عصبی است که به تنظیم خلق و خو و اضطراب کمک می­کند، تداخل دارد.

الکل همچنین به عنوان یک تضعیف­­ کننده سیستم عصبی مرکزی عمل می­کند، به این معنا که ارتباط بین مغز و بدن را کند می­کند که می­تواند منجر به اختلال در هماهنگی، گفتار نامفهوم، کند شدن واکنش­ها و خاموشی شود. نوشیدن زیاد  می­تواند منجر به مشکلات دیگری ازجمله اختلالات خواب شود.

مصرف طولانی مدت الکل حتی ممکن است منجر به تغییراتی در ساختار مغز شود و سلول های مغزی را از بین ببرد. این آسیب می­تواند منجر به مشکلات حافظه، یادگیری، هماهنگی، افزایش اضطراب و افسردگی شود.

بسیاری از این تغییرات در مغز در سطح مولکولی اتفاق می­افتند. بررسی­ ها در سال 2021 نشان داد که نوشیدن بیش از حد می­تواند بیان ژن در نورون­ها را مختل کند. فرآیندی که در آن سلول­های مغز رشد می­کنند و با یکدیگر ارتباط برقرار می­کنند.

قلب

مصرف طولانی مدت الکل بر سلامت قلب و عروق تأثیر می­گذارد. حتی مقادیر کم الکل ممکن است فرد را مستعد فیبریلاسیون دهلیزی کند، وضعیتی که باعث ضربان قلب نامنظم، سرگیجه و تنگی نفس می­شود.

سلامت دستگاه گوارش

نتایج بررسی ­ای که در سال 2021 در مجله تحقیقات الکل منتشر شد نشان داد که نوشیدن بیش از حد می­تواند منجر به آسیب کبدی و بیماری کبدی مرتبط با الکل شود.

الکل بر سایر قسمت­های دستگاه گوارش نیز تأثیر می­گذارد. مصرف بیش از پنج نوشیدنی در روز می­تواند به پانکراس، مری، معده و روده آسیب برساند. بر اساس یک بررسی که در  سال 2021 در مجله بین ­المللی علوم مولکولی منتشر شد، نوشیدن بیش از حد با کاهش تنوع میکروب­ها و رشد بیش از حد باکتری­هایی که التهاب را تحریک می­کنند (مانند پروتئوباکتری ها) منجر به تغییراتی در میکروبیوم روده می­شود. این تغییرات ممکن است منجر به التهاب روده و نشت روده شود. نشت روده وضعیتی که در آن دیواره‌های روده متخلخل شده و سموم و پاتوژن‌های مضر را قادر می­سازد وارد جریان خون ­شوند.

یکی از مهم‌ترین عملکردهای میکروبیوم روده تخمیر فیبرهای غذایی و تولید مولکول‌های ضد التهابی به نام اسیدهای چرب زنجیره کوتاه (SCFA) است. SCFA ها برای سلامت سیستم ایمنی، سلامت روان و پیشگیری از بیماری­های مزمن از جمله دیابت و سرطان ضروری هستند. کاهش مصرف الکل کمک می­کند تا اطمینان حاصل شود که میکروبیوم می­تواند به اندازه کافی این مولکول­ های حیاتی را تولید کند.

سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن نیز ممکن است تحت تأثیر مصرف طولانی مدت الکل قرار گیرد. نوشیدن زیاد الکل ممکن است منجر به کاهش قابل توجه تعداد گلبول­ های سفید خون که مسئول مبارزه با عفونت­ها و پیشگیری از سرطان هستند، شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا