آیا دستگاه زاویه ساز فک واقعا مؤثر است؟

دستگاه زاویه ساز فک یک توپ سیلیکونی است. ادعا می شود که جویدن این وسیله برای فرم دهی به فک و از بین بردن غبغب می تواند مفید باشد. اما آیا همینقدر که می گویند مفید است؟!

آیا دستگاه زاویه ساز فک واقعا مؤثر است؟

زاویه ساز فک یک محصول جدید ورزشی است که بعنوان «لیفت غیرتهاجمی صورت» مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده آن باعث سفت شدن ماهیچه های صورت، مشخص تر شدن خط فک و حتی رشد موها  می شود.

اما آیا شواهد عینی وجود دارد که زاویه ساز فک واقعا کارآیی دارد؟

اگر شما هم اهل دنبال کردن ویدئوهای یوتیوب باشید به احتمال زیاد تبلیغات جذابی را در مورد برندهای مختلف زاویه ساز فک دیده اید. آنها به شما می گویند وقتی همه ماهیچه های بدنتان را تمرین می دهید پس چرا برای ماهیچه های صورت تان کاری نمی کنید؟ از نظر عملکرد یک وسیله بسیار ساده است. یک توپ سیلیکونی است که روی دندان های شما قرار می گیرد و به سادگی بعنوان ورزش آن را گاز می گیرید و بسته به مدلش تا 18 کیلو و یا بیشتر مقاومت دارد. توصیه می شود برای دیدن تغییرات و نتایج آن روزانه بین 20 تا 30 دقیقه با آن تمرین کنید .

این محصول ادعاهای زیادی دارد، بنابراین برای سنجش درستی این ادعاها با دو متخصص دندانپزشکی در زمینه فک و صورت تماس گرفتیم تا در مورد کارآیی آن سؤال کنیم.

سؤال اول این بود که آیا زاویه ساز فک یک خط فک کاملا مشخص ایجاد می کند یا نه؟

از بین تمام ادعاهایی که این محصول ارائه می کند، این یکی از همه منطقی تر است.

دکتر پریش صدقی زاده، دانشیار دندانپزشکی بالینی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) می گوید« با زاویه ساز فک، شما می توانید فک خود را تمرین دهید و این باعث مشخص تر شدن خط فک شما می شود.» به گفته وی، این دستگاه می تواند باعث ساخت عضله فک یا همان هایپرتروفی عضله ماستر  شود.»

با این حال، متخصصان هشدار می دهند که این نوع فعالیت غیرعادی فک می تواند از بسیاری جهات مضر باشد. از آنجایی که فک و سایر عضلات صورت در طول روز از طریق صحبت کردن، غذا خوردن و فعالیت‌های مشابه استفاده می‌شوند، فشار مشخصی را تحمل می‌کنند. فعالیت های پارافانکشنال، مانند جویدن آدامس یا استفاده از زاویه ساز فک باعث افزایش فشار روی صورت و فک می شود و باید از این موارد پرهیز کرد، زیرا پتانسیل ایجاد مشکلات فک را دارند.

فعالیت های پارافانکشنال می توانند باعث سردردهای تنشی، صدای کلیک و ترکیدن فک، آسیب به مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) و لولای اتصال فک به صورت شوند.

دکتر لورل هندرسون، متخصص فک و صورت می گوید «ما هیچ معیاری برای اندازه گیری میزان عضله سازی نداریم. بنابراین، ممکن است نتیجه زیبایی شناختی بدی از تمرین با زاویه ساز فک بدست بیاوریم. شما ممکن است حجم بیشتری از آنچه می خواستید بسازید.»

سؤال دوم این بود که آیا دستگاه زاویه ساز فک واقعا تقویت کننده و جوان کننده صورت است؟

هر دو متخصص در مورد صحت این ادعا تردید دارند. آنها گفتند که حرکت جویدن در واقع فقط “مجموعه بسیار محدودی از عضلات جونده” را به کار می گیرد و عضلات ابرو که منجر به چین و چروک صورت می شود در آن فعال نیستند. حرکت بالا و پایین فک ابداً تأثیری همانند بوتاکس در رفع چین و چروک صورت ندارد.

علیرغم اصرار مخترع این محصول که اکسژن رسانی به صورت، مغز و پوست سر را افزایش می دهد، کارشناسان می گویند که هیچ داده علمی واقعی برای حمایت از ادعای او مبنی بر اینکه این امر منجر به رشد مو یا جوانسازی صورت می شود وجود ندارد.

سؤال سوم این بود که آیا دستگاه زاویه ساز فک باعث لاغری صورت و رفع غبغب می شود؟

متخصصان می گویند که “تمرین نقطه ای” برای رفع چربی امکانپذیر نیست. بنابراین زاویه ساز فک نمی تواند چربی صورت شما را کاهش دهد. دکتر هندرسون می گوید «ممکن است با انجام این تمرین در ناحیه فک عضله بسازید اما به دلیل لایه چربی که در آن ناحیه وجود دارد، تغغیر عضله را نبینید.»

با این حال، حرکت جویدن می تواند متابولیسم را به روش های دیگر (خوب یا بد) تحریک کند. جویدن در واقع کالری می سوزاند البته نه به میزان زیاد. اما جویدن با فریب دادن بدن که فکر می کند در حال غذا خوردن است در حالی که واقعاً اینطور نیست، تأثیرات بزرگتری بر بدن دارد. جویدن می تواند باعث افزایش تولید اسید معده شود.

دکتر هندرسون می گوید « جویدن غیر مغذی، مشکلی برای سیستم گوارش است و می تواند باعث گاستریت، ریفلاکس اسید و مشکلات معده شود.»

کلام آخر

  • همانطور که گفته شد، هیچ یک از ادعاهای دستگاه زاویه ساز فک با تحقیقات واقعی قابل اثبات نیست.
  • مشکل این محصول، به گفته هندرسون و صدقی زاده، این است که خطرات استفاده از آن بسیار بیشتر از فواید آن است. به طور خاص، مشکلات مربوط به TMJ، مانند لغزش یا جابجایی دیسک که می تواند ناشی از فعالیت های پارافانکشنال فک باشد، می تواند جدی و دائمی باشد.
  • هنگامی که دیسک در مفصل گیجگاهی فکی به جلو جابجا شود، دیگر نمی تواند به عقب برگردد. با عمل جراحی هم نمی توان آن را به عقب برگرداند و یک مشکل دائمی خواهد بود.
منبع
Does ‘Jawzrsize’ Really Work

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا