هفته دوم بارداری

در هفته دوم بارداری، هنوز در واقع باردار نیستید! برای فهمیدن اینکه دقیقا چه اتفاقی می افتد، می بایست به نقش تخمک گذاری و دلایلی که منجر به آن می شود نگاهی داشته باشیم.

هفته دوم بارداری

در هفته دوم بارداری، هورمون های مختلف در بدن شما با سرعت کامل کار می کنند تا برای تخمک گذاری آماده شوند. فولیکول ها بالغ می شوند و هر کدام حاوی یک سلول تخمک هستند. همزمان یک پوشش جدید در رحم ایجاد می شود تا یک محیط عالی برای تخمک بارور شده فراهم کند.

تخمک گذاری

ترشح هورمون های خاص در زمان های مختلف توسط مغز تضمین می شود، به طوری که تخمک گذاری کم و بیش به طور منظم انجام می شود. علاوه بر استروژن، هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینیزه کننده (LH) برای این فرآیند مهم هستند. این دو ماده مسئول بلوغ فولیکول های تخمدان هستند.

اگرچه چندین فولیکول رشد می کند، معمولا فقط یک فولیکول “برنده مسابقه” است. این فولیکول می ترکد یا باز می شود و تخمک قابل بارور بیرون می آید و راه خود را از طریق لوله فالوپ به داخل رحم باز می کند.

در برخی از چرخه ها، دو تخمک بالغ می شوند. اگر هر دو بارور شوند و با موفقیت در رحم لانه کنند، شما صاحب دوقولو خواهید شد. فولیکول های متعدد در طول لقاح مصنوعی به منظور بازیابی و بارور کردن چندین تخمک تحریک می شوند و شانس بارداری موفق را افزایش می دهند.

در هفته دوم بارداری چه احساسی دارید؟

اگر می خواهید شانس بارداری خود را افزایش دهید، درک فرآیندهای هورمونی بدن مفید است. خصوصاً اگر مضطرب هستید، ممکن است بخواهید زمان تخمک گذاری را با آزمایش LH تعیین کنید تا حتما در این روزهای خاص رابطه جنسی داشته باشید. غلظت LH با نزدیک شدن به تخمک گذاری به شدت افزایش می یابد و می توان آن را در ادرار اندازه گیری کرد. برای تعیین زمان تخمک گذاری می توان از تست LH استفاده کرد.

علاوه براین می‌توانید دهانه رحم را لمس کنید و مخاط دهانه رحم را برای تخمین زمان تخمک‌گذاری و در نتیجه زمان ایده‌آل برای داشتن رابطه جنسی محافظت‌نشده بررسی کنید. تعداد بسیار کمی از زنان در روز چهاردهم چرخه خود تخمک گذاری می کنند. این فرض بر اساس یک چرخه 28 روزه است و مرحله بلوغ تخمک در واقع 14 روز طول می کشد. با این حال، برای بیش از 60٪ از زنان، تخمک گذاری پس از روز 14 ام چرخه آنها اتفاق می افتد. در زمان تخمک گذاری، دهانه رحم کمی باز است و ترشحات واژن (مخاط دهانه رحم) معمولاً بسیار روان و کشدار است، مانند سفیده تخم مرغ خام و شفاف، نه سفید شیری و چسبناک.

برخی از زنان قبل از تخمک‌گذاری احساس کشش، فشار یا گزگز می‌کنند. این احساس ممکن است در یک طرف پایین شکم احساس شود، می‌تواند به طور متناوب بین هر دو طرف باشد، یا ممکن است فقط وسط شکم را تحت تأثیر قرار دهد. اینکه چه چیزی باعث این به اصطلاح درد در اواسط سیکل می شود ناشناخته است و این تجربه می تواند از یک زن به زن دیگر، از نظر نوع و مدت درد، متفاوت باشد.

یکی از علل بالقوه درد در اواسط سیکل، فولیکول های در حال رشد است. همچنین اعتقاد بر این است که مایعی که هنگام بیرون آمدن فولیکول نشت می کند می تواند صفاق را تحریک کند. با این حال، فقط به این دلیل که در اواسط سیکل درد را تجربه نمی کنید به این معنی نیست که تخمک گذاری ندارید! مانند بسیاری از چیزها، تخمک گذاری و زمانی که رخ می دهد بسیار به فرد بستگی دارد. افزایش ترشحات واژن نیز می تواند نشانه ای از تخمک گذاری باشد. در این زمان مایع واژن برای اسپرم «بهینه‌سازی شده» و روان‌تر و مغذی‌تر از حد معمول است. این به اسپرم اجازه می دهد پیشرفت بهتری داشته و قدرت لازم برای سفر به سلول تخمک را داشته باشد. اما این همه ماجرا نیست؛ ترشحات واژن حاوی فرمون ‌های (رایحه) بیشتری در زمان تخمک‌گذاری است که مردان ناخودآگاه آن را درک می ‌کنند. همچنین آخرین علامت غیرقابل انکار تخمک‌ گذاری قریب ‌الوقوع میل بیشتر به رابطه جنسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا