رژیم فستینگ چیست؟

اگر شما هم به دنبال کاهش وزن هستید حتما نام رژیم فستینگ (روزه داری) را تا به حال شنیده اید. در سال های اخیر فستینگ بعنوان یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین رژیم های غذایی شناخته شده است. در این رژیم غذایی فرد همه مواد غذایی که در طول یک شبانه روز مصرف می کند را در ساعات محدودی می خورد. 

رژیم فستینگ

فستینگ (روزه داری) چیست؟ 

این رژیم بر محدود کردن زمان خوردن تمرکز دارد. یعنی فرد تنها 10 ساعت در روز غذا میخورد و در 14 ساعت باقیمانده هیچ غذایی مصرف نمی کند. بعنوان مثال از 8 شب تا 10 صبح روز بعد به جز آب هیچگونه غذا و نوشیدنی دیگری مصرف نمی کند و بازه غذا خوردنش را بین ساعتهای 10 صبح تا 8 شب محدود می کند. با این روش بدن ساعت های بیشتری گرسنه می ماند و کاهش وزن اتفاق میفتد.

برخی از طرفداران روزه داری یا رژیم فستینگ عقیده دارند که برای بهره مندی از فواید این روش، باید بازه خوردن را  به 6 ساعت در روز محدود کرد. اما نتایج تازه پژوهشگران نشان می‌دهد حتی مصرف مواد غذایی در یک بازه زمانی طولانی‌تر و مثلا ۱۰ ساعته هم می‌تواند اثرات مناسبی بر روند کاهش وزن داشته باشد. پژوهشگران می گویند که اگر فرد تنها 14 ساعت در روز ناشتا باشد، از فواید این رژیم غذایی بهره مند می شود.

فواید

پژوهشگران کالج لندن در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که خوردن غذا در یک بازه 10 ساعته سبب:

  • افزایش انرژی
  • خلق و خوی بهتر
  • احساس گرسنگی کمتر 
  • کاهش وزن
  • و بهبود وضعیت سلامت می شود

برای بهره مندی از فواید رژیم فستینگ نیاز به بازه های طولانی 16 یا 18 ساعته نیست، بلکه با رعایت محدودیت خوردن در ساعات کمتر هم اثرات مفیدی بر سلامتی دارد.

دکتر سارا بری از کالج لندن می‌گوید: « آنها برای اولین بار دریافتند، کسانی که غذا خوردن با محدوده زمانی را رعایت می کنند، نسبت به سایرین سالم تر هستند.»

برنامه تحقیقاتی کالج لندن

در این برنامه تحقیقاتی بیش از 37 هزار داوطلب شرکت کردند. آنها به مدت سه هفته برنامه غذایی که به آنها داده شده بود را دنبال کردند. در هفته اول به صورت معمولی غذا می خوردند و در دو هفته بعدی یک بازه 10 ساعته را برای غذا خوردن رعایت کردند. در پایان هفته سوم، 36 هزار نفر از دواطلبین از نتایجی که بدست آمده رضایت داشتند و تصمیم گرفتند این رژیم غذایی را ادامه دهند. براساس نتایج این پژوهش رعایت طولانی مدت رژیم فستینگ فواید بیشتری بر سلامت افراد دارد.

این پژوهش بار دیگر نشان داد که تنها نوع مواد غذایی و میزان مصرف آنها مهم نیست بلکه زمانبندی مصرف غذاها نیز در بهبود وضعیت سلامتی افراد بسیار مهم است.

به عبارت دیگر تعیین بازه زمانی برای غذا خوردن و محدود کردن ساعت‌های آن می‌تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد. دکتر سارا بری پژوهشگر کالج لندن می گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که اگر افراد ساعات غذا خوردن خود را به ۱۰ ساعت در روز محدود کنند هم احساس سیری بیشتری خواهند داشت و هم وزن کم خواهند کرد.»

منبع
intermittent-fasting-14-hours-without-food-can-improve-mood-and-sleep

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا