فواید دارچین برای سلامتی

دارچین سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید برای بدن است. برخی تحقیقات نشان می دهد که دارچین به کنترل قند خون، محافظت در برابر بیماری قلبی و کاهش التهاب کمک می کند.

فواید دارچین برای سلامتی

دارچین ادویه‌ای است که برای هزاران سال به دلیل خواص دارویی آن مورد توجه بوده است و در سال­های اخیر، بسیاری از فواید آن برای سلامتی مورد تأیید علمی قرار گرفته است. 

دو نوع اصلی دارچین وجود دارد:

دارچین سیلان:

این نوع آن به نام دارچین واقعی نیز شناخته می ­شود.

دارچین کاسیا:

این نوع رایج ­ترین نوع امروزی آن است که مردم معمولاً از آن بعنوان ادویه استفاده می کنند.

این ادویه از بریدن ساقه درخت دارچین تهیه می­شود. سپس پوست داخلی آن استخراج و قسمت­های چوبی آن جدا می­شود. پس از خشک شدن، نوارهایی تشکیل می­شود که به شکل رول در می ­آیند که به آن چوب دارچین می­گویند. پودر آن از آسیاب کردن همین چوب بدست می­ آید.

بو و طعم متمایز دارچین به دلیل قسمت روغنی آن است که دارای ترکیب سینامالدئید بسیار زیادی است. دانشمندان بر این باورند که این ترکیب مسئول بیشتر اثرات قدرتمند دارچین بر سلامت و متابولیسم است.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به خواص این خوراکی طبیعی برای سلامتی که توسط تحقیقات علمی مورد تأیید قرار گرفته است.

  • سرشار از آنتی ­اکسیدان است

دارچین سرشار از آنتی ­اکسیدان ­های قوی از جمله پلی فنول­ها است. آنتی ­اکسیدان­ ها از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال­ های آزاد محافظت می­کنند.

نتایج پژوهشی نشان داد که مکمل دارچین می­تواند به طور قابل توجهی سطح آنتی­ اکسیدان­ را در خون افزایش دهد و در عین حال سطح نشانگرهای مورد استفاده برای اندازه­ گیری التهاب، مانند پروتئین واکنشی C را کاهش دهد.

در واقع، اثرات آنتی ­اکسیدانی آن به قدری قوی است که می­توان از آن به عنوان یک نگهدارنده طبیعی مواد غذایی نیز استفاده کرد.

  • خواص ضد التهابی دارد

التهاب عامل فوق العاده مهمی است، زیرا به بدن کمک می­کند به عفونت ­ها پاسخ دهد و آسیب بافتی را ترمیم کند. با این حال، التهاب زمانی به یک مشکل تبدیل می­ شود که مزمن باشد و به بافت‌های بدن حمله کند. دارچین می­ تواند در این زمینه مفید باشد. مطالعات نشان می­دهد که این ادویه و آنتی ­اکسیدان­ های آن دارای خواص ضد التهابی قوی هستند.

  • به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می­کند

دارچین با کاهش خطر بیماری قلبی که علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است، مرتبط است. بر اساس داده­ های  یک بررسی، مکمل با حداقل 5/1 گرم یا حدود 4/3 قاشق چایخوری دارچین در روز می­تواند به کاهش سطح تری­گلیسیرید، کلسترول تام، کلسترول LDL و قند خون در افراد مبتلا به بیماری متابولیک کمک کند.

بررسی دیگری از 13 مطالعه نشان داد که دارچین  می­تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول تام را کاهش دهد، که هر دو از عوامل خطر بیماری قلبی هستند. همچنین نشان داده شده است که در صورت مصرف مداوم به مدت حداقل 8 هفته فشار خون کاهش می­یابد.

ترکیب همه این عوامل با هم به معنای کاهش خطر بیماری قلبی است.

  • حساسیت به انسولین را بهبود می­بخشد

انسولین یکی از هورمون­ های کلیدی است که متابولیسم و مصرف انرژی را تنظیم می­کند، همچنین برای انتقال قند خون از جریان خون به سلول­های بدن ضروری است؛ با این حال، برخی از افراد به اثرات انسولین مقاوم هستند که به ­عنوان مقاومت به انسولین شناخته می­شود و نشان دهنده شرایطی مانند سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 است.

برخی مطالعات نشان می­دهد که دارچین می­تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد. با افزایش حساسیت به انسولین، می­تواند سطح قند خون را کاهش و به کنترل بهتر قند خون کمک کند.

  • به کاهش سطح قند خون کمک می­ کند

دارچین به ­عنوان پایین آورنده قند خون شناخته شده است. جدا از اثرات مفید آن بر مقاومت به انسولین، می­ تواند قند خون را از طریق چندین مکانیسم دیگر نیز کاهش دهد.

    1.  نشان داده شده است که دارچین میزان قندی را که بعد از غذا وارد جریان خون می­شود کاهش می­ دهد. این کار را با تداخل با آنزیم‌های گوارشی متعدد انجام می‌دهد که تجزیه کربوهیدرات‌ها را در دستگاه گوارش کند می‌کند.
    2. ترکیبی در دارچین وجود داردکه اثرات انسولین را برای بهبود جذب قند به سلول­ ها تقلید می­کند .

مطالعات متعددی اثرات مفید آن را تأیید کرده‌اند و نشان داده ­اند که می‌تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد و هموگلوبین A1c را که نشانگر کنترل طولانی‌مدت قند خون است، بهبود بخشد.

معمولاً دوز مؤثر در روز 1 تا 6 گرم یا حدود 2/1 تا 2 قاشق چایخوری است.

  • اثرات مفیدی بر بیماری ­های عصبی دارد

بیماری­ه ای تخریب ­کننده عصبی با از دست دادن پیش رونده ساختار یا عملکرد سلول­ های عصبی مشخص می­ شوند. آلزایمر و بیماری پارکینسون دو مورد از رایج­ترین انواع آن هستند.

به نظر می­ رسد برخی از ترکیبات موجود در دارچین از تجمع پروتئینی به نام تاو در مغز جلوگیری می­ کند که یکی از نشانه های بیماری آلزایمر است.

در مطالعه‌ای در سال 2014 روی موش‌ های مبتلا به بیماری پارکینسون، دارچین به محافظت از نورون‌ ها، نرمال‌سازی سطح انتقال‌دهنده‌ های عصبی و بهبود عملکرد حرکتی کمک کرد. 

  • خواص ضد سرطانی دارد

اثرات دارچین در پیشگیری و درمان سرطان به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. اگرچه شواهد محدود به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی است که نشان می­دهند عصاره آن ممکن است از سرطان پیشگیری کند.

دارچین رشد سلول­ های سرطانی و تشکیل رگ­های خونی در تومورها را کاهش می­دهد و برای سلول­های سرطانی سمی است و باعث مرگ سلولی آنها می­شود.

مطالع ه­ای روی موش‌های مبتلا به سرطان تخمدان نشان داد که سینامالدئید می‌تواند بیان برخی پروتئین‌ های دخیل در رشد سرطان را مسدود کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات بالقوه ضد سرطانی دارچین در انسان مورد نیاز است.

  • از عفونت های باکتریایی و قارچی جلوگیری می­کند

سینامالدئید، یکی از اجزای اصلی فعال دارچین است که می­تواند در برابر انواع مختلف عفونت مفید باشد.

مطالعات نشان می­دهد که روغن دارچین می­ تواند به کشتن قارچ­ های خاصی که باعث عفونت دستگاه تنفسی می­شوند کمک کند. همچنین می­تواند رشد باکتری­ های خاصی از جمله لیستریا و سالمونلا را مهار کند.

علاوه براین، اثرات ضد میکروبی آن می تواند برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و کاهش بوی بد دهان نیز مؤثر باشد. با این حال، شواهد عمدتا محدود است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

  • خاصیت ضد ویروسی دارد

برخی تحقیقات نشان می­دهد که دارچین می­تواند به محافظت از بدن در برابر برخی ویروس­ها کمک کند. بعنوان مثال دارچین استخراج‌شده از گونه‌ های کاسیا برای مقابله با HIV-1 که رایج‌ترین سویه HIV در انسان‌ است مفید است.

مطالعات دیگر نشان می­دهد که  می ­تواند از بدن در برابر سایر ویروس­ها، از جمله آنفولانزا و دنگی (یک عفونت ویروسی است که توسط پشه­ ها منتقل می­شود) محافظت کند. با این حال، آزمایشات انسانی بیشتری برای تأیید این اثرات مورد نیاز است.

کدام گونه دارچین بهتر است؟

همه دارچین ­ها برای سلامتی فوایدی دارند اما از نظر خواص یکسان نیستند. گونه کاسیا حاوی مقادیر قابل توجهی از ترکیبی به نام کومارین است که دوز زیاد آن مضر بوده و می­تواند مشکلاتی ایجاد کند. سیلان یا همان دارچین واقعی در این زمینه بسیار بهتر است و مطالعات نشان می­دهد که کومارین آن بسیار پایین­تر از نوع کاسیا است. اگرچه در مقایسه با نوع سیلان، کاسیا به طور کلی مقرون به صرفه­ تر و در دسترس ­تر است.

کلام آخر

  • دارچین یک ادویه همه کاره است که با فهرست طولانی از فواید برای سلامتی همراه است.
  • به لطف بسیاری از ترکیبات مفید موجود در آن، می­تواند به کاهش سطح قند خون، کاهش عوامل خطر بیماری قلبی و کاهش التهاب کمک کند.
  • برای بهترین نتیجه، مطمئن شوید که گونه سیلان را انتخاب می­ کنید یا اگر از انواع کاسیا استفاده می­کنید، دوزهای کم آن را مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا