گیاهان دارویی و بارداری

طرفداران گیاهان دارویی معتقدند که گیاهان اغلب بهتر، ارزان تر و سالم تر از داروهای شیمیایی هستند. با این حال، بسیاری از متخصصان پزشکی داروهای گیاهی را برای زنان باردار توصیه نمی کنند زیرا ایمنی آن ها هنوز از طریق تحقیقات گسترده ثابت نشده است. برخلاف داروهای تجویزی، گیاهان طبیعی و مکمل‌ها فرآیند بررسی و ارزیابی یکسانی را توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) طی نمی‌کنند. در نتیجه، کیفیت و قدرت یک محصول گیاهی می تواند بین محصولات تولید کنندگان مختلف، متفاوت باشد. دسترسی به اطلاعات قابل اطمینان در مورد گیاهان و محصولات گیاهی معمولا دشوار است و این مصرف آنها را چالش برانگیز می کند.

تصویر گیاهان دارویی و زن باردار

خطرات مصرف گیاهان دارویی در دوران بارداری چیست؟

اگرچه گیاهان طبیعی هستند، اما مصرف همه گیاهان در دوران بارداری بی خطر نیستند. FDA از زنان باردار می‌خواهد که بدون مشورت با پزشک خود، از هیچ محصول گیاهی استفاده نکنند. همچنین که اگر می‌خواهند در دوران بارداری از گیاهان دارویی استفاده کنند، با یک گیاه‌پزشک متخصص و با تجربه (یا سایر متخصصان آموزش دیده برای کار با گیاهان دارویی) مشورت کنند.

برخی از محصولات گیاهی ممکن است حاوی موادی باشند که در بارداری منع مصرف دارند.

گیاهان ممکن است حاوی موادی باشند که باعث سقط جنین، زایمان زودرس، انقباضات رحم یا آسیب به جنین شوند. مطالعات کمی برای اندازه گیری اثرات گیاهان مختلف بر روی زنان باردار یا جنین آنها انجام شده است.

احتیاطات لازم در دوران بارداری

برخی منابع اطلاعاتی یک گیاه را برای مصرف در دوران بارداری بی خطر معرفی می کنند در حالی که ممکن است منبع دیگری همان گیاه را به عنوان خطرناک و ناایمن معرفی کند. بنابراین، بهتر است قبل از مصرف هر داروی طبیعی یا گیاهی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از سازمان های متخصص در زمینه گیاهان، آزمایش های گسترده ای را در مورد ایمنی آنها انجام داده اند. این سازمان‌ها گیاهان دارویی را برای مردم عادی، زنان باردار و مادران شیرده براساس ایمنی رتبه بندی می کنند.

یکی از نکات کلیدی در درک و تفسیر این رتبه بندی ها توجه به نوع استفاده آن گیاه در رتبه بندی است. به عنوان مثال، رزماری زمانی که به صورت خوراکی (در مقادیری که معمولاً در غذاها استفاده می شود) ایمن در نظر گرفته می شود. اما در بارداری، مصرف رزماری به صورت خوراکی و در مقادیر دارویی، خطرناک رتبه بندی می شود. رزماری ممکن است اثرات تحریک کنندگی رحم و قاعدگی داشته باشد و بهتر است زنان باردار از مصرف آن خودداری کنند.

مصرف سس های گوجه فرنگی که رزماری یکی از ترکیبات آنهاست برای شما و جنین تان خطری ندارد. با این حال، اگر بخواهید از رزماری در دوز زیاد استفاده کنید، مانند آنچه در مقادیر دارویی استفاده می شود، می تواند برای بارداری شما خطرناک باشد. همین امر در مورد گیاهانی مانند سیر، مریم گلی، زنجبیل و زردچوبه نیز صدق می کند. همه این گیاهان در دوران بارداری در صورت استفاده در دوزهای زیاد یا غلیظ می توانند منع مصرف داشته باشند، اما زمانی که در مقادیر موجود در غذا استفاده شوند بی خطر هستند.

گیاهانی که در دوران بارداری نباید مصرف شوند

مصرف گیاهان زیر در دوران بارداری خطرناک است:

نخل اره ای – مصرف آن بر فعالیت هورمون های بدن تأثیر میگذارد.

گلدنسیل (که با نام مهر طلا نیز شناخته می شود) – هنگامی که به صورت خوراکی استفاده شود ممکن است از جفت عبور کند.

دونگ کوای (جنسینگ زن) – مصرف آن به صورت خوراکی اثر محرک و شل کنندگی رحم دارد.

افدرا – وقتی که به صورت خوراکی مصرف شود.

یوهمبین – هنگامی که به صورت خوراکی استفاده می شود.

پادارکو – استفاده آن به صورت خوراکی و در دوزهای بالا منع مصرف دارد.

گل ساعتی – زمانی که به صورت خوراکی استفاده شود.

کوهوش سیاه – مصرف آن به صورت خوراکی در ماه های اولیه بارداری خطرناک است (زمانی که جنین هنوز به دروه ترمینال یا همان انتهایی بارداری نرسیده است)

کوهوش آبی – خوردن آن به صورت خوراکی محرک رحم است و می تواند باعث زایمان زودرس شود.

بابونه رومی – وقتی که به صورت خوراکی در مقادیر دارویی استفاده شود

پونه – استفاده خوراکی و موضعی آن منع مصرف دارد.

گیاهان توصیه شده برای دوران بارداری

از آنجایی که هر بارداری متفاوت است، بهترین روش استفاده از گیاهان دارویی تحت نظر ماما، پزشک، گیاه شناس، متخصص طب طبیعی یا هومیوپاتی است.

انتخاب استفاده از گیاهان در دوران بارداری یک انتخاب شخصی است، اما برای اطمینان از بهترین نتیجه برای شما و کودکتان، باید در مورد انواع گیاهان، قسمت‌هایی از گیاه (ریشه، برگ، و غیره) و روش مصرف آنها به خوبی آگاه باشید. گیاهانی که برای استفاده در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شوند، اغلب مواد غذایی یا گیاهان مقوی هستند که معمولاً به صورت قرص، چای یا دمنوش در دسترس هستند.

گیاهان رایج مورد استفاده در بارداری

گیاهان زیر برای استفاده در دوران بارداری ایمن یا بی خطر رتبه بندی شده اند:

برگ تمشک قرمز سرشار از آهن است. این گیاه به تقویت رحم، افزایش تولید شیر، کاهش حالت تهوع و کاهش درد زایمان کمک می کند. برخی از مطالعات مصرف برگ تمشک قرمز در دوران بارداری را در کاهش عوارض و استفاده از مداخلات در طول زایمان مؤثر می دانند.

البته بسیاری از متخصصین استفاده از آن را پس از سه ماهه اول توصیه می کنند.

برگ نعناع برای رفع حالت تهوع، بیماری صبحگاهی و نفخ مفید است.

ریشه زنجبیل به تسکین حالت تهوع و استفراغ کمک می کند.

پوست نارون لغزنده برای کمک به تسکین حالت تهوع، سوزش سر دل و تحریکات واژن استفاده می شود. (در صورتیکه به صورت خوراکی به مقدار مصرف در غذاها استفاده شود)

جو و جو دوسر سرشار از کلسیم و منیزیم است و به رفع اضطراب، بی قراری و تحریک پوست کمک می کند.

گیاهانی که به احتمال زیاد ایمن هستند

پسیلیوم بلوند (اسفرزه) – زمانی که به صورت خوراکی و مقدار مناسب استفاده شود.

پسیلیوم سیاه – مصرف آن به صورت خوراکی و همراه با مایعات.

سیر – وقتی که به صورت خوراکی و در مقادیری که معمولا در غذاها استفاده می شود.

فلفل دلمه ای (کاین، فلفل تند) – در صورت استفاده موضعی و مناسب

گیاهان چالش برانگیز

گیاهان زیر را  پایگاه داده داروهای طبیعی دارای اطلاعات قابل اعتماد ناکافی رتبه‌بندی کرده است، اگرچه بسیاری از آنها توسط پزشکان هومیوپاتی، گیاه‌پزشکان و ماماها توصیه می‌شوند.

تحقیقات و صحبت با پزشک به شما کمک می‌کند تا در مورد اینکه چه گیاهانی برای شما بی‌خطر هستند، تصمیم بگیرید.

قاصدک سرشار از ویتامین A، کلسیم و آهن است. ریشه و برگ قاصدک نیز می تواند به تسکین ورم خفیف و تغذیه کبد کمک کند.

بابونه آلمانی سرشار از کلسیم و منیزیم است و به درمان بی خوابی و التهاب مفاصل کمک می کند.

گزنه سرشار از ویتامین های A، C، K، کلسیم، پتاسیم و آهن است. در بسیاری از چای های مخصوص بارداری استفاده می شود و یک تونیک فوق العاده برای بارداری است.

نکته در مورد ایمنی گزنه

پایگاه داده داروهای طبیعی به گزنه امتیاز احتمالی ناایمن داده است، حتی با اینکه در دمنوش های زیادی استفاده می شود و توسط اکثر ماماها و گیاهان دارویی توصیه می شود. ممکن است این تناقض به این که کدام قسمت از گیاه گزنه (ریشه یا برگ) و مقدار مصرف آن بستگی داشته باشد. برخی منابع دیگر هم، استفاده از گزنه در دوران بارداری را به دلیل فواید آن برای سلامتی توصیه می کنند.

سایر گیاهان رایج

موارد زیر گیاهانی هستند که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند اما استفاده آنها به صورت خوراکی دارای رتبه ایمنی احتمالاً ناایمن هستند.

  • آلوئه
  • جینسینگ (آمریکایی و کره ای)
  • گل پامچال شب
  • کاوا
  • سنا
منبع
Herbs and pregnancy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا