آماده باش برای ورود نوزاد جدید

آمادگی های لازم
  • آشپزخانه ای آماده
  • خانه ای ایمن
  • آماده سازی خودرو
  • آماده کردن بچه های بزرگتر
  • انتخاب یک پزشک متخصص کودکان
  • بررسی مهدکودک ها
  • برنامه ریزی برای خواب
  • آمادگی برای شیردهی
  • آماده کردن ملزومات نوزاد
  • آگاهی از زبان نوزادان
  • آمادگی برای بیمارستان

آشپزخانه­ ای آماده

بسیاری از مادران با نزدیک شدن به تولد نوزادشان شروع به “لانه سازی” می­کنند. با پخت و پز و نظافت خانه را برای ورود عضو جدید آماده می­کنند. شما نیز از غرایزتان پیروی کنید! کاسرول­ ها، سوپ­ ها و سایر وعده­ های غذایی آسانی که می­توانید به سادگی گرم و مصرف ­کنید را فریز کنید. فریزر و قفسه موادغذایی آشپزخانه­ تان را با غذاهایی مانند سبزیجات منجمد، پاستا، برنج، غلات سالم و کنسرو پر کنید.

خانه­ ای ایمن

یکی از راه­های محافظت از کودک ایمن­ سازی محیط اطراف اوست. از همین حالا خانه را برای کودک جدید و کنجکاوی­ های آینده ­اش ایمن کنید.

  • تمام پریزهای برق را با درپوش بپوشانید
  • روی در کابینت­ ها چفت ایمنی نصب کنید
  • در پایین و بالای پله ها دروازه­ های محافظ نصب کنید
  • گوشه­ های تیز را با ضربه­ گیر بپوشانید
  • طناب ها را دور از دسترس ببندید و مبلمان را از آنها دور کنید.
  • آبگرمکن خود را روی 40 درجه سانتیگراد یا کمتر تنظیم کنید.
  • تمامی داروها، مواد شیمیایی یا مواد خطرناک را دور از دسترس کودک قرار دهید.

آماده­ سازی خودرو

قبل از تولد فرزندتان یک صندلی کودک مناسب و ایمن در صندلی وسط عقب ماشین خود نصب کنید. برای نصب صحیح دستورالعمل ­های سازنده را دنبال کنید و تنظیم تسمه­ ها و سگک­ ها را چندین بار تمرین کنید. می­توانید برای اطمینان از نصب صحیح آن را به یک کارشناس آتش­نشانی یا خدمات پس از فروش شرکت سازنده نشان دهید.

آماده کردن بچه­ های بزرگتر

با بچه های بزرگتر در مورد زندگی با یک نوزاد جدید صحبت کنید. اگر خواهر و برادر به اندازه کافی بزرگ هستند، توضیح دهید که چگونه کودک به کمک و توجه تمام اعضای خانواده نیاز دارد. می­توانید آن­ها را تا حد امکان در برخی از فعالیت­ های نگهداری از نوزاد مشارکت دهید مثلا به آنها اجازه دهید لباس خانه نوزاد را انتخاب کنند. با حیوانات خانگی زمان کمتری وقت بگذرانید تا برای شرایط پیش­رو و کاهش توجه شما آماده شوند.

انتخاب یک پزشک متخصص کودکان

از والدینی که به آنها اعتماد دارید نام پزشکان نوزادانشان را بپرسید یا با پزشک زنان و زایمان خود مشورت کنید. ساعات کاری، روش­های برقراری ارتباط و طریقه دسترسی اورژانسی به پزشکان مورد نظر را بررسی کنید. در مورد اینکه چه زمانی برای یک نوزاد بیمار تماس بگیرید یا مراجعه حضوری داشته باشید سوال کنید. این به شما کمک می­کند تا بدانید چه میزان تب، آب دهان، سرماخوردگی و…  نیاز به مراجعه و پیگیری دارد.

بررسی مهدکودک ­ها

اگر کودک شما به مهد نیاز دارد از همین حالا به دنبال آن باشید. این به شما فرصت می­دهد تا از مراکز بیشتری بازدید کنید و درصورت لزوم در لیست انتظار قرار بگیرید. در مورد بهداشت و نظافت، اعتبار مربی­ها و پرستاران، خط مشی­ های بیماری، ایمنی و ارتباط با والدین مهد­ ها اطلاعات کسب کنید. برای اطمینان می­توانید با سایر والدین و پزشک نوزاد خود نیز مشورت کنید.

برنامه­ ریزی برای خواب

نوزادان تازه وارد همیشه خوب نمی­خوابند. برای استراحت بهتر شما و همسرتان، می­توانید نوبتی از کودک مراقبت کنید. برای استراحت مکانی دور از اتاق نوزاد انتخاب کنید مثلا اتاق مهمان یا کاناپه پذیرایی. اگر از شیشه برای تغذیه نوزادتان استفاده می­کنید یک شب در میان، یکی از شما می‌تواند شب راحت بخوابد.

آمادگی برای شیردهی

اگر قصد دارید خودتان به نوزادتان شیر دهید لازم است از دوران بارداری شروع به کسب آمادگی کنید. این موضوع را به اطلاع همسر و پزشک خود برسانید. در کلاس شیردهی شرکت کنید. از پزشک خود بخواهید که یک مشاور شیردهی به شما معرفی کند و برای مواقعی که در کنار فرزندتان نیست شیردوش تهیه کنید.

آماده ­کردن ملزومات نوزاد

مطمئنا نمی­خواهید ساعت 3 صبح که به یک پوشک تمیز نیاز دارید با بسته خالی آن روبرور شوید. به این فکر نباشید که در چنین شرایطی می­توانید از فروشگاههایی که تا دیروقت باز هستند آن را تهیه می­کنید. بهتر آن است که از قبل چند مارک و اندازه مختلف را تهیه کنید. برای اینکه مطمئن شوید کشوی لوزام نوزادتان هرگزخالی نمی­ماند شرکت‌های تولید­کننده پوشک و شیر­خشک را که به صورت آنلاین خدمات می­دهند جستجو کنید و برای ارسال ماهیانه پوشک و شیر خشک اشتراک بگیرید.

آگاهی از زبان نوزادان

لازم است در مورد زبان نوزادان آگاهی کسب کنید مثلا اینکه کدام گریه چه معنایی دارد، چه زمانی باید از پستانک استفاده کرد، خواب طبیعی نوزاد چند ساعت است و غیره. از پزشک خود بخواهید کتاب­ها یا وب سایت­های مفید را به شما معرفی کند. قبل از اینکه نوزادتان را به خانه بیاورید تا جایی که می­توانید درباره نوزادان تازه متولد شده بیاموزید اما به غریزه خود و پزشک کودک­تان نیز اعتماد کنید.

آمادگی برای بیمارستان

حدود یک ماه قبل از موعد مقرر زایمانتان، یک ساک آماده کنید و آن را در مکانی قرار دهید که به راحتی قابل دسترسی باشد. در این ساک لباس­‌های راحت، سوتین‌های شیردهی(حتی اگر قصد شیردهی ندارید)، دمپایی یا جوراب‌های ضد لغزش، لوازم آرایش، برنامه تولد، کارت بیمه، لباس نوزاد، پوشک و پتو نوزاد را قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا