یائسگی مردانه چیست؟

برخلاف تصورات، زنان تنها کسانی نیستند که از اثرات تغییرات هورمونی رنج می برند. اخیراً پزشکان متوجه شده اند که مردان نیز برخی علائم مشابه زنان در دوران پیش از یائسگی و یائسگی را تجربه می کنند. جامعه پزشکی به دنبال یافتن پاسخ این سؤال است که آیا مردان واقعاً با کاهش سطح تستوسترون، یائسگی مشخصی را پشت سر می گذارند یا خیر. پزشکان دریافتند مردانی که هورمون درمانی با تستوسترون انجام می دهند، برخی از علائم مرتبط با به اصطلاح یائسگی مردانه یا آندروپوز (Andropause) در آنها کاهش یافته است.

تشخیص یائسگی مردانه،با علائمی که بیمار گزارش می کند و همچنین آزمایش خون برای اندازه گیری سطح تسترون

یائسگی مردانه 

از آنجایی که مردان دوره مشخصی به نام یائسگی را پشت سر نمی گذارند، برخی از پزشکان به این مشکل به عنوان کاهش آندروژن (تستوسترون) در مردان مسن اشاره می کنند یا چیزی که برخی افراد آن را پایین بودن سطح تستوسترون می نامند. هورمون های جنسی مردانه را آندروژن می گویند که مهمترین آنها تستوسترون است.  با افزایش سن، کاهش تولید هورمون مردانه تستوسترون برای مردان طبیعی است. اما برخی از آنها علائم دیگری همراه با کاهش تستوسترون، تجربه می کنند که عبارتند از:

  • خستگی
  • ضعف
  • افسردگی
  • مشکلات جنسی

برخلاف یائسگی در زنان که تولید هورمون به طور کامل متوقف می شود، کاهش تستوسترون در مردان روند کندتری دارد. بیضه ها، برخلاف تخمدان ها، موادی را که برای ساختن تستوسترون نیاز دارند تمام نمی کنند. مردان سالم ممکن است تا 80 سالگی یا بعد از آن نیز قادر به تولید اسپرم باشند.

با این حال، در نتیجه بیماری یا بالا رفتن سن، تغییرات ظریفی در عملکرد بیضه‌ها در سنین 45 تا 50 سالگی و تغییرات چشمگیر بیشتری بعد از 70 سالگی اتفاق می افتد.

یائسگی مردانه چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص یائسگی مردانه، پزشکان از معاینه فیزیکی، بررسی علائمی که بیمار گزارش می کند و همچنین آزمایش خون برای اندازه گیری سطح تسترون استفاده می کنند.

آیا یائسگی مردانه قابل درمان است؟

اگر سطح تستوسترون پایین باشد، درمان جایگزینی تستوسترون ممکن است به تسکین علائمی مانند:

  • از دست دادن علاقه به رابطه جنسی (کاهش میل جنسی)
  • افسردگی
  • خستگی

کمک کند.

مانند روش درمانی جایگزینی هورمون در زنان، درمان جایگزینی تستوسترون در مردان نیز خطرات و عوارض جانبی بالقوه ای دارد. جایگزینی تستوسترون ممکن است سرطان پروستات را وخیم تر کرده و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

اگر به دنبال درمان جایگزین آندروژن هستید، برخی تغییرات در سبک زندگی  می تواند در کاهش علائم یائسگی مردانه مفید باشد از جمله:

  • رژیم غذایی
  • برنامه تمرینی(فعالیت بدنی و ورزش منظم)
  • استفاده از برخی داروها با نظر پزشک مانند داروهای ضد افسردگی
بیشتر بخوانید

راهنمای یائسگی
منبع
male-menopause

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا