شیردهی و آنچه لازم است بدانید

شیردهی آسان نیست و شیر مادر نیز یک ماده بی نظیر و کاملا طبیعی با خواص مفید و اجزای پیچیده برای نوزادان است، پس حتی یک قطره از آن هم نباید هدر برود. این شیر برای نوزاد چیزی بیش از یک غذای عالی است. این طلای مایع یک ماده اصلی خوشمزه، مغذی و طبیعی برای کمک به رشد کودک شماست. هضم آن برای معده حساس نوزادان آسان است و احتمال اسهال نوزاد را کاهش می دهد. این ماده فوق‌العاده و کاملا طبیعی حاوی ترکیب متعادلی از پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها و ویتامین ها 

یک مادر در حال شیردهی به نوزادش

است که نیازهای غذایی منحصربه‌فرد نوزادان در حال رشد را برآورده می‌کند. همچنین شیر مادر دارای اجزای زیست فعال است که به طور خاص برای مبارزه کودک با باکتری ها، ویروس ها و عفونت ها طراحی شده است. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر به آلرژی، آسم، سرطان‌های دوران کودکی، دیابت و بیماری‌های تنفسی مبتلا می شوند.

تغییرات شیر مادر

اگر شما مادری هستید که از تغییر شیرتان در دوران شیردهی وحشت زده شده اید، نگران این تغییر نباشید. شیر انسان به گونه ای طراحی شده است تا در طول زمان با نیازهای در حال تغییر فرزند سازگار شود. شیر اول که به نام آغوز شناخته می شود، به نوزاد تازه متولد شده کمک می کند تا به زندگی خارج از رحم عادت کند. این شیر سرشار از پروتئین و سایر مواد مغذی است که برای مبارزه با عفونت ها و هضم آسان طراحی شده است. در چند هفته بعد و با ادامه رشد کودک شیر آغوز تبدیل به شیر انتقالی و سپس به شیر بالغ تبدیل می شود. تکامل تدریجی شیر در چند هفته اول پس از زایمان نیازهای در حال رشد کودک را برآورده می کند.

در هر بار شیردهی مادر، شیری با خواص منحصر به فرد تولید می کند. در ابتدای شیردهی، بدن شما شیر پیشین ترشح می کند. شیر پیشین حجم بالایی دارد اما کالری کمی دارد تا کودک فوراً احساس سیری کند. بعد از آن شیر پسین تولید می شود که حجم کم، مواد مغذی و کالری بالایی دارد تا به رشد کودک کمک کند. علاوه بر این، اگر در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا باشید، بدن شما آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کند تا از طریق شیر به نوزاد منتقل شود و در او ایمنی ایجاد کند. 

رژیم غذایی بر شیردهی مادر تأثیر می گذارد

اگرچه شیردهی یک فرآیند طبیعی است، اما بدن برای تولید شیر کافی برای سیر نگه داشتن نوزاد باید سخت تلاش کند. مادر باید روزانه حدود 400 تا 500 کالری اضافی و حداقل ده لیوان آب مصرف کند تا آنچه از طریق شیردهی به نوزادش منتقل می کند جایگزین شود. لازم است که مادر حتما برای جبران مواد مغذی که از رژیم غذایی خود دریافت نمی کند، مولتی ویتامین مصرف کند. برای انتخاب مولتی ویتامین مناسب برای دوران شیردهی حتما با پزشک مشورت کنید.

به یک رژیم غذایی متعادل پر از پروتئین، غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم پایبند باشید تا کودک شما مغذی ترین شیر را دریافت کند.

نگهداری صحیح شیر مادر ضروری است

شیردهی آسان نیست و حتی یک قطره از آن نباید هدر برود. به همین دلیل ذخیره سازی مناسب آن بسیار مهم است.

شیر مادر تازه دوشیده شده می تواند تا چهار ساعت در دمای اتاق، تا چهار روز در یخچال و حدود شش ماه در فریزر نگهداری شود (براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا). شیر باید در یک ظرف در بسته نگهداری شود تا از ایمنی و کیفیت آن اطمینان حاصل شود.

نوزاد شماست که سرعت شیر خوردن را تنظیم می کند

وقتی صحبت از شیردهی به میان می‌آید، این کودک شما است که بسته به نیاز خود سرعت شیردهی را تنظیم می کند. لازم است که شما این اجازه را به نوزادتان بدهید و او را برای مکیدن بیشتر یا آرام تر تحت فشار قرار ندهید.

نوزاد در هنگام گرسنگی و سیر شدن علائم مشخصی از خود نشان می دهد. گریه کردن، بی قراری، مکیدن انگشت ها، یا ضربه زدن به لب از نشانه های گرسنگی است. در طول شیر خوردن نیز کودک با علائمی سیری خود را نشان میدهد. اگر کودک سر خود را از سینه برگرداند، دهان خود را ببندد یا دستان خود را شل کند، نشانه سیری است. اگر نوزاد بعد از شیر خوردن از یک سینه سیر شد حتما شیر سینه دیگر را با  شیردوش بدوشید تا شیر ثابتی در هردو سینه داشته باشید.

بیشتر بخوانید


شیر مادر چه طعمی دارد؟
منبع
Breastfeeding Basics - Everything You Need to Know

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا