فوبیاهای عجیب اما رایج

انسان های زیادی از انواع مختلف ترس های روانی رنج می برند. این ترس های روانی که اغلب جنبه منطقی ندارند، در اصطلاح فوبیا نامیده می شوند. اگرچه فوبیا گاهی به صورت بیمارگونه باعث اختلال در زندگی روزمره و اجتماعی فرد می شود، اما فرد مبتلا توانایی کنترل هراس خود را ندارد. از جمله ترس های روانی بیشتر شناخته شده می توان به ترس از هواپیما، آسانسور، جمعیت و بیماری اشاره کرد. تقریباً حدود 75 درصد از مبتلایان به فوبیا، تنها یک نوع آن را ندارند و با چندین نوع هراس روانی درگیر هستند.

برخی گونه های فوبیا بیشتر شناخته شده هستند اما برخی با وجود رایج بودن در سراسر جهان، کمتر شناخته شده هستند. در ادامه با 11 ترس روانی عجیب اما رایج در سطح جهان آشنا می شویم.

رعد وبرق هراسی یکی از فوبیاهای عجیب و رایج

رعد و برق هراسی

یکی از فوبیاهای رایج، ترس از رعد وبرق است. برخی مبتلایان به شدت از رعد و برق می ترسند و به شدت پیگیر اخبار هواشناسی هستند. رعد و برق هراسی معمولا با ترس های روانی دیگری از جمله ترس از صداهای بلند و قوی و ترس از باران همراه است.

جمع‌ هراسی

معمولا این نوع فوبیا بعنوان اختلال اضطراب اجتماعی شناخته می شود. افراد مبتلا از تعاملات اجتماعی و سخن گفتن در جمع دچار هراس می شوند. آنها می ترسند که مورد تمسخر یا قضاوت دیگران قرار بگیرند بنابراین سعی می کنند از مواجه با این شرایط اجتناب کنند.

آگورافوبیا یا ترس از محیط باز

افراد مبتلا به آگورافوبیا، از محیط های باز و شلوغ که امکان خروج سریع از آنجا ممکن نیست، می ترسند مانند وسائل حمل و نقل عمومی، سینما، مرکز خرید و غیره. گاهی برخی از مبتلایان از محیط های مثل آسانسور و هواپیما نیز هراس دارند.

استفراغ‌ هراسی

شاید جالب باشد که بدانید یکی از رایج ترین فوبیاها استفراغ هراسی است. فرد مبتلا از استفراغ کردن و یا دیدن استفراغ دیگران دچار ترس می شود. در نوع شدید آن ممکن است فرد از بیم استفراغ کردن، نتواند به اندازه لازم غذا بخورد و دچار سوتغذیه و کاهش وزن شود. استفراغ هراسی در میان زنان می تواند منجر به ترس از بارداری نیز شود، زیرا معمولا دوران بارداری با حالت تهوع همراه است.

ترس از سرخ‌ شدن پوست صورت

برخی افراد از اینکه براثر خجالت پوست صورتشان تغییر رنگ دهد و قرمز شود، دچار هراس می شوند. این ترس روانی یکی از فوبیاهای رایج است. فرد مبتلا به شکلی غیرمنطقی و سواس گونه از اینکه در مقابل دیگران سورتش قرمز شود، دچار ترس می شود. این افراد معمولا خجالتی هستند و تلاش می کنند از قرار گرفتن در چنین شرایطی دوری کنند. آنها سرخ شدن چهره شان را نشان ضعف و کمبود اعتماد به نفس می دانند. وقتی آنها در چنین موقعیتی قرار می گیرند خجالت می کشند که همین امر سبب سرخی بیشتر چهره شان می شود . قرار گرفتن در چنین چرخه ای برای آنها بسیار آزاردهنده است.

رانندگی هراسی

مبتلایان از نشستن پشت فرمان خودرو می ترسند. آنها معمولا ماشین را یک وسیله خطرناک می دانند و ترجیح می دهند از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. برخی از آنان ممکن است هنگام رانندگی و یا حتی قبل به حرکت درآوردن ماشین دچار واکنش های عصبی مااند لرزش، تپش قلب و سرگیجه شوند.

خودبیمارانگاری

خودبیمارانگاری نیز یکی از فوبیاهای رایج است. فرد مبتلا به شکل وسواسی هر نوع علامتی را بسیار جدی می گیرد و به پزشک مراجعه می کند. آنها اغلب به شکل غیرمنطقی از بیمار شدن می ترسند. اغلب آنها فکر می کنند که به یک بیماری خطرناک مبتلا هستند یا نسبت به ابتلا به یک نوع بیماری خاص دچار هراس شدید هستند. ترس از ابتلا به سرطان، بیماری های مقاربتی و ایدز از جمله ترس های رایج در میان مبتلایان به خودبیمار انگاری است.

هوا هراسی

ترس شدید از وزش باد و هوا هواهراسی نام دارد. مبتلایان به فوبیای هواهراسی از سفر با هرگونه وسیله هوایی از جمله هواپیما می ترسند. آنها به شدت نگرانند که در جریان سفر هوایی به دلیل نقض فنی جانشان را از دست دهند. افراد مبتلا به هواهراسی معمولا ترس از ارتفاع و فضای بسته نیز دارند.

عنکبوت‌ هراسی

افردا مبتلا به عنکبوت هراسی از دیدن هر نوع عنکبوتی می ترسند حتی عنکبوت های کوچک. آنها با دیدن عنکبوت دچار تپش قلب، حالت تهوع، سرگیجه، تعریق شدید و ناتوانی از واکنش می شوند.

ترس از فضای بسته

مبتلایان به فوبیای ترس از فضای بسته، از فضاهای بسته مثل آسانسور، هواپیما، اتاق های کوچک و محیطهایی که سقف های کوتاه دارند می ترسند. در چنین شرایطی ضربان قلبشان به شدت بالا می رود، دچار تعریق و اضطراب شدید می شوند. دلیل ترس آنها نگرانی از حبس شدن در محیطهای بسته و عدم توانایی فرار از آنجاست.

ترس از ارتفاع

یکی از فراگیرترین فوبیاها، ترس از ارتفاع است. حدود 3 تا 6 درصد جمعیت جهان، ترس از ارتفاع دارند. مبتلایان به ترس از ارتفاع مانند سایر مبتلایان به فوبیاهای دیگر از غیرمنطقی بودن ترس شان آگاه هستند اما نمی توانند آن را کنترل کنند. در صورتیکه در ارتفاع قرار بگیرند ممکن است شروع به خزیدن، نشستن روی زانوها، خم شدن و رفتارهای مشابهی بکنند.

منبع
human-psychological-fears-learn-about-11-irrational-but-common-phobias

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا