خوراکی هایی که لطافت و سلامت پوست شما را تضمین می کنند

خلاصه نوشته
  • دانه کتان
  • کیوی
  • آووکادو
  • کلم، کلم پیچ، اسفناج
  • ماست
  • چای سبز
  • آب
  • روغن زیتون
  • ماهی های روغنی
  • هویج
  • آجیل و خشکبار

اگر به دنبال این هستید که پوستی لطیف، درخشان و سالم داشته باشید، لازم است که در کنار عادات مراقبت از پوست مانند استفاده از کرم ضد آفتاب، نگاهی هم به بشقاب غذایتان داشته باشید. از مبارزه با رادیکال های آزاد تا صاف کردن چین و چروک پوست و درخشندگی آن، همگی بوسیله برخی از خوراکی ها در دسترس هستند.صحبت ما در مورد یک ابرغذا با خواص عجیب و غریب نیست بلکه همان خوراکی های معمولی است که در سوپر مارکت ها موجود است. آنچه بیشتر از همه مهم است، الگوی کلی تغذیه شماست. خلاصه اینکه میوه ها و سبزیجات بیشتری بخورید، مصرف نمک و شکر را تا حد امکان کاهش دهید و غذاهای فرآوری شده را با غذاهای کامل جایگزین کنید. اگر می خواهید با چند خوراکی خوشمزه با خواص شگفت انگیز برای سلامت و پوست بیشتر آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

دانه کتان

این دانه های قهوه ای ریز سرشار از آلفا لیپوئیک اسید (ALA) هستند. ALA نوعی اسید چرب امگا 3 است که در گیاهان یافت می شود. اسیدهای چرب امگا3 می توانند اثرات مضر اشعه ماورا بنفش خورشید، استعمال دخانیات و آلودگی هوا را کاهش دهند. همچنین سبب کاهش چین و چروک و بهبود خشکی پوست می شوند.

روغن بذر کتان که از دانه‌های کتان به دست می‌آید، کمک می کند که پوست شما صاف تر و یکنواخت تر به نظر برسد. سایر غذاهایی که منبع غنی امگا 3 هستند عبارتند از دانه چیا، تخم کدو تنبل، ماهی سالمون، ماهی تن آلباکور و ساردین.

کیوی

آیا می دانستید ویتامین C کیوی بیشتر از پرتقال است؟ کیوی به لطف همین ویتامین C بالا یکی از بهترین خوراکی ها برای سلامت پوست است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به از بین بردن رادیکال های آزاد در سلول ها کمک می کند.

برخی مطالعات نشان می دهند که ویتامین C می تواند از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کرده، به تولید کلاژن کمک کند و پوست را هیدراته تر کند. کیوی را زمانی که کاملاً رسیده است بخورید، زیرا در این زمان بیشترین آنتی اکسیدان را دارد. از دیگر منابع خوب ویتامین C می توان از انگور سیاه، زغال اخته، مرکبات، گواوا، فلفل قرمز، جعفری، توت فرنگی و کلم بروکلی نام برد.

آووکادو

ویتامین های C و E دو مورد از آنتی اکسیدان های قوی هستند که از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کنند و آووکادو یک منبع خوب این ویتامین ها است. همچنین آووکادو حاوی لوتئین و زآگزانتین است که برخی مطالعات نشان می دهند در بهبود رنگ پوست نقش مؤثری دارند. آووکادو سرشار از چربی تک غیراشباع است که به بدن کمک می کند تا ویتامین های A، D، E و K را بهتر جذب کند.

کلم، کلم پیچ، اسفناج

اغراق نیست اگر سبزیجات برگ سبز تیره را بعنوان یک نیروگاه مغذی نام ببریم. شما با مصرف آنها نه تنها گروهی از ویتامین های مفید برای سلامت و پوست را دریافت می کنید بلکه گروهی از آنتی اکسیدان های دوستدار پوست را هم هدیه می گیرید. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دو تا سه وعده در هفته سبزیجات برگ سبز تیره می‌خورند کمتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند.

ماست

ماست نه تنها یک خوراکی مملو از پروتئین است که آن را به یک میان وعده سیر کننده تبدیل می کند، بلکه سرشار از پروبیوتیک است. پروبیوتیک ها باکتری های زنده ای هستند که به مبارزه با التهاب کمک می کنند، از جمله التهاباتی که مشکلات پوستی مانند آکنه، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس را وخیم تر می کند. پروبیوتیک ها می توانند به کاهش افتادگی پوست و افزایش رطوبت پوست نیز کمک کنند. سایر غذاهای حاوی پروبیوتیک کفیر، کومبوچا و کلم ترش هستند.

چای سبز

برای داشتن پوستی صاف، یک فنجان قهوه را با چای سبز جایگزین کنید. چای سبز منبع غنی از پلی فنول ها است. پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند که در برگ های چای یافت می شود. پلی فنول ها به کاهش میزان سبوم (چربی طبیعی) بدن کمک می کنند و برخی شواهد نشان می دهد که چای سبز گزینه خوبی برای درمان آکنه است.

همچنین چای سبز حاوی فلاونوئیدها است که به ترمیم DNA کمک می کند و سبب کاهش خطوط ریز پوست می شود. اگر چای سبز را به مدت طولانی در آب سرد دم کنید، بیشترین مقدار فلاونوئیدها را از چای سبز دریافت خواهید کنید.

آب

نوشیدن آب یک راه آسان برای درخشان شدن پوست است، به خصوص اگر مستعد خشکی پوست هستید. ممکن است شنیده باشید که بدن شما به 8 لیوان آب در روز نیاز دارد، اما واقعیت این است که هیچ مقدار مشخصی در مورد میزان نوشیدن آب وجود ندارد. مقداری از آب مورد نیاز روزانه را می توانید از طریق خوراکی هایی که می خورید دریافت کنید. هندوانه، خیار و کرفس خوراکی هایی هستند که محتوای آب بالایی دارند.

روغن زیتون

مصرف روغن زیتون بعنوان بخشی از یک رژیم غذایی معمولی می تواند به مهار التهاب در بدن کمک کند. روغن زیتون به دلیل آنتی اکسیدان هایی که دارد در محصولات درمانی اگزما و پسوریازیس نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از بین بیش از 200 نوع ترکیب شیمیایی که به طور طبیعی در روغن زیتون وجود دارد، انواع اصلی، آنتی اکسیدان هایی هستند که در روغن زیتون فنول نامیده می شوند و خواص ضدالتهابی و ضد پیری زودرس دارند.

ماهی های روغنی

کوآنزیم Q10 یا CoQ10 یک ماده ویتامین مانند است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد اما از اواسط دهه 30 زندگی، سطح آن در بدن شروع به کاهش می کند. رژیم غذایی نامناسب و استرس نیز می تواند سطح CoQ10 را کاهش دهد.

CoQ10 به رشد سلول ها، صاف شدن بافت پوست و کاهش خطوط ریز و چین و چروک کمک می کند و با رادیکال های آزاد که به پوست آسیب می رسانند مبارزه می کند. شما می توانید سطح CoQ10 بدنتان را از طریق مصرف مکمل ها و رژیم غذایی حاوی ماهی های آب های سرد مانند شاه‌ماهی( ماهی قباد)، سالمون و تن بالا ببرید.

هویج

هویج سرشار از بتاکاروتن است که از پوست شما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند. بتاکاروتن عامل رنگ نارنجی هویج است و در میوه ها و سبزیجات دیگر مانند زردآلو، طالبی، انبه، پاپایا، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین نیز یافت می شود. همچنین هویج منبع خوبی از منیزیم است که اعصاب و عضلات را آرام می کند و به داشتن یک خواب با کیفیت کمک می کند و خواب خوب یعنی پوستی شاداب تر و سالم تر!

آجیل و خشکبار

غذاهای سرشار از ویتامین E مانند بادام، بادام زمینی و فندق برای مقابله با برخی از عوامل مؤثر بر پیری پوست مفید هستند. کلاژن پروتئینی است که به استحکام و حالت کشسانی پوست کمک می کند و ویتامین E از تخریب آن جلوگیری می کند. علاوه براین ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که با آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد (آسیب اکسیداتیو) مبارزه می کند.

نکته پایانی

اگرچه تغذیه خوب به مراقبت از بدن از درون کمک می کند اما داشتن پوستی عالی تنها به آنچه می خورید بستگی ندارد بلکه عوامل دیگری از جمله خواب کامل شبانه، استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف مناسب، فعالیت بدنی(ورزش)، مدیریت استرس و عدم مصرف دخانیات نیز در آن دخیل هستند. داشتن یک سبک زندگی سالم علاوه بر تقویت سلامت عمومی بدن، درخشندگی پوست را هم برای شما به ارمغان خواهد آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا