آیا مخمر تغذیه ­ای مفید است؟

مخمر تغذیه ­ای همزاد پنیری مخمرهای آبجو و نانوایی است که در سال­ های اخیر به دلیل افزایش علاقمندی به رژیم­های گیاه­خواری، محبوبیت پیدا کرده است. مخمر تغذیه­ای سرشار از مواد مغذی استکه اغلب در رژیم­ های گیاهخواری و وگان وجود ندارند. همچنین فاقد گلوتن، سویا و شکر است، که آن را به یک مکمل غذایی عالی برای افرادی که حساسیت غذایی دارند، تبدیل می­کند. ارزش غذایی مخمر تغذیه ­ای در جدول زیر نمایش داده شده است.

2 قاشق غذاخوری مخمر تغذیه­ ای حاوی

انرژی

50 کیلو کالری

پروتئین

8 گرم

چربی

1 گرم

کربوهیدرات

5 گرم

فیبر

4 گرم

شکر

0 گرم

مکمل­ های تغذیه ­ای سرشار از مواد مغذی هستند که برای هر رژیم غذایی مفید است. امروزه اکثر مکمل ­های تغذیه ­ای موجود در بازار با ویتامین های بیشتری نیز غنی شده­ اند تا ارزش غذایی بالاتری داشته باشند. به دلیل طعم پنیری و آجیلی، آنها را می­توان تقریباً به تمام وعده ­های غذایی و میان وعده­ ها اضافه کرد.

مخمرهای تغذیه ای منابع خوبی از:

  • تیامین (B1)

  • ریبوفلاوین (B2)

  • پیریدوکسین (B6)

  • پتاسیم

  • فلز روی

مخمرهای تغذیه ­ای غنی شده همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین B12  و اسید فولیک (B9) هستند که به بدن در ساخت و حفظ DNA و گلبول­ های قرمز خون کمک می­کنند. همه انواع موجود غنی شده نیستند، بنابراین هنگام خرید حتما برچسب محصول و محتوای غذایی آن را بررسی کنید.

فواید مخمر تغذیه ­ای

مخمرهای تغذیه ­ای منابع بسیار خوبی از ویتامین ­ها و مواد معدنی هستند. همچنین حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری است که آن را به یک پروتئین کامل مانند پروتئین­ های موجود در محصولات حیوانی تبدیل می­ کند. پروتئین­ های کامل مواد مغذی مهمی هستند که به عملکردهایی مانند ترمیم بافت، جذب مواد مغذی و حفظ توده عضلانی کمک می ­کنند.

سایر فواید مخمر تغذیه ­ای عبارتند از:

سلامت قلب

بتا گلوکان فیبر موجود در مخمر تغذیه­ ای است که سطح کلسترول خون را کاهش می ­دهد. علاوه براین شاخص گلیسمی مخمر تغذیه ­ای پایین است، این شاخص نشان می ­دهد که پس از مصرف کربوهیدرات ­ها، چه ­میزان قند در بدن آزاد می ­شود. این مخمرها حاوی کروم نیز می ­باشند. کروم ماده معدنی است که به تنظیم قند خون کمک می­کند. حفظ سطح قند خون و کلسترول خون خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می­ دهد.

پشتیبانی از سیستم ایمنی

بتا گلوکان سیستم ایمنی بدن را تقویت می­ کند. مطالعه­ای نشان داد افرادی که مخمرهای تغذیه‌ای مصرف می‌ کنند 25 درصد کمتر از سایرین در معرض سرماخوردگی هستند و در دوران بیماری نیز علائم و مشکلات خواب کمتری را تجربه می ­کنند.

مخمرهای تغذیه ­ای همچنین حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که خواص ضد سرطانی دارد و پاسخ ­های ایمنی را بهبود می ­بخشد.

ریکاوری فیزیکی

مخمر تغذیه ­ای­ می­تواند ریکاوری فیزیکی شما را پس از ورزش بهبود بخشد. مطالعات نشان داده ورزشکارانی که محصولات مخمری حاوی بتا گلوکان مصرف می ‌کنند، خستگی کمتر و خلق و خوی بهتری را پس از تمرینات نسبت به سایرین تجربه می ­کنند.

محققان بر این باورند که این مخمرها گلبول‌ های سفید خونی که در طول ورزش از دست می ­روند را بازیابی می ‌کنند و این ترمیم سلولی باعث بهبودی عضلات، تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب می ­شود. مخمر تغذیه ­ای همچنین حاوی مقادیر زیادی روی است که به ترمیم و بازسازی عضلات کمک می­ کند.

مبارزه با خستگی

دریافت ویتامین B12 کافی در رژیم غذایی کمک می ­کند احساس خستگی نکنید. مقادیر B12 موجود در مخمر تغذیه ­ای چندین برابر میزان مورد نیاز بدن است، بنابراین افزودن آن به رژیم غذایی تضمین می ­کند که سطح توصیه شده را رعایت می­ کنید.

در کنار B12، سایر ویتامین ­های گروه B موجود در مخمر تغذیه ­ای به فرآیند تبدیل غذا به انرژی و داشتن متابولیسم سالم و سطح انرژی ثابت کمک می­ کند.

خطرات مخمرهای تغذیه ­ای

مخمرهای تغذیه ­ای برای اکثر افراد بی­خطر هستند اما ممکن است برای کسانی که به محصولات مخمری حساسیت دارند و یا داروهای خاصی مصرف می ­کنند، مشکلاتی ایجاد کند.

قبل از افزودن مخمرهای تغذیه ­ای به رژیم غذایی خود حتما به موارد زیر توجه کنید:

میگرن

محصولات مخمری حاوی تیرامین هستند. تیرامین اسید آمینه ­ای است که به تنظیم فشار خون کمک می ­کند و ممکن است باعث سردرد در افرادی که سابقه میگرن دارند، شود.

آلرژی

افرادی که به محصولات مخمری حساسیت دارند نباید از مخمرهای تغذیه ­ای استفاده کنند. همچنین ممکن است این مخمرها سبب تشدید علائم در افراد مبتلا به بیماری ­های التهابی روده مانند بیماری کرون شوند.

مشکلات گوارشی

مخمرهای تغذیه ­ای منابع عالی فیبر هستند. دو قاشق غذاخوری آن حدود 20 درصد از مصرف روزانه شما را تأمین می­ کند. با این حال، دریافت یکباره این حجم از فیبر می ­تواند باعث ناراحتی گوارشی شود. بهتر است با وعده­ های کوچک شروع کنید و برای کمک به هضم مقدار کافی آب بنوشید.

تداخل دارویی

تیرامین موجود در مخمر تغذیه­ ای ممکن است با برخی داروها از جمله مهارکننده ­های مونوآمین اکسیداز که برای درمان افسردگی استفاده می ­شوند، برخی از مواد مخدر که در درمان دردهای شدید تجویز می ­شوند و داروهای ضد قارچ تداخل داشته باشد. همچنین مخمر تغذیه ­ای برای افرادی که داروهای درمان دیابت مصرف می­ کنند توصیه نمی­شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا