هفته هفتم بارداری

در هفته هفتم بارداری، اندازه جنین دو برابر شده است! جای تعجب نیست که در اوایل بارداری همیشه احساس خستگی می کنید زیرا بدن در حال انجام یک کار سخت و خارق العاده است!

در هفتمین هفته بارداری در بدن شما چه می گذرد؟

تغییرات جنین در هفته هفتم بارداری

در این هفته اتفاقات زیادی در حال وقوع است. اکنون صورت جنین در حال رشد است. چشم ها هنوز نقطه های سیاهی هستند، اما گودی گوش و بینی در حال شکل گیری اند. جوانه های بازو و پا نیز قابل مشاهده هستند و نخاع کاملا تشکیل شده است.

در هفته هفتم جنین بین 5-8 میلی متر طول دارد و تقریبا به اندازه یک بلوبری است. اگرچه جنسیت نوزاد در همان ابتدا لقاح مشخص شده است اما اندام های جنسی هنوز در حال شکل گیری هستند. تشخیص جنسیت جنین از طریق سونوگرافی تا چند هفته آینده امکانپذیر نیست.

در هفته هفتم بارداری چه احساسی دارید؟

اگر هنوز چیزی حس نمی کنید غیرعادی نیست. در هفتمین هفته، برخی حالت تهوع، خستگی، تحریک پذیری یا نفخ شکم دارند. تغییرات هورمونی ممکن است باعث کندی هضم غذا شود و در نتیجه افزایش اندک وزن و اندازه دور کمر شود.

در هفته هفتم، بدن شما با تمام سرعت در حال کار است. متابولیسم و سیستم هورمونی شما در حال تغییر است. همه این تغییرات ممکن است باعث برخی حالات رایج بارداری مانند اشتهای شدید، افزایش ترشح بزاق، حالت تهوع، خستگی و بالا و پایین شدن احساسی شود.

چرا در دوران بارداری اینقدر خسته هستم؟

این سؤال بسیاری از زنان باردار است. اما باید بدانید که خستگی برای زنان باردار نشانه بسیار خوبی است. این به این معنی است که پروژسترون بیشتری در بدن شما در حال ساخت است. در واقع پروژسترون تضمین می کند که حاملگی حفظ شده و ادامه می یابد، همچنین بدن را آرام می کند و در نتیجه باعث احساس خستگی می شود.

پس از لقاح، پروژسترون توسط جسم زرد (پوشش سلول تخمک بالغ یا بقایای فولیکول) و بعداً توسط جفت تولید می‌شود.

چرا در دوران بارداری ناگهان دچار مشکل گردش خون می شوم؟

در حال حاضر اتفاقات زیادی در بدن شما در حال وقوع است. متابولیسم و گردش خون شما نیز در حال تغییر است زیرا کل سیستم بدن مشغول رسیدگی به غلظت هورمون های جدید و تشکیل سلول های جدید برای جنین است. این فرآیند “تولید” باعث افزایش ضربان در حالت استراحت و حجم خون می شود. سعی کنید به آرامی بلند شوید، بایستید و تغییر وضعیت دهید تا دچار سرگیجه یا سبکی سر نشوید. پایین بودن سطح قند خون نیز ممکن باعث سرگیجه شود. با خوردن میان وعده های حاوی کربوهیدرات و یا اضافه کردن کربوهیدرات به وعده های غذایی، سرگیجه ناشی از پایین بودن قند خون شما کمتر خواهد شد.

چه چیزی برای تسکین حالت تهوع مفید است؟

  • ثابت نگه داشتن سطح قند خون با وعده های غذایی کوچک و غنی از کربوهیدرات
  • خوردن یک میان وعده کوچک بعد از بیدار شدن
  • استفاده از دستبندهای ضد تهوع
  • زنجبیل (قبل از مصرف حتما با پزشکتان مشورت کنید)
  • ویتامین B6 (قبل از مصرف حتما با پزشکتان مشورت کنید)
  • پرهیز از غذاهای تند و چرب
  • قدم زدن در هوای تازه
  • نوشیدن مقدار زیادی آب که به گردش خون نیز کمک می کند
  • کاهش استرس، آرامش و داشتن خواب کافی

توجه داشته باشید که :

در دوران بارداری همیشه باید از مصرف الکل خودداری کرد. الکل از طریق جفت به نوزاد منتقل می شود که باعث آسیب های جدی به جنین و اختلال در رشدش می شود.

مصرف دارو هم می تواند برای جنین مضر باشد حتی داروهای گیاهی.

همیشه قبل از مصرف هر چیزی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع
Pregnancy Week 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا