چرا نباید یک رژیم غذایی محدود داشت

متخصصین حوزه سلامت داشتن یک رژیم غذایی محدود را به افراد توصیه نمی کنند. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد.

رژیم غذایی محدود چیست

در رژیم های غذایی محدود، فرد به گونه ای غذا می خورد که کالری دریافتی روزانه اش کمتر از میزان مورد نیاز بدن او است. در این گونه رژیم ها معمولا خوردن درشت مغذی ها و دیگر گروهای غذایی فرد محدود می شود.

بشقاب حاوی کاهو و گوجه بعنوان نمونه ای از رژیم غذایی محدود

عوارض

از عوارض رژیم های غذایی محدود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

    • این رژیم ها پایدار نیستند بنابراین نتایج پایداری نیز ندارند
    • باعث عدم دریافت مواد غذایی مورد نیاز بدن می شوند
    • می توانند سبب ایجاد رفتارهای پرخوری در فرد شوند
    • می توانند سبب اختلال میان رابطه فرد با برخی مواد غذایی شوند

اگر شما نیز با هدف کاهش وزن، غذاهایتان را انتخاب می کنید و برخی مواد غذایی را کاملا حذف می کنید، احتمالا شما هم از یک رژیم غذایی محدود پیروی می کنید. اما اگر هنوز هم مطمئن نیستید چه نوع رژیم غذایی دارید بهتر است برای رسیدن به جواب به این 3 پرسش پاسخ دهید.

۱- چقدر به غذا فکر می‌کنید؟

یکی از راه های ارزیابی رژیم غذایی این است که ببینید در طول روز چقدر به غذا فکر می کنید.

افرادی که سبک زندگی سالم و رژیم غذایی درستی دارند هر چیزی که بدنشان نیاز دارد را بدون هیچ نگرانی و وسواسی می خورند و بدون فکر کردن در مورد آنچه خورده اند به زندگی روزانه شان می پردازند. اما افرادی که از رژیم های غذایی محدود پیروی می کنند، نسبت به چیزی که می خورند و چیزهایی که خواهند خورد، رفتاری وسواسی دارند.

این افراد پس از خوردن هر غذایی احساس پشیمانی، عذاب وجدان و شرمندگی می کنند. همچنین از مهمانی های دوستانه کمتر لذت می برند، از غذاهایی که می خورند رضایت کمتری دارند و اینکه چه غذایی بخورند به دغدغه فکری روزانه شان تبدیل می شود.

۲- چقدر در مورد آنچه می خورید سختگیر هستید؟

یکی دیگر از راه های ارزیابی رژیم غذایی، میزان انعطاف پذیری در مورد سبک غذایی که می خورید، می باشد.

اینکه شما با رعایت یک سری قوانین و اصول سفت و سخت غذا بخورید از خوردن نه تنها احساس خوبی پیدا نمی کنید بلکه ممکن است پس از آن احساس عذاب وجدان و شرمندگی نیز داشته باشید. متخصصین تغذیه توصیه می کنند که اگر بیماری خاصی ندارید و تحت درمان خاصی نیستید که خوردن غذایی را برای شما منع کند، باید به خودتان اجازه دهید از هر غذایی که دوست دارید به طور متعادل مصرف کنید.

به عنوان مثال، برای محدود کردن مصرف پنیر دو راه وجود دارد. اول اینکه اصلا پنیر نخورید. دوم اینکه به ظرف پنیرتان، میوه ها، سبزیجات و آجیل اضافه کنید تا میزان مصرف پنیرتان کم شود. متخصصان تغذیه راه دوم را پیشنهاد می کنند، یعنی به جای حذف کامل یک ماده غذایی، ببینید چه چیزهایی را می توانید به همراه آن مصرف کنید تا سهم آن ماده غذایی در بشقاب غذایتان کاهش یابد.

۳- آیا می توان غذای بیشتری خورد؟

ناتالی موکاری متخصص تغذیه، پیشنهاد می کند از یک رژیم غذایی متعادل براساس قانون 20/80 پیروی کنید. قانون 20/80 می گوید، اگر به هر دلیلی باید از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنید، در 80 درصد مواقع همان چهارچوب غذایی را رعایت کنید و در 20 درصد مواقع دیگر در انتخاب غذا و خوردن انعطاف بیشتری داشته باشید. این روش به شما این امکان را می دهد که از غذا خوردن لذت بیشتری ببرید و از ذهنیت محدود کننده در انتخاب مواد غذایی نیز دور شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا