جنین در دوران بارداری چگونه رشد می کند؟

اسلایدشو تقویم هفته به هفته بارداری، تحولات مهمی که همزمان با رشد و تکامل جنین اتفاق میفتد را به شما نشان میدهد.

بیایید با هم نگاهی به داخل رحم بیندازیم تا ببینیم که چگونه کودک شما از یک گلوله کوچک سلولی به یک شاهکار خلقت تبدیل می شود!

یک نوزاد متولد نشده حدود 38 هفته را در رحم سپری می کند، اما میانگین طول بارداری 40 هفته محاسبه می شود زیرا بارداری از اولین روز آخرین قاعدگی زن محاسبه می شود، نه تاریخ لقاح، که معمولاً 2 هفته بعد اتفاق می افتد.

بارداری تقریباً به 3 مرحله تقسیم می شود که به عنوان سه دوره سه ماهه شناخته می شود:

  • سه ماهه اول – بارداری تا هفته دوازدهم
  • سه ماهه دوم – هفته سیزدهم تا بیست و هفتم
  • سه ماهه سوم – هفته بیست و هشتم تا چهلم

طول بارداری می تواند در بین زنان متفاوت باشد – اگر نوزادان بین هفته 37 ام تا 42 ام متولد شوند، “کامل یا رسیده” در نظر گرفته می شوند.

علائم و نشانه های اولیه بارداری عبارتند از:

    • قاعدگی های از دست رفته
    • حالت تهوع و استفراغ (تهوع صبحگاهی)
    • تغییرات در پستان ها
    • خستگی
    • تکرر ادرار

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید و فکر می کنید ممکن است باردار باشید، بهتر است آزمایش بارداری بدهید.

در سه ماهه اول، سقط جنین شایع است. از هر 4 بارداری 1 مورد به سقط جنین ختم می شود. 75 تا 80 درصد سقط ها در 12 هفته اول اتفاق می افتند. البته بسیاری از سقط های جنین گزارش نمی شوند زیرا در اوایل بارداری رخ می دهند.

لقاح

لحظه لقاح زمانی است که تخمک زن توسط اسپرم مرد بارور می شود. جنسیت و ویژگی های ارثی در همین لحظه تعیین می شوند.

سه ماهه اول بارداری – تکامل جنین بین هفته اول تا دوازدهم

هفته اول بارداری

این هفته اول در واقع دوره قاعدگی شماست. از آنجایی که  تاریخ زایمان از اولین روز آخرین قاعدگی شما محاسبه می شود، این هفته به عنوان بخشی از بارداری 40 هفته ای شما محسوب می شود، حتی اگر شما هنوز باردار نشده باشید. 

هفته دوم بارداری

لقاح تخمک توسط اسپرم در اواخر این هفته انجام می شود.

هفته سوم بارداری

سی ساعت پس از لقاح، سلول به دو قسمت تقسیم می شود. سه روز بعد، سلول (زیگوت) به 16 سلول تقسیم می شود. پس از دو روز دیگر، زیگوت از لوله فالوپ به رحم مهاجرت می کند. هفت روز پس از لقاح، زیگوت  غشای رحم (آندومتر) را سوراخ می کند. اکنون زیگوت به عنوان بلاستوسیست شناخته می شود.

هفته چهارم بارداری

نوزاد در حال رشد از یک دانه برنج کوچکتر است. سلول هایی که به سرعت تقسیم می شوند در حال شکل دهی سیستم های مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش هستند.

هفته پنجم بارداری

لوله عصبی در حال تکامل، در نهایت تبدیل به سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) خواهد شد.

هفته ششم بارداری

اکنون نوزاد به عنوان جنین شناخته می شود. طول آن حدود 3 میلی متر است. در این مرحله هورمون های خاصی ترشح می شود که از قاعدگی مادر جلوگیری می کنند.

هفته هفتم بارداری

قلب در حال تپیدن است. جنین جفت و کیسه آمنیوتیک خود را توسعه داده است. جفت در دیواره رحم نفوذ می کند تا از طریق جریان خون مادر به اکسیژن و مواد مغذی دسترسی پیدا کند.

هفته هشتم بارداری

جنین اکنون حدود 1.3 سانتی متر طول دارد. طناب نخاعی که به سرعت در حال رشد است شبیه یک دم است و سر به شکل نامتناسبی بزرگ است.

هفته نهم بارداری

چشم ها، دهان و زبان در حال شکل گیری هستند. ماهیچه های ریز به جنین اجازه می دهند تا شروع به حرکت کند. سلول های خونی توسط کبد جنین ساخته می شوند.

هفته دهم بارداری

 طول جنین حدود 2.5 سانتی متر است. تمام اندام های بدن تشکیل شده اند. دست ها و پاها که قبلا شبیه پارو بودند، اکنون در حال تکامل انگشتان دست و پا هستند. مغز فعال است و دارای امواج مغزی است.

هفته یازدهم بارداری

دندان ها در داخل لثه جوانه می زنند. قلب کوچولوی شما در حال توسعه بیشتر است.

هفته دوازدهم بارداری

انگشتان دست و پا قابل تشخیص هستند، اما همچنان با تارهای پوستی به هم چسبیده اند. تست غربالگری ترکیبی سه ماهه اول (آزمایش خون مادر + سونوگرافی نوزاد) را می توان در همین زمان انجام داد. این تست تریزومی 18 (سندرم ادوارد) و تریزومی 21 (سندرم داون) را بررسی می کند.

سه ماهه دوم بارداری – تکامل جنین بین هفته سیزدهم تا بیست و هفتم

سه ماهه دوم بارداری معمولاً در حدود هفته های 13 و 14 اتفاق می افتد. در این مدت، بیشتر زنان متوجه می شوند که تهوع صبحگاهی کاهش می یابد و انرژی بیشتری دارند.

بارداری شما ممکن است قابل مشاهده باشد و مقداری وزن اضافه کرده باشید. افزایش وزندر دوران بارداری طبیعی است و برای سلامتی شما و کودکتان مهم است. با این حال،مهم است که با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، وزن زیادی اضافه نکنید.

دیابت بارداری معمولاً در حدود هفته های 24 تا 28 بارداری تشخیص داده می شود، اگرچه ممکن است زودتر ایجاد شود.

هفته سیزدهم بارداری

جنین می تواند به شدت شنا کند. اکنون بیش از 7 سانتی متر طول دارد.

هفته چهاردهم بارداری

پلک ها روی چشم های کاملاً توسعه یافته به هم می چسبند. کودک اکنون می تواند بی صدا گریه کند، زیرا تارهای صوتی دارد. حتی ممکن است شروع به مکیدن انگشت شست خود کند. ناخن های انگشتان دست و پا در حال رشد هستند.

هفته شانزدهم بارداری

طول جنین حدود 14 سانتی متر است. مژه ها و ابروها ظاهر شده اند و زبان دارای جوانه های چشایی است. اگر آزمایش سه ماهه اول انجام نشده باشد، غربالگری سرم مادر در سه ماهه دوم در این زمان انجام می شود(به هفته دوازدهم مراجعه کنید).

هفته های هجدم تا بیستم بارداری

باید سونوگرافی انجام شود. این اسکن مورفولوژی جنین برای بررسی ناهنجاری های ساختاری، موقعیت جفت و حاملگی های چند قلو است. جالب است که سکسکه جنین  قابل مشاهده است.

هفته بیستم تا بیست و چهارم بارداری

طول جنین حدود 21 سانتی متر است. گوش های کودک به طور کامل کار می کند و می تواند صداها را از دنیای بیرون بشنود. نوک انگشتان دارای اثر هستند. اکنون می توان اندام تناسلی را با سونوگرافی تشخیص داد.

هفته بیست و چهارم بارداری

طول جنین حدود 33 سانتی متر است. پلک های جوش خورده اکنون به پلک های بالا و پایین تقسیم می شوند و به کودک امکان می دهند چشم هایش را باز و بسته کند. پوست پوشیده از موهای کرکی شکل (لانوگو) است و توسط لایه ای مومی شکل (ورمیکس) محافظت می شود. نوزاد با ریه های خود حرکات تنفسی انجام می دهد.

سه ماهه سوم بارداری – تکامل جنین بین هفته بیست و هشتم تا چهلم

در طول سه ماهه سوم، کودک شما به سرعت در حال رشد است و ممکن است احساس خستگی بیشتری کنید. با رشد کودک متوجه تغییراتی در بدن خود خواهید شد. در هفته‌های بعد، کودک شما در نهایت به سمت پایین حرکت می‌کند تا در لگن شما قرار بگیرد و برای تولد آماده شود.

با نزدیک شدن به زمان زایمان، طبیعی است که احساس نگرانی کنید و کمردرد، تنگی نفس و مشکلات خواب را تجربه کنید. اگرچه ممکن است پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) در هر زمانی در نیمه دوم بارداری ایجاد شود، اما خطر بروز آن در این مرحله بیشتر است.

هفته بیست و هشتم بارداری

وزن کودک شما در حال حاضر حدود 1 کیلوگرم (1000 گرم) است و قدش حدود 37 سانتی متر است. بدن او رشد کرده و سر کودک اکنون متناسب تر به نظر می رسد.

هفته سی و دوم بارداری

کودک بیشتر وقت خود را در خواب می گذراند. حرکات او قوی و هماهنگ است. احتمالاً در حال حاضر موقعیت «سر پایین » را برای آمادگی برای تولد به خود گرفته است.

هفته سی و ششم بارداری

قد نوزاد حدود 46 سانتی متر است. احتمالاً سرش را در لگن مادرش فرو کرده و آماده تولد است. اگر الان به دنیا بیاید، شانس زنده ماندنش بسیار زیاد است. رشد ریه ها در چند هفته آینده سریع تر می شود.

هفته چهلم بارداری

قد نوزاد حدود 51 سانتی متر است و آماده به دنیا آمدن است. دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث شروع زایمان می شود ولی به احتمال زیاد ترکیبی از عوامل فیزیکی، هورمونی و عاطفی بین مادر و نوزاد، دلیل آن است.

منبع
PregnancyPregnancy week by week

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا