حافظه عضلانی و نقش آن در تناسب اندام

عضلات می توانند حرکات فیزیکی خاصی را به خاطر بسپارند مثل نواختن یک موسیقی خاص یا دریبل زدن، اما این تنها بخشی از حافظه عضلانی است. ما دونوع حافظه عضلانی (ماهیچه ای) متفاوت داریم. یک نوع عصبی و دیگری فیزیولوژیکی.

حافظه عضلانی و نقش آن در تناسب اندام

حافظه عصبی عضلانی توانایی به یادآوردن فعالیتهای آموخته شده است و حافظه فیزیولوژیکی عضلات مربوط به رشد مجدد عضلات می باشد.

نکته مهم اینکه برای اجرای یک برنامه تناسب اندام موفقیت آمیز به درک درستی از کارکرد و نقش حافظه های عضلانی نیازمندیم.

حافظه عصبی عضلانی

عضلات توانایی آن را دارند که حرکات آموخته شده را به یاد آورند. مثلا با اینکه سال هاست دوچرخه سواری نکرده ایم به احتمال خیلی زیاد فی البداهه می توانیم رو دوچرخه بنشینیم و بدون مشکل رکاب بزنیم و تعادلمان را حفظ کنیم و یا نواختن موسیقی که قبلا آموخته ایم را تکرار کنیم.

توانایی انجام این کارها به این دلیل نیست که ماهیچه های شما این حرکات را حفظ کرده اند، بلکه سیستم عصبی مرکزی شماست که این حرکات را آموخته است. تکرار مداوم برخی حرکات مسیرهای عصبی قدرتمند و کارایی را در مغز و نخاع ایجاد می کنند که می توانند در زمان لازم سیگنال های مناسب را به قسمت های مختلف بدن منتقل کنند.

حافظه عصبی عضلانی به این معناست که مغز شما پس از مدتی دیگر مجبور نیست برای انجام حرکتی، فکر کند.

در ابتدای یادگیری مهارت یا حرکت جدیدی، قشر جلوی مغز که ناحیه فکری مغز است فعالیت بالایی دارد. در واقع این مرحله شناختی است و در آن حرکات شما کند و ناکارآمد هستند. در مرحله بعدی مغز شما هنوز به شدت در حال کار است اما حرکات شما روان تر و کارآمدتر شده اند که مرحله تداعی است. هنگامی که به مرحله خودمختار برسید، حافظه عضلانی ایجاد شده است.

اگر حرکات را به شکل نادرستی انجام دهید نه تنها خطر آسیب دیدگی وجود دارد بلکه حافظه عضلانی نیز غلط شکل می گیرد که اصلاح کردن آن زمانبر و بسیار دشوار است. بنابراین بسیار مهم است که یادگیری حرکات ورزشی از ابتدا زیرنظر مربی متخصص انجام شود. شرایط فردی مانند قد، وزن، آمادگی بدنی موجب تغییرات خاصی در حرکات می شوند که توسط مربی باید تعیین شود.

حافظه فیزیولوژیکی عضلانی

حافظه فیزیکی عضلانی به معنای توانایی سریع بازیابی عضلات از دست رفته است. بعنوان مثال فردی که به طور منظم ورزش می کند، چناچه فعالیت ورزشی اش را برای یک دوره طولانی متوقف کند، توده عضلانی خود را از دست می دهد. اما پس از شروع دوباره برنامه ورزشی منظم، نسبت به دفعه پیش ماهیچه هایش، سریعتر شکل و حالت عضلانی می گیرند.

وقتی برای اولین بار عضله می سازید، بدن سلول های جدیدی به عضلات اضافه می کند. وقتی عضله از دست می دهید، این سلول های جدید از بین نمی روند بلکه به نواحی دیگر ماهیچه می چسبند. وقتی دوباره به فعالیت قبلی خود بازگردید، این سلول ها به راحتی دوباره فعال می شوند. این فرآیند همان حافظه فیزیولوژیکی عضلانی است.

اگرچه دانشمندان دریافته اند که سلول های عضلانی جدید با قطع کردن تمرینات از بین نمی روند، اما هنوز نمی دانند تا چه زمانی پس از عدم فعالیت، باقی می مانند!

 

منبع
whatknow-about-muscle-memory-to-help-you-stay-fit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا