کاهش وزن با رژیم های مد روز، از تبلیغات تا واقعیت

رژیم های غذایی مد روز ممکن است برای کاهش وزن و تناسب اندام راه ­حلی سریع باشند اما راه­ حل بلندمدتی نیستند. کسانی که قصد کاهش وزن دارند اغلب وسوسه می­ شوند که جدیدترین رژیم ­های غذایی را امتحان کنند. رژیم­ هایی که برای مدت کوتاهی محبوب می­شوند و ادعا می­کنند در کاهش وزن سریع مؤثرند.

چرا رژیم­های غذایی مد روز برای کاهش وزن جواب نمی­دهند؟

اما رژیم غذایی مد روز(FAD) چیست؟ و آیا آنها واقعاً به کاهش وزن طولانی مدت کمک می­کنند؟

کارا برنستین، متخصص تغذیه مرکز طول عمر پریتیکین در فلوریدا می­گوید که رژیم­های مد روز را می­توان بعنوان راه ­حل­ های سریع برای کاهش وزن که معمولا برای مدت کوتاهی محبوب بوده و سپس از بین می روند، تعریف کرد. یکی دیگر از نشانه‌ های رژیم غذایی مد روز این است که ادعاهای موفقیت آن در کمک به کاهش وزن افراد عمدتاً بر اساس گزارش‌ های روایتی است. این رژیم‌ ها معمولاً شواهد علمی زیادی برای اثبات کارایی خود ندارند. مستندات آنها بیشتر بر اساس شهادت افراد است. ممکن است اینفلوئنسرهایی را ببینید که آنقدر مزایای فوق ­العاده برای رژیم غذایی خاص تبلیغ می‌کنند که سبب می­شود اغلب این رژیم‌ها مورد توجه قرار بگیرند.

رسیدن به وزن ایده آل می­تواند فرآیندی سخت و زمانبر باشد. اما این دسته از رژیم ­ها با وعده ­های تغییر سریع، به راحتی محبوب می­ شوند. آنها یک راه حل آسان برای یک مشکل پیچیده ارائه می ­دهند که اغلب نتایج سریعی را نوید می دهد.

اما رژیم های غذایی مد روز در دراز مدت جواب نمی ­دهند. در ادامه دلایل علمی آن را بررسی خواهیم کرد.

چرا رژیم­ های غذایی مد روز جواب نمی دهند؟

دلیل اینکه رژیم­ های غذایی مد روز در ابتدا مؤثر به نظر می رسند این است که آنها اغلب کالری یا کل گروه­ های غذایی را به میزان قابل توجهی کاهش می­ دهند، بنابراین افراد کالری کمتر یا سهم محدود تری از غذا های خاص مصرف می­کنند. این امر بدن را در کمبود کالری قرار می­دهد. زمانی که فرد کالری کمتری نسبت به کالری که می­ سوزاند، مصرف ­کند یقینا منجر به کاهش وزن خواهد شد. با این حال، نتایج اغلب کوتاه مدت هستند زیرا اینگونه رژیم غذایی یک سبک زندگی ناپایدار است. این به خوبی نشان می دهد که چرا اکثر مردم وقتی به روش معمول غذا خوردن خود باز می­گردند، وزنی را که از دست داده اند دوباره به دست می­ آورند.

رژیم­های غذایی مد روز اکثرا گروه­­ های غذایی که حاوی مواد مغذی ضروری مورد نیاز بدن است را محدود می­کنند. طبق بررسی انجمن رژیم غذایی بریتانیا، معمولا در این رژیم­ها مصرف لبنیات و کربوهیدرات­ها محدود می­شود. این در حالی است که لبنیات منبع خوب پروتئین و کلسیم هستند و کربوهیدرات­ها نیز برای تأمین انرژی و ویتامین­های B و منیزیم مورد نیازند. برخی دیگر نیز مصرف همه گروه­ های غذایی­ (میوه ­ها، سبزیجات، غلات و غیره) را حذف یا بسیار محدود می­کنند. در برخی از این رژیم­ها خوردن یک نوع غذا مثلا سوپ کلم یا اجتناب از همه غذاهای پخته شده تجویز می شوند.

شاید بزرگترین مشکل در رابطه با رژیم­های غذایی مد روز استفاده آنها از تبلیغات و لفاظی­های مبتنی بر شرم است که علت شکست افراد در کاهش وزن را فقدان اراده معرفی می کنند، در حالی که این واقعیت ندارد. عوامل زیادی هستند که در چرایی، چیستی و چگونگی انتخاب ما برای غذا خوردن دخیل هستند. توجه به این مسائل برای کمک به ایجاد تغییرات پایدار در عادات غذایی بسیار مهم است.

نتایج مطالعه ­ای که در سال 2020 منتشر شد نشان داد که رژیم غذایی با افزایش احتمال اختلال در خوردن مرتبط است. به گفته محققان، برخی رژیم­ های غذایی، ممکن است خطرات بیشتری نسبت به فواید آن داشته باشند.

 

رویکرد کلی سبک زندگی

کاهش وزن نیاز به یک رویکرد طولانی مدت دارد. ممکن است که رژیم­های پایدار نیاز به مداومت و سختی داشته باشند اما نتایج پایداری نیز خواهند داشت. کاهش وزن پایدار به جای تمرکز تنها بر غذا، نیازمند یک رویکردکلی در سبک زندگی است. بسیاری از رژیم­های غذایی مد روز اغلب عوامل مهم مؤثر بر کاهش وزن را نادیده می‌گیرند. یکی از عوامل مؤثر در کاهش وزن که همچنین نقش حیاتی برای دستیابی به سلامتی دارد ورزش است. روانشناسی نیز در کاهش وزن دخیل است. شما باید بدانید که کدام غذاها ممکن است تلاش ­های شما را با خوردن احساسی از بین ببرند. خواب مناسب نیز برای کاهش وزن پایدار بسیار مهم است. کمبود خواب می­تواند باعث افزایش سطح کورتیزول (هورمون استرس) شود که می تواند باعث ایجاد احساس گرسنگی شود.

به گفته متخصصین تغذیه، یک رژیم غذایی سالم برای مدت طولانی باید در تمام ابعاد زندگی فرد جا بیفتد. به یاد داشته باشید، هر تغییر رژیم غذایی برای پایدار بودن باید لذت بخش نیز باشد، بنابراین روی غذاهایی که دوست دارید و با فرهنگ غذایی و خانوادگی شما سازگار است، تمرکز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا