تغییرات موها در دوران بارداری

چرخه مو شامل سه مرحله است: رشد، استراحت و ریزش. ریزش روزانه 100 تار مو در همه این مراحل طبیعی است. چرخه موها در دروان بارداری با توجه به تغییرات هورمونی که در بدن مادر اتفاق می افتد، نیز تغییر می کند. موها در دوران بارداری دو مرحله رشد و استراحت را دارند اما مرحله ریزش را ندارند. به همین دلیل در این دوران رشد موهای شما بیشتر شده و ظاهری پرپشت تر از قبل خواهند داشت.

تغییرات موها در دوران بارداری

برخی تحقیقات نیز نشان داده اند که در دوران بارداری، تارهای مو ضخیم تر می شوند. گاهی اوقات موها در دروان بارداری یا پس از آن کم و بیش مجعد می شوند. اینکه دلیل آن چیست هنوز مشخص نیست. احتمال اینکه دلیل این تغییرات، تغییر شکل فولیکول مو در اثر تغییرات هورمونی باشد، وجود دارد.

اجتناب از مواد شیمیایی

اگر قبلا عادت به رنگ کردن و هایلایت موهای خود داشتید، برخی پزشکان توصیه می کنند در دوران بارداری از انجام آنها پرهیز کنید، اگرچه گروهی از پزشکان انجام آنها را در دوران بارداری بی خطر می دانند. گروه دیگری از پزشکان نیز توصیه می کنند که در ماه های اول بارداری از رنگ و هایلایت موها اجتناب کنید اما در اواخر بارداری انجام آنها مشکلی ندارد.

دلیل این اختلاف نظرها، فقدان مطالعات کافی در مورد اثرات رنگ ها و مواد شیمیایی مو در زنان باردار است. با این حال، این احتمال وجود دارد که مواد شیمیایی در طول فرآیند رنگ و هایلایت از طریق پوست سر جذب شده و به جنین در حال رشد منتقل شود.

ما واقعاً نمی دانیم که آیا چیزی جذب می شود یا خیر، اما منافذ زیادی روی پوست سر وجود دارد و همیشه این احتمال وجود دارد، به خصوص اگر پوست سر تحریک شده باشد.

اگر در مورد استفاده از مواد شیمیایی برای موهایتان نگران هستید می توانید از رنگ های طبیعی مثل حنا استفاده کنید.

از کراتینه کردن موها در دوران بارداری خودداری کنید زیرا حاوی فرمالدئید هستند که برای جنین مضر است.

نگهداری از موها در دوران بارداری

در دوران بارداری، نیازی به تغییر شامپو، نرم کننده، اسپری مو، ژل، موس، سشوار و اتو موی معمولی خود ندارید، مگر اینکه از شامپوی ضد شوره سر استفاده کنید. با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از شامپوهای دارویی مانند شامپو ضدشوره را نباید برای شستن موها در دوران بارداری استفاده کرد.

بارداری در برخی افراد سبب ایجاد حساسیت به بوها و عطرها می شود. از آنجایی که بسیاری از محصولات مراقبت از مو معطر هستند، اگر بوی شامپو یا اسپری مویی که استفاده می کنید شما را اذیت می کند، می توانید آنها را با مدل های بدون بو جایگزین کنید.

موها پس از زایمان

موهای شما چند ماه پس از تولد فرزندتان دچار ریزش می شوند. معمولا طی سه تا شش ماه پس از زایمان موها دچار ریزش شدید می شوند که در افراد مختلف متفاوت است. ریزش موها در برخی شدیدتر و در برخی خفیف تر است. ریزش موها در دوران نقاهت بارداری طبیعی است. نگران نباشید این یک فرآیند موقت است و به این معنی نیست که قرار است شما تمام موهایتان را ازدست بدهید و کچل شوید. پس از مدتی، موهای شما به چرخه طبیعی قبلی برخواهد برگشت و به طور طبیعی مراحل رشد، استراحت و ریزش را طی خواهد کرد.

منبع
Hair Care During Pregnancy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا