معجزات غیر منتظره بارداری برای سلامتی

فواید بارداری
  • عمر طولانی تر
  • قلب سالم‌تر
  • قاعدگی های آسان تر
  • افزایش کیفیت رابطه زناشویی
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان های زنانه
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان
  • کاهش علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • کاهش خطر مولتیپل اسکلروزیس(MS)
  • داشتن موهایی زیباتر
  • رعایت سبک زندگی سالم تر
  • صبورتر شدن
معجزات غیرمنتظره بارداری برای سلامتی

نمی توان انکار کرد که بارداری به خودی خود یک چالش است، با این وجود یکی از خاص ترین و لذت بخش ترین تجربیات برای هر زنی است. به جز لذت مادر شدن، بارداری سبب تغییرات خاصی می شود که برای سلامتی شما معجزه می کند. شکل گیری حیات یک جنین معجزه ای است که در آن نه تنها شما به زندگی نوزاد خود کمک می کنید، بلکه نوزاد شما نیز به زندگی شما کمک می کند! اگر می خواهید بیشتر راجب فواید بارداری بر سلامتی بدانید با ما همراه باشید.

عمر طولانی تر

در دوران بارداری، مادر و نوزادش تعداد کمی از سلول ها را از طریق جفت مبادله می کنند که برخی از این سلول های جنینی در بدن مادر باقی می ماند که به این پدیده میکروکیمریسم گفته می شود. نتایج مطالعه ای که در مجله بین‌المللی اپیدمیولوژی منتشر شده است، نشان می‌دهد که میکروکیمریسم مردانه – که با وجود کروموزوم ‌های Y در خون زنان مشخص می ‌شود – با کاهش نرخ مرگ و میر در زنان مرتبط است.

در این مطالعه گروهی متشکل از 272 زن مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج نشان داد که 85 درصد از زنان مبتلا به میکروکایمریسم مردانه بیش از 80  سال زندگی می‌کنند، در حالی که تنها 67 درصد سایر زنان به این میزان عمر می کنند. اگرچه محققان دقیقاً نمی دانند چرا چنین چیزی اتفاق می افتد، یک نظریه نشان می‌دهد که میکروکیمریسم توانایی بدن را برای شناسایی و از بین بردن پاتوژن ‌ها و سلول ‌هایی که می ‌توانند سرطانی شوند، افزایش می‌ دهد که می تواند منجر به افزایش طول عمر شود.

قلب سالم‌تر

یکی از علل اصلی بیماری های قلبی در زنان کمبود استروژن است. بارداری سطح استروژن را در بدن شما افزایش می دهد، بنابراین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. جدای از این، شیردهی سطح دیابت و فشار خون را در بدن تحت کنترل قرار می دهد و در نتیجه قلب شما را سالم تر نگه می دارد.

قاعدگی های آسان تر

برخی از زنانی که قبل از باردار شدن از قاعدگی‌های سنگین یا دردناک رنج می‌برند، مشکلات مرتبط با قاعدگی در آنها پس از زایمان به خصوص اگر زایمان طبیعی داشته باشند، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. یکی از دلایل آن کشیدگی رحم در هنگام زایمان است که باعث می شود قاعدگی های راحت تر و دقیق تری را بعد از اتمام بارداری تجربه کنند. دلیل دیگر آن حذف جایگاه های گیرنده پروستاگلاندین (هورمون های کنترل کننده انقباض در حین زایمان) در رحم مادر است.

افزایش کیفیت رابطه زناشویی

هورمون های اصلی تولید شده در دوران بارداری، یعنی تستوسترون، پروژسترون و استروژن نقش مهمی در تقویت زندگی جنسی شما دارند. تستوسترون و استروژن در واقع هورمون های اصلی جنسی هستند که در دوران بارداری توسط جنین شما تولید می شوند. علاوه براین، در طول سه ماهه دوم، جریان خون به ناحیه لگن افزایش می یابد و در نتیجه روابط زناشویی بهتری را تجربه خواهید کرد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان های زنانه

بارداری می تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان و آندومتر (رحم) را کاهش دهد. معمولاً هر ماه تخمدان ‌ها فرآیندی را طی می‌کنند که در آن سلول ‌ها تقسیم می‌شوند. تقسیم سلولی می ‌تواند سلول ‌ها را مستعد ابتلا به سرطان کند، اما در طول دوران بارداری و زمانی که به نوزادتان شیر می دهید، تخمدان ها دچار وقفه می شوند. هرچه تعداد بارداری‌ های شما بیشتر باشد، تقسیم سلولی کمتری در طول زندگی شما اتفاق می افتد و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان ‌های تخمدان و رحم کاهش می ‌یابد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

خطر ابتلا به سرطان پستان، به هورمون های تولید شده توسط تخمدان ها (استروژن درون زا و پروژسترون) مرتبط هستند. هر چه مدت زمانی که یک زن در معرض آنها قرار می گیرد طولانی تر باشد، خطر ابتلا به آن بیشتر می شود. از آنجایی که بارداری و شیردهی تعداد سیکل های قاعدگی را در طول زندگی یک زن کاهش می دهد، قرار گرفتن در معرض هورمون های درون زا کاهش می یابد.

به همین دلیل، عوامل تولید مثل مانند قاعدگی زودرس یا یائسگی دیررس با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط هستند. بافت پستان به طور مداوم با سطح هورمون در حال تغییر است و زنی که باردار بوده است، سابقه هورمونی متفاوتی نسبت به زنی که تجربه بارداری نداشته، دارد. مطالعات نشان می دهد زنانی که قبل از 30 سالگی باردار می شوند نسبت به سایرین، در معرض خطر کمتری قرار دارند.

یکی دیگر از عوامل مؤثر در کاهش خطر سرطان پستان، شیردهی است. سلول های پستان در طول دوره شیردهی دچار تغییرات متعددی می شوند که باعث می شود این سلول ها در برابر تبدیل شدن به سلول های سرطانی بسیار مقاوم تر شوند. به همین دلیل  به مادران توصیه می‌شود تا زمانی که ممکن است به نوزاد خود شیر بدهند، این کار نه تنها به نفع کودک شما ، بلکه به نفع خود شما نیز هست.

کاهش علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

برخی از زنانی که از سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS رنج می برند، بعد از بارداری، سیکل‌های قاعدگی منظم‌تر، گرفتگی‌ها و دردهای کمتری را تجربه می کنند. علاوه براین شواهد نشان می دهد زنان مبتلا به PCOS  که برای اولین باردار شدن با مشکل مواجه بودند، در دفعات بعدی (بارداری دوم به بعد) به راحتی باردار شدند.

کاهش خطر مولتیپل اسکلروزیس(MS)

پس از زایمان، برخی از سلول های جنین در بدن مادر باقی می مانند که سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری می شوند. مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس که مغز، نخاع، سلول های عصبی و غیره را درگیر می کند یکی از این بیماری هاست. باردار شدن خطر ابتلا به اختلالات خود ایمنی را کاهش می دهد و شما را سالم تر نگه می دارد.

داشتن موهایی زیباتر

یکی از تأثیرات مهم بارداری، داشتن موهای زیباتر است. هورمون های ترشح شده در دوران بارداری مانند پروژسترون، استروژن و تستوسترون می توانند برای موهای شما معجزه کنند و آنها را قوی تر و براق تر کنند. حتی می توانند باعث کاهش ریزش مو و تقویت بافت موی شما شوند.

رعایت سبک زندگی سالم تر

بارداری به نوعی می تواند یک موهبت باشد. وقتی از زندگی کوچکی که در درون شما رشد می کند آگاه می شوید، سبک زندگی شما به طور خودکار دستخوش تغییرات گسترده ای به سمت بهتر شدن می شود. همانطور که به سمت یک سبک زندگی سالم پیش می روید، به تدریج این تغییرات در شما نهادینه و تبدیل به عادت می شوند.

پس از زایمان، سبک زندگی شما سالم تر از روش معمول قبل از بارداری خواهد بود. زمان بندی منظم وعده های غذایی، خواب مناسب و غیره به شما کمک می کند تا سالم بمانید.

صبورتر شدن

یک نوزاد شما را هزار برابر صبورتر می کند، حتی بیشتر از آنچه که تصورش را می کنید. صبور بودن می تواند به کنترل فشار خون و عملکرد سالم قلب شما کمک کند. عادت های بدی که به خاطر کودک تان ترک می کنید، سبب سالم تر شدن سبک زندگی شما شده و در نتیجه سلامت شما را فراتر از آنچه تصور می کردید، بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانیم: اسلایدشو مراحل تکامل جنین در دوران بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا