بارداریمادر و کودک

شیر مادر چه طعمی دارد؟

آیا تا به حال از خود پرسیده­ اید که طعم شیر مادر چگونه است؟ چرا نوزادان آن را دوست دارند؟ و یا چرا برای نوزادان اهمیت دارد؟ علم پاسخ این سؤال­ ها را به شما میدهد. در ادامه به بررسی مواد مغذی موجود در شیر مادر و تأثیر سبک زندگی بر طعم آن می‌پردازیم.

طعم شیر مادر ممکن از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بسته به زمان روز آبکی­ تر یا خامه­ ای­ تر باشد و تحت تأثیر رژیم غذایی مادر طعم، بو و ظاهری متفاوت داشته باشد.

طعم شیر انسان با شیر گاو کاملا متفاوت است. اگرچه هر دو شیر دارای اجزای مشابهی از جمله قند شیر(لاکتوز) هستند. نتایج مطالعه ­ای در سال 2016 ،نشان داد که شیر گاو حاوی چربی، مواد معدنی و پروتئین بیشتری است. شیر انسان علاوه بر این مواد مغذی حاوی آنتی بادی­ ها، سلول­ های بنیادی، آنزیم­ ها و هورمون­ هایی است که برای نیازهای اولین سال زندگی کودک لازم است.

شیر انسان حدود 5/3 تا 5/4 درصد چربی دارد و نسبت به شیرهای موجود در فروشگاه­ ها خامه ای تر است. همانند سایر شیرها در صورت رها شدن در محیط فاسد شده و بوی گندیدگی و طعم تلخی میگیرد. علاوه بر این شرایط نگهداری، از جمله انجماد و یخ زدایی آن، می­تواند ترکیب ویتامین و مواد معدنی شیر را تغییر داده و بر طعم آن تأثیر بگذارد.

چه عواملی بر طعم آن تأثیر می­ گذارد؟

بدن مادر شیر را از منابع غذایی دریافت و متناسب با نیاز نوزاد تولید می­­کند. سلول­ های زنده را در شیر قرار می­دهد تا به کودک منتقل شود. اینکه دقیقاً چه مواد مغذی و سلولی به شیر منتقل می­شود بستگی به نیازهای نوزاد در حین رشد دارد، به خصوص در شش هفته اول زندگی.

اولین شیر بعد از تولد نوزاد آغوز نامیده می­شود که بسیار منحصر به فرد است. حجم آن کم، اما بسیار مقوی است و برای نوزادان ضروری است. شیر آغوز قند بسیار کمی دارد اما دارای اجزای مرتبط با ساخت سیستم ایمنی از جمله ایمونوگلوبولین A  است که نوعی آنتی بادی است. پس ازآغوز، حدود یک یا دو هفته از عمر نوزاد، شیری به نام “شیر انتقالی” می ­آید که قند و الکترولیت بیشتری دارد.

پس از حدود چهار تا شش هفته، شیر مادر به عنوان “شیر بالغ” شناخته می­شود و ترکیب مواد مغذی آن، از جمله قند، چربی، ویتامین­ها و مواد معدنی، تا زمانی که نوزاد به دوران کودکی برسد، نسبتا ثابت می­ماند. با این حال، شیر بالغ می­تواند تحت تأثیر تغییرات زندگی روزمره مادر قرار گیرد.

  • اگر فردی سرماخورده باشد، آنتی‌بادی‌هایی که بدنش می‌سازد در شیرش نیز وجود دارد.
  • زمان شیردهی نیز می‌تواند شیر فرد را تغییر دهد، بعنوان مثال شیر مادر در هنگام غروب حاوی ملاتونین، هورمونی که به تنظیم خواب نوزاد کمک می‌کند، است.
  • حتی در یک بار شیردهی نیز تغییراتی در شیر ایجاد می­شود. شیری که در ابتدای هربار شیردهی از پستان مادر خارج می­شود شیر پیشین نام دارد که رقیق و آبکی است و برای رفع تشنگی نوزاد است. به دنبال آن شیر پسین خارج می­شود که دو تا سه برابر نسبت به شیر قبلی چرب­تر است.

آیا سبک زندگی بر طعم شیر مادر تأثیر می گذارد؟

اجزای تشکیل­ دهنده شیر و طعم آن می­تواند تحت تأثیر فعالیت بدنی، رژیم غذایی و عادات فردی مانند سیگار کشیدن و نوشیدن قرار گیرد. طعم­ های قوی مانند سیر، نعناع یا فلفل، یا وعده­ های غذایی سرشار از شکر یا نمک نیز می­توانند طعم آن را تغییر دهند.

برخی از مواد نیز به گونه ای دیگر بر شیر مادر تأثیر می گذارند. نتایج مطالعه­ ای که در سال 2016  نشان داد که زنجبیل می­تواند میزان تولید شیر را افزایش دهد و مصرف سیر، نوزادان را به نوشیدن شیر بیشتر تشویق می­کند. واقعیت این است که هر ماده ­ای که مادر می­خورد یا بگونه دیگری استفاده می­کند مانند الکل، نیکوتین و کافئین می­تواند در شیرش رسوب ­کند و طعم آن را تغییر دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا