هفته هشتم بارداری

در هفته هشتم بارداری، بازوهای جنین شبیه پاروهای کوچکی هستند. جنین به سرعت در حال رشد است و همزمان رحم نیز در حال بزرگتر شدن است. اگرچه هنوز چیز زیادی برای دیدن وجود ندارد، اما در هشتمین هفته بارداری اتفاقات زیادی در بدن شما در حال رخ دادن است.

تغییرات جنین در هفته هشتم بارداری

در هفته هشتم در شکم شما چه می گذرد؟

بسیاری از زنان باردار اولین سونوگرافی را در هشتمین هفته بارداری انجام می دهند. اکنون می توانند ببینند که در داخل شکمشان چه می گذرد:

  • حفره آمنیوتیک قابل مشاهده است
  • ضربان قلب به وضوح شنیده می شود
  • ممکن است آن موجود کوچک بازوهای پارو مانندش را تکان بدهد
  • سر جنین در مقایسه با بدنش هنوز به طور نامتناسبی بزرگ است
  • رشد نیمه بالایی بدن جنین در حال حاضر سریعتر است. بازوها کمی سریعتر از پاها رشد می کنند. فک با دندان هایی که از قبل در جای خود قرار گرفته اند قابل تشخیص است و غضروف هایی که در آینده با استخوان جایگزین می شوند، در حال تشکیل شدن هستند
  • جفت نیز به تدریج تغذیه کودک را به عهده می گیرد و کیسه زرده در حال کوچک شدن است
  • رگ های خونی در بند ناف مواد مغذی و اکسیژن را به نوزاد می رسانند و مواد زائد متابولیک را از بین می برند.
  • جنین اکنون تقریباً 9 تا 16 میلی متر طول دارد

در هفته هشتم بارداری چه احساسی دارید؟

اندازه رحم اکنون دو برابر شده است و ممکن است احساس فشاری روی مثانه داشته باشید. اگر برای معاینه به پزشک مراجعه کرده اید و صدای ضربان قلب جنین را شنیده اید یعنی خطر سقط جنین 10 درصد کمتر شده است.

چرا در دوران بارداری نمونه خون و ادرار گرفته می شود؟

مادران باردار اغلب مجبورند در معاینات قبل از زایمان نمونه خون بدهند. این آزمایش‌ها برای تعیین گروه خونی مادر و بررسی وجود آنتی‌بادی‌هایی که در برابر بیماری‌های خاص از بدن محافظت می‌کنند، استفاده می‌شوند. برخی آزمایشات نیز می توانند بیماری های موجود را نشان دهند.

نمونه ادرار نیز برای قند، پروتئین و باکتری مورد آزمایش قرار می گیرد. هدف از این آزمایش ها شناسایی هر گونه مشکل در مراحل اولیه بارداری است. مشکلاتی از قبیل دیابت بارداری، پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) یا عفونت.

چرا داشتن آنتی بادی های محافظ در برابر عفونت توکسوپلاسموز مفید است؟

در میان آنتی بادی های احتمالی در خون مادر، آنتی بادی هایی که در برابر عفونت توکسوپلاسموز ایمنی ایجاد می کنند بسیار مهم هستند. عامل بیماری زا می تواند از طریق مدفوع گربه، خاک باغچه، سبزیجات شسته نشده و همچنین گوشت خام و ماهی منتقل شوند و باعث اختلالات رشدی حاد در نوزاد شوند. برای زنان باردار، این بیماری معمولاً شدیدتر از یک سرماخوردگی خفیف نیست. اگر توکسوپلاسموز منفی هستید (یعنی هنوز هیچ تماسی با عامل بیماری زا نداشته اید)، بنابراین باید هنگام غذا خوردن و تهیه غذا مراقب باشید. اگر توکسوپلاسموز مثبت هستید (یعنی آنتی‌بادی‌هایی علیه پاتوژن دارید)، خیالتان راحت باشد. اگرچه هنوز باید مراقب باشید که در دوران بارداری به عفونت سالمونلا و عفونت لیستریا مبتلا نشوید.

در تغذیه دوران بارداری چه چیزی اهمیت دارد؟

در اوایل بارداری نباید نسبت به قبل مقدار بیشتری غذا بخورید، اما باید رژیم غذایی خود را تنظیم کنید. بدن برای «کار معجزه آسای» خود به پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نیاز دارد. بهتر است در مورد آنچه باید در رژیم غذایی خود بگنجانید، یا برای انتخاب مکمل مناسب مشاور پزشکی داشته باشید. شما باید از مصرف مقادیر زیاد قند و سایر کربوهیدرات های ساده خودداری کنید، زیرا می توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون شوند. افزایش سریع قند خون می تواند تأثیر نامطلوبی بر گردش خون مادر داشته باشد و باعث تهوع شود.

برخی غذاها ممکن است ناقل عوامل بیماری زا باشند. سعی کنید تمام موارد بهداشتی را در آشپزخانه، هنگام جابه جایی غذاها، شست وشو، پخت و سرو غذاها رعایت کنید. همچنین از خوردن گوشت و ماهی خام، تخم مرغ خام، سوسیس خام و هر محصولی که از شیر خام تهیه می شود خودداری کنید.

منبع
Pregnancy Week 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا