فرم بدن و تغییرات آن با افزایش سن

با افزایش سن فرم بدن به طور طبیعی تغییر می کند. شما نمی توانید از برخی از این تغییرات اجتناب کنید، اما سبک زندگی می تواند این روند را کند یا تسریع کند.

افزایش سن و تغییرات فرم بدن

بدن انسان از بافت چربی، بافت بدون چربی (عضلات و اندام ها)، استخوان ها و آب تشکیل شده است. پس از 30 سالگی،ماهیچه ها، کبد، کلیه و سایر اندام ها برخی از سلول های خود را از دست می دهند. این فرآیند از دست دادن عضله آتروفی نامیده می شود. استخوان ها ممکن است مقداری از مواد معدنی خود را از دست بدهند و تراکم کمتری پیدا کنند (عارضه ای به نام استئوپنی در مراحل اولیه و پوکی استخوان در مراحل بعدی). از دست دادن این بافت ها باعث کاهش میزان آب در بدن و تغییر فرم بدن می شود.

افزایش سن و میزان چربی بدن

میزان چربی بدن پس از 30 سالگی به طور پیوسته افزایش می یابد.

افراد مسن ممکن است تقریباً تا یک سوم، چربی بیشتری نسبت به دوران جوانی خود داشته باشند.

بافت چربی به سمت مرکز بدن، از جمله در اطراف اندام های داخلی ایجاد می شود ولی لایه چربی زیر پوست (چربی زیر پوستی) کمتر می شود.

افزایش سن و تغییرات قدی

کوتاه شدن قد در بین همه نژادها و هر دو جنس اتفاق می افتد. کاهش قد با تغییرات پیری در استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل مرتبط است. افراد معمولاً هر 10 سال بعد از 40 سالگی تقریباً نیم اینچ (حدود 1 سانتی‌متر) کوتاهتر می شوند.

کاهش قد پس از 70 سالگی سریع‌تر است. ممکن است در مجموع 2.5 تا 7.5 سانتی‌متر ازقبل خودکوتاه تر شوید.

شما با پیروی از یک رژیم غذایی سالم، فعال ماندن (تحرک)، و پیشگیری و درمان می توانید از، از دست دادن استخوان و کاهش قد و در نتیجه تغییر فرم بدنتان جلوگیری کنید.

افزایش سن و حجم عضلات

کم شدن حجم عضلات پا و سفت شدن مفاصل می توانند حرکت را سخت تر کنند. چربی اضافی بدن و تغییر در فرم بدن می تواند تعادل شما را تحت تاثیر قرار دهد. این تغییرات بدن می تواند احتمال سقوط (زمین خوردن) را افزایش دهد.

افزایش سن و تغییرات وزنی

تغییرات در وزن کلی بدن برای مردان و زنان متفاوت است.

مردان اغلب تا حدود 55 سالگی وزن اضافه می کنند و بعداً شروع به کاهش وزن می کنند. این ممکن است به دلیل افت هورمون جنسی مردانه تستوسترون باشد.

زنان معمولاً تا سن 65 سالگی وزن اضافه می کنند و سپس شروع به کاهش وزن می کنند.

کاهش وزن در سنین بالاتر تا حدودی به دلیل جایگزین شدن بافت عضلانی بدون چربی با بافت چربی است و وزن چربی کمتر از عضله است. رژیم غذایی و عادات ورزشی می تواند نقش زیادی در تغییرات وزن افراد در طول زندگی داشته باشد. انتخاب سبک زندگی بر روند فرآیند پیری تأثیر چشمگیری دارد.

برخی از کارهایی که می توانید برای کاهش تغییرات فرم بدن مرتبط با افزایش سن انجام دهید عبارتند از:

  • ورزش منظم داشته باشید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید که شامل میوه ها و سبزیجات، غلات کامل و مقادیر کافی از چربی های سالم باشد.
  • مصرف الکل خود را محدود کنید.
  • از مصرف محصولات دخانی و مواد مخدر خودداری کنید
منبع
Aging changes in body shape

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا