سلامتی و زیبایی با جوش ­شیرین

شاید جوش شیرین را به عنوان ماده سفید رنگی بشناسید که در پشت یخچال کمین کرده تا بوی بد را از بین ببرد، یا به عنوان افزودنی که به پف کردن کیک کمک می­کند. اما بی­کربنات سدیم، با نام مستعار جوش شیرین فقط مخصوص آشپزخانه نیست. در اینجا به معرفی برخی از کاربردهای دیگر آن در حفظ سلامت و زیبایی می­پردازیم.

سلامتی و زیبایی با جوش شیرین
سلامت و زیبایی با جوش شیرین

اسکراب صورت

جوش ­شیرین ساینده ملایمی است. از آن به عنوان یک پاک کننده ملایم صورت استفاده کنید. ابتدا صورت خود را با یک پاک کننده ملایم و آب بشویید. سپس 3 قسمت جوش شیرین و 1 قسمت آب را ترکیب کرده تا ترکیبی خمیری بدست آید. برای تمیزی عمیق پوست آن را با دقت به صورت دایره ­ای روی پوست بمالید و پس از چند دقیقه با آب ولرم بشویید.

موهای شفاف

یک قاشق چای خوری جوش ­شیرین را با شامپوی مورد علاقه خود مخلوط کنید تا اثرات باقیمانده اسپری­ ها، ژل­ها و نرم­ کننده ها را از روی موهای شما پاک کند. با این روش موهای شما نه تنها تمیزتر می­شوند، بلکه حالت دادن به آن ها نیز آسان­تر می­شود.

نرمی و لطافت پوست

نصف فنجان جوش ­شیرین به آب حمام خود اضافه کنید. این کار اسیدها را خنثی می­کند، عرق و چربی را از بین می­برد و پوست شما را ابریشمی میکند.

دئودورانت بدن

بیشتر چیزهایی که بو می­دهند دارای مولکول­های بوی اسیدی یا بازی هستند. جوش شیرین می­تواند آنها را به حالت خنثی ­تر و بدون بو در­آورد. جوش­ شیرین برای خنثی کردن بوی بدن نیز مؤثر است. می­ توانید صبح­ها زیربغلتان را به پودر جوش ­شیرین آغشته کنید اما اگر نمی ­خواهید روی لباستان اثری از پودر بماند از دئودورانت های رولی که جوش شیرین دارند استفاده کنید. به دنبال مواردی باشید که بی­کربنات سدیم را به عنوان یک ماده اصلی در ترکیبات خود ذکر می کنند.

پاک­ کننده رنگ سبز دندان

جوش­ شیرین برای از بین بردن فیزیکی پلاک، لایه چسبنده باکتری ها در دهان، عالی عمل می­کند. با گذشت زمان، تجمع پلاک سخت شده و می تواند منجر به بیماری لثه شود. یک مسواک مرطوب را به پودر جوش شیرین آغشته کنید و طبق معمول مسواک بزنید. از آنجا که جوش ­شیرین فلوراید لازم برای محافظت در برابر پوسیدگی و حفره­ های ایجاد شده در دندان را ندارد لازم است که با خمیر دندان معمولی نیز مسواک بزنید.

دهانشویه ارزان قیمت

اگر بوی سیر غذایی که خورده ­اید شما را اذیت می­کند، یک قاشق چایخوری جوش ­شیرین را در نصف لیوان آب بریزید و دهان خود را بشویید. مانند بسیاری از دهانشویه ها فقط بو را با رایحه نعناع پنهان نمی­کند. جوش شیرین در واقع بوی بدن دهانتان را به کلی از بین می­برد.

تمیزکننده دندان مصنوعی

2 قاشق چایخوری جوش­ شیرین را در یک فنجان آب گرم حل کنید. سپس پروتزهای خود را در آن خیس کنید تا بوها و مزه ­های باقی مانده از بین بروند.

تسکین پوست

جوش­ شیرین می­تواند تحریک جزئی، درد، خارش و قرمزی پوست را تسکین دهد. 3 قسمت جوش ­شیرین را با 1 قسمت آب مخلوط کنید. خمیر حاصل را روی پوست خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

تسکین درد

جوش­ شیرین می­تواند قدرت ضد درد لیدوکائین مورد استفاده در اپیدورال را تقویت کند. محققان در حال بررسی هستند که آیا ممکن است در کاهش درد ناشی از سرطان نیز مؤثر باشد یا خیر. اگر آفتاب سوختگی باعث صدمه دیدن پوست شما شده، 4 قاشق غذاخوری جوش ­شیرین را در یک لیتر آب حل کنید و یک دستمال تمیز را در این محلول خیس کنید. سپس دستمال را به آرامی روی نواحی آسیب دیده بمالید تا پوست شما تسکین یابد. این روش می­تواند برای سایر سوختگی ­های جزئی از جمله باد سوختگی(سرمازدگی شدید) نیز مفید باشد.

کاهش رفلاکس اسید معده

جوش­ شیرین به مبارزه با اسید اضافی که ممکن است بعد از غذا خوردن از معده به سمت گلو و حتی دهان شما بالا بیاید، کمک می­کند. می توانید قرص جویدنی آن را بدون نسخه خریداری کنید یا با مخلوط کردن نصف قاشق چایخوری جوش شیرین در 1/2 فنجان آب، آنتی اسید خانگی خود را بسازید. حتما قبل از استفاده از این روش با پزشک مشورت کنید.

کمک به کلیه­ ها

کلیه­ ها مواد زائد و آب اضافی را از بدن خارج می­کنند. اگر به بیماری مزمن کلیوی ناشی از دیابت، فشار خون بالا یا دلایل دیگر مبتلا هستید، اسید می تواند در بدن شما انباشته شود. بی کربنات سدیم یا همان جوش ­شیرین می­تواند سطح اسید را پایین آورده و درکاهش سرعت تحلیل استخوان و ساخت عضلات مؤثر باشد. اگر می خواهید این روش را امتحان کنید، مهم است که با نظر و همکاری پزشک خود انجام دهید.

مبارزه با سرطان

اورژانس­ها و بیمارستان­ها بی­کربنات سدیم را به عنوان درمانی برای ایست قلبی، مسمومیت و مقابله با خواص اسیدی داروهای شیمی درمانی سرطان استفاده می­کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که سطوح پایین اسید می­تواند رشد و گسترش تومورهای خاص را کند کند.

تمیز­کننده غیر شیمیایی

به جای مواد شیمیایی از جوش شیرین برای پاک کردن سینی غذا، صندلی و اسباب بازی­های کودک خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که میکروب­ها را از بین نمی برد. اما می توانید آن را به همراه سرکه که به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می کند استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا